حجتالاسلام مهدی حسینی، کارشناس حوزه مهدویت در همدان، در گفتوگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: علائم و نشانههای ظهور به وسیله معصومین بیان شده و آثاری بر آن مترتب است که یکی از مهمترین این آثار زنده شدن نور امید در دل مؤمنان است، علاوه بر این برای دشمنان نیز مایه تذکر و هشدار است تا از بدیهای خود دست بردارند.
وی همچنین یادآور شد: وقوع نشانههای ظهور منتظران را برای درک حضور و کسب لیاقت همراهی در کنار امام آمادهتر میکند.
حسینی تأکید کرد: از جمله فواید دیگر نشانههای ظهور، معجزهآسا بودن و غیر قابل شبیهسازی بودن ظهور است که معیار خوبی برای تشخیص مدعیان دروغین مهدویت خواهد بود. کسانی که ادعای مهدویت دارند وقتی حرفها و سخنانشان با آنچه در روایات در زمینه علائم ظهور آمده هماهنگ و همراه نباشد دروغشان آشکار خواهد شد.
این کارشناس حوزه مهدویت به عدم تطبیق علائم تأکید کرد و گفت: تطبیق علائم بر مصادیق خارجی بدون اینکه انسان به آن یقین و قطعیت داشته باشد کار درستی نیست چراکه منابع اصلی و قدیمی شیعه معمولا از نشانههایی یاد میکند که برخی از این نشانهها در منابع ذکر نشدهاند و اسناد برخی از احادیث در زمینه علائم ظهور دارای اشکال است و اعتبار پایینی دارند. سؤالی در اینجا مطرح است که چرا این احادیث در کتب روایی نقل شده است؟ پاسخ این است که روشن شود همه گروهها چه موافقین و چه مخالفین بر اصل ظهور حضرت مهدی اتفاق نظر دارند.
حسینی به بیان انواع نشانههای ظهور حضرت اشاره کرد و گفت: برخی نشانههای ظهور پیش از ظهور حضرت رخ میدهند که نشانههای ظهور پیشینی نام دارند، برخی از نشانهها هنگام ظهور رخ میدهند و برخی نیز پس از ظهور حضرت رخ خواهند داد که نشانههای پسینی نامیده میشوند.
وی ادامه داد: مهمترین علائم ظهور علائمی هستند که در روایتهای متعددی به آن اشاره شده و علائم حتمی نامیده میشوند. علائم دیگری علائم غیر حتمی است که فقط در صورت وجود شرایط رخ خواهند داد و اگر شرایط آن پیش نیاید و یا مانعی بروز کند آن علائم رخ نخواهند داد.
حسینی با اشاره به اینکه علما و اهل حدیث به نشانههای حتمی بیش از سایر علائم توجه کردهاند، افزود: امام صادق(ع) میفرمایند قیام قائم ما پنج نشانه دارد خروج سفیانی، خروج یمانی، ندا و صیحه آسمانی، کشته شدن نفس زکیه و فرو رفتن بیداء. این پنج نشانه به هیچ وجه مسافت و زمان ظهور را بیان نمیکنند به عنوان مثال نمیگوید وقتی این نشانه حاکم شد ده سال دیگر ظهور اتفاق میافتد. این نشانهها در حقیقت نشانههای هشداری هستند و ما هیچ وظیفهای نداریم که این نشانهها را تطبیق دهیم.
وی با بیان اینکه یکی از نشانههای حتمی ظهور خروج سفیانی است، افزود: در روایات وجود دارد که سفیانی مردی از نسل ابوسفیان است و اندکی پیش از ظهور حضرت قیام میکند. او از عناصر فاسدی است که با تظاهر به دینداری گروه بسیاری را فریب میدهد و در بخشی از کشورهای اسلامی کشتار فراوانی را به وجود میآورد و با مخالفین خود به شکل فجیع برخورد میکند. امام صادق(ع) در اینباره میفرمایند اگر سفیانی را ببینی پلیدترین مردم را مشاهده کردهای. سفیانی پس از قیام در منطقه شامات، محدوده سوریه، فلسطین و اردن را تحت تسلط خود در میآورد، به عراق حمله میکند و با تصرف آنجا شیعیان را تحت فشار قرار میدهد. در همان سال و ماه شخص دیگری از یمن قیام میکند که یمانی است. لشگری را سفیانی برای مبارزه با حضرت مهدی به حجاز میفرستد که لشگر سفیانی مابین مکه و مدینه به زمین فرو می روند. مدت حکومت سفیانی طبق روایات ۹ ماه و از ابتدای خروج تا کشته شدنش ۱۵ ماه طول میکشد که البته طبق روایات خود شخص سفیانی به دست امام زمان(عج) کشته میشود.
وی ادامه داد: فرو رفتن منطقهای مابین مکه و مدینه و از بین رفتن لشگر سفیانی یکی از نشانههای ظهور است که در روایات شیعه و سنی آمده است و جز نشانههای حتمی ظهور محسوب میشود.
حسینی تأکید کرد: ما حق تطبیق سفیانی و یمانی را نداریم چراکه اینها معرف حضرت نیستند بلکه حضرت معرف آنها است. بر همین اساس باید از علائمی استفاده کرد که معجزه هستند همچون صیحه آسمانی که این ندا در ماه رمضان توسط جبرئیل شنیده میشود.
این کارشناس حوزه مهدویت در پایان درباره قتل نفس زکیه نیز گفت: نفس زکیه به معنای انسان پاک و بیگناهی است که به علت قتلی که انجام نداده است در مسجدالحرام بین رکن و مقام کشته میشود این شخص سفیر امام زمان(عج) است که در روایات آمده پانزده شب بین قیام حضرت و کشته شدن نفس زکیه فاصله است.
انتهای پیام