بکارگیری اقتصاد دانش‌بنیان؛ زمینه‌ساز رفع نقص‌های موجود در صنعت کشور
کد خبر: 4072471
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲

بکارگیری اقتصاد دانش‌بنیان؛ زمینه‌ساز رفع نقص‌های موجود در صنعت کشور

با بکارگیری اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم علاوه بر رفع نقص‌های موجود در صنعت کشور، تکنولوژی بومی را با استفاده از دانش بومی گسترش داده و صنعتی بومی را شکل دهیم تا تحریم‌ها کوچکترین اثری بر اقتصاد و صنعت کشور نداشته باشد.

اشتغال دانش بنیان

بسیاری از صنایع کشور به صورت سنتی محصولاتی را تولید می‌کنند، محصولاتی که بر پایه تجربه تولید شده و با استفاده از دستگاه‌های قدیمی تولید می‌شوند. علی‌رغم اینکه تجربه در امر تولید و به طور کلی در علوم مهندسی بسیار موضوع مهمی است ولی تجربه در کنار دانش می‌تواند تولید محصولاتی به‌روز را موجب شود که امروزه شرکت‌های دانش بنیان این موضوع را ثابت کرده‌اند.

امروزه بیش از ۶۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان کشور در حال فعالیت هستند و محصولات خود را هم در کشور و هم در خارج کشور به فروش می‌رسانند. رهبر انقلاب در مقاطع مختلف از این افزایش تعداد این شرکت‌ها استقبال نموده و بر استفاده از محصولات دانش‌بنیان تاکید دارند.
نکته اینجاست که اقتصاد دانش‌بنیان، هزینه صنایع را کمتر نموده و باعث می‌شود شرکت‌ها با کمترین هزینه بیشترین و به‌روزترین محصولات را تولید کنند. علاوه براین، ما در شرایط تحریم‌های ظالمانه دشمن هستیم که این تحریم‌ها باعث شده بسیاری از قطعات دستگاه‌ها یا تجهیزات موجود به صنعت کشور تزریق نشود. با بکارگیری اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم علاوه بر رفع نقص‌های موجود در صنعت کشور، تکنولوژی بومی را با استفاده از دانش بومی گسترش داده و صنعتی بومی را شکل دهیم تا تحریم‌ها کوچکترین اثری بر اقتصاد و صنعت کشور نداشته باشد. در این راستا خبرگزاری ایکنا در گزارشی وضعیت شرکت‌های رانش‌بنیان و راهکاری تحقق شعار را مورد بررسی قرار داده است.

افزایش ۳۰ درصدی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در کردستان

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا، گفت: از آغاز شروع بکار خود در استان کردستان همواره بر استفاده از نتایج پژوهشی و مطالعاتی در مدیریت اجرایی استان در همه سطوح تاکید کرده و در همه شوراها و کارگروه‌ها اساتید و پژوهشگران دانشگاهی برای همفکری و تبادل اندیشه حضور دارند.

وی افزود: جدای از تأکید بر استفاده از نتایج علمی و پژوهشی تلاش کرده‌ایم از افراد شاخص و کارآفرینان بخش خصوصی که دارای تجربیات و اندوخته‌های ارزشمند هستند در راستای تصمیم‌سازی‌های درست در استان استفاده کنیم.

استاندار کردستان ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استان را بستری پر اهمیت در راستای تعالی و پیشرفت استان برشمرد و اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون حدود ۳۰ درصد به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در استان اضافه شده و رویکرد دولت نیز بر تقویت شرکت‌های دانش بنیان در دو حوزه نرم افزاری و زیرساختی است.

وی خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی بیان کرد: همه مدیران باید خود را تدارکات چی شرکت‌های دانش‌بنیان برای شکوفایی استعدادهای برتر در همه حوزه‌ها بدانند.

زارعی‌کوشا همچنین به تلاش‌ها برای رشد اقتصادی استان با استفاده از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به تصویب منطقه آزاد بانه - مریوان با همکاری معاونت اقتصادی وزارت کشور تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا سرمایه‌گذاران موفق کشوری را جهت سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ترغیب و تشویق کنیم.

وی یادآور شد: تاکنون ۵۰ عنوان درخواست سرمایه‌گذاری خارجی برای حضور در منطقه آزاد بانه مریوان دریافت کرده‌‌ایم و امیدواریم در چهار سال آینده شاهد تحولات بنیادین در اقتصاد و صنعت استان باشیم.

تخصیص ۱۰ درصد اعتبارات تملک دارایی به شرکت‌های دانش بنیان

ارسلان ازهاری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان در گفت‌‌وگو با ایکنا، افزود: در سال جاری ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استان را به طرح‌ها و پروژه‌های دانش بنیان اختصاص دادیم و اعلام کردیم که دستگاه‌های اجرایی در یک بازده زمانی طرح‌ها و پروژه‌های خود را ارائه دهند.

وی به اختصاص شش هکتار زمین در شهرک صنعتی شماره ۴ سنندج به شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و ادامه داد: شرکت‌هایی که به مرحله تجاری‌سازی رسیده‌اند می‌توانند از این امکانات بهره ببرند.

ازهاری بیان کرد: ارزش شرکت‌های دانش بنیان در سطح استان ۳۲ میلیارد تومان بوده است که تقویت و توسعه این شرکت‌ها از اولویت‌های استان بوده که در این راستا دستورات لازم به دستگاه‌های اجرایی داده شده است.

وی اشتغالزایی را یکی دیگر از محورهای اصلی شعار دانست و گفت: در این راستا ظرفیت‌های قانونی بسیار خوبی را در قانون بودجه امسال برای اشتغالزایی در استان داریم و در بند الف تبصره ۱۸ توسعه و پیشرفت استان‌ها را منوط به ارتقای بهره‌وری معرفی کرده است که در این راستا توسعه سرمایه‌گذاری‌ها، تکمیل واحدهای نیمه تمام و ظرفیت‌ها خالی، برپایی آمایش سرزمین و پروژه‌های دانش بنیان، بسط و عدالت سرزمینی باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان در ادامه با اشاره به سهم استان در بخش حقوق دولتی معادن بیان کرد: کردستان ظرفیت‌های زیادی در حوزه معادن دارد، که باید بیش از پیش از حقوق دولتی این معادن بهره‌مند شود.

تحقق شعار سال نیازمند تربیت نیروی متعهد و متخصص است

اکبر اسدی، رئیس جهاددانشگاهی کردستان نیز در این زمینه گفت: با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» ضرورت دارد همه تلاش و کوشش‌های دستگاه‌های متولی در جهت تحقق این شعار قرار گیرد چراکه حرکت دانش‌بنیان می‌تواند کشور را در همه عرصه‌ها با سرعت بیشتری در مسیر رشد و توسعه بیش از پیش قرار دهد.

وی افزود: اقتصاد دانش‌بنیان حاصل بکارگیری علم و دانش با هدف افزایش راندمان در همه بخش‌های اقتصادی کشور است، در اقتصاد دانش‌بنیان همه کسب و کارها و صنایع از کاربرد دانش روز در پیشبرد اهداف خود بهره می‌برند.

رئیس جهاددانشگاهی کردستان، بیان کرد: یکی از پایه‌های اقتصاد مقاومتی مورد نظر، مقام معظم رهبری اقتصاد دانش‌بنیان است که با توجه به تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه کشور ما، حرکت دانش‌بنیان در همه عرصه‌ها می‌تواند مؤثرترین عامل رونق تولید و اشتعال برای رشد و توسعه کشور باشد و ضمن ایجاد رفاه برای جامعه تحریم‌های دشمنان را خنثی کند.

وی افزود: ساختار اجرایی مناسب و نیروی انسانی متعهد و متخصص از ملزومات تحقق شعار سال بوده است که جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی با ساختار منعطف و مناسب و با داشتن نیروی انسانی متعهد و متخصص بهترین شرایط را برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در تحقق شعار سال دارد.

اسدی اظهار کرد: یکی از اهداف جهاددانشگاهی استان کردستان تلاش برای تشکیل و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان است چراکه مأموریت جهاددانشگاهی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است و بر همین اساس باید شرایطی را فراهم آوریم تا زمینه مناسب برای فعالیت جوانان بخصوص افراد صاحب ایده ایجاد شود.

وی در پایان یادآور شد: در صورت حمایت و پشتیبانی مادی و معنوی، این نهاد انقلابی آمادگی کامل جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در استان کردستان را دارد.

انتهای پیام
captcha