همه در این خانه خادم هستند
کد خبر: 4077625
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸

همه در این خانه خادم هستند

یکی از پیرغلامان هیئت حضرت ابالفضل(ع) ملایر با بیان اینکه افتخار می‌کند که خادمی این هیئت را در خانه حضرت عباس(ع) دارد، گفت: من خودم را کفشدار عزاداران این هیئت می‌دانم اینجا همه برای اباالفضل نوکری می‌کنند و کسی خود را برتر از دیگران نمی‌داند همه در این خانه خادم هستند.

هیئت حضرت اباالفضل ملایربه گزارش ایکنا از همدان، برای دیدن چند تن از پیرغلامان هیئت اباالفضل(ع) ملایر با هماهنگی صورت گرفته، در حسینیه حاضر شدم تا با آنها گفت‌وگویی داشته باشم. چند دقیقه‌ای زودتر به حسینیه می‌رسم سراسر حسینیه سیاه‌پوش است، به گوشه‌ای از حسینیه می‌روم چند تن از پیرغلامان با رویی گشاده پذیرای من می‌شوند میزبانانی که درس اخلاق و ادب را در مکتب حسین(ع) و عباس آموخته‌اند.

بعد از سلام و احوال‌پرسی از پیرغلامان هیئت اباالفضل می‌خواهم که سر صحبت و گفت‌وگو را باز کنند و برایم از خاطرات قدیم خود در باب عزاداری سید و سالار شهیدان بگویند. این پیرغلامان خود را نوکر امام حسین(ع) می‌دانند و برای باز کردن سر گفت‌وگو به هم تعارف می‌کنند و خود را کوچکترین نوکر و خادم‌الحسین(ع) می‌دانند.

خودم را کفشدار عزاداران این هیئت می‌دانم

داوود سرانجام، از پیرغلامان حسینی است، 67 سال سن دارد و بازنشسته آموزش و پرورش است، از کودکی در این هیئت همراه پدرش حضور داشته است و در کنار سایر پیر غلامان و خادمان اباالفضل کارهای هیئت را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه در خانواده‌ای بزرگ شدم که از کودکی به عشق اباعبدالله‌الحسین(ع) لباس سیاه به تنمان کردند، اظهار کرد: به قول قدیمی‌ها که می‌گفتند نذر کردیم بچه‌مان خادم امام حسین(ع) باشد این عشق بر دل ما جای گرفت و همچنان ادامه دارد.


بیشتر بخوانید:


این پیرغلام حسینی با اشاره به روزهای قدیم هیئت تصریح کرد: این تکیه در 60 سال پیش دو اتاق با طاق ضربی و سقف چوبی و گلی داشت و یک ضریح چوبی سبز رنگ داشت آن روزها پیرغلامانی از جمله مرحوم شاپور شهابی، مرحوم غزاله، فرهپور، احد اسدالهی و نوحه‌سرایی با صفای هیئت مرحوم حسین فیاضی، تقی حیدررضایی و... هیئتی‌های آن بودند که وقتی نام امام حسین(ع) می‌آمد با تمام وجود به پهنای صورتشان اشک می‌ریختند. حاج تقی عاشوری لباس شیر می‌پوشید و خاک و کاه بر سر و روی خود می‌ریخت و بزرگانی که علم و کتل و ... را حمل می‌کردند.

پیرغلامان ملایری

خیمه‌ عزا با چادر مشکی اهدایی از سوی بانوان برپا می‌شد

وی ادامه داد: این محل از همان ابتدا بیمه اباالفضل بود؛ یادم هست که آن موقع چوبی می‌آوردند و چار چوب خیمه را بنا می‌کردند خیمه‌ها را با چادر مشکی که از سوی بانوان اهدا می‌شد در این محل درست می‌کردند.

سرانجام با بیان اینکه افتخار می‌کند که خادمی این هیئت را در خانه حضرت عباس(ع) دارد، اضافه کرد: من خودم را کفشدار عزاداران این هیئت می‌دانم اینجا همه برای اباالفضل نوکری می‌کنند و کسی خود را برتر از دیگران نمی‌داند همه در این خانه خادم هستند.

وی با بیان اینکه شفا یافته حضرت اباالفضل(ع) و این خانه است، گفت: هیچ کس از در این خانه ناامید بر نمی‌گردد و من معجزات بسیاری از این خانه دیده‌ام که نشان می‌دهد اگر یک لحظه با دستگاه امام حسین(ع) ارتباط برقرار شود معجزه رخ می‌دهد.

سقاهای هیئت با مشک عزاداران را سیراب می‌کنند

کامران شهابی نیز از دیگر پیرغلامان و مسئولان هیئت اباالفضل ملایر است که 52 سال سن دارد و از کودکی در این هیئت بزرگ شده و درس اخلاق و ادب را در کنار پدرش در این هیئت آموخته است.

وی بیان کرد: هیئت اباالفضل(ع) ملایر قدمتی بیش از 70 ساله دارد که قبل از ایام محرم با تشکیل جلسات با هیئت امنا و مسئولان، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای ایام محرم انجام می‌دهد. عزاداران حسینی این هیئت که بیشتر آنها را جوانان تشکیل می‌دهند، عاشقانه و با ارادت خاصی طی 10 شب در حسینیه و خیابان‌های اطراف آن حاضر شده و عشق و ارادت خود را به خانواده اهل بیت و امام حسین(ع) ابراز می‌کنند.

شهابی گفت: اعضای هیئت اباالفضل(ع) را تنها ملایری‌ها تشکیل نمی‌دهند و در شب تاسوعا و عاشورا شاهد حضور مردم از شهرهای مختلف در این هیئت هستیم. در 10 شب اول محرم هیئت اباالفضل(ع) ملایر با حضور مردم در خیابان‌های شهر عزاداری داشته و حرکت بیش از 200 نفر از جوانان و کودکان با لباس و کفش مخصوص و طبل و سنج در ابتدای هیئت جلوه خاصی به آن بخشیده است.

حمل علم بزرگ و مشک آب در دسته هیئت

وی حمل علم بزرگ و همچنین حمل مشک آبی که از آن خون می‌چکد را یکی دیگر از آیین‌های سنتی هیئت اباالفضل(ع) ملایر دانست و افزود: همچنین سقاهای هیئت در حالی که در یک دست مشک آب و در دست دیگر کاسه‌ای در دست دارند به یاد تشنه‌لبان کربلا، عزاداران را سیراب می‌کنند.

این خادم‌العباس هیئت اضافه کرد: دسته‌جات عزاداری هیئت اباالفضل(ع) در 10 شب اول محرم عزاداری خود را از مقابل تکیه شروع کرده و با عبور از خیابان‌های ملایر تا پاسی از شب، مجددا به تکیه برگشته و این مراسم تا 10 شب اول محرم و شام غریبان ادامه دارد و برنامه زیارت عاشورا و روضه‌خوانی نیز طی این دو ماه ادامه پیدا می‌کند.

وی در ادامه به غذای نذری هیئت اباالفضل ملایر اشاره کرد و یادآور شد: همه ساله هیئت اباالفضل(ع) با پخت غذای نذری عزاداران حسینی را اطعام می‌کند که بیش از شش هزار پرس غذا در بین خانواده‌های اطراف حسینیه و عزاداران در روز عاشورا توزیع می‌شود که هزینه‌های آن از سوی نذورات مردمی و خیرین تأمین می‌شود.

هیئت حضرت اباالفضل ملایر

در ادامه مجتبی سعادت از اعضای هیئت امنای هیئت اباالفضل(ع) ملایر نیز که جوانی 32 ساله است، اظهار کرد: من اهل همین محله هستم و از کودکی افتخار خادمی در این هیئت را داشته‌ام و امروز در کنار پیرغلامان و بزرگان در این هیئت درس ادب و شاگردی پس می‌دهم.

وی که جوانی متین و آرام است، گفت: کار برای خدا و امام حسین(ع) هرگز خستگی ندارد و همه جوانان و نوجوانانی که اینجا و در این هیئت به عزاداران حسینی خدمت می‌کنند در این راه از هم پیشی می‌گیرند.

عضو هیئت امنای هیئت اباالفضل(ع) با اشاره به سبک و سیاق مداحی‌ها در این هیئت بیان کرد: نوحه‌های قدیمی به نوعی دلنشین‌تر است و وقتی در عزاداری‌ها استفاده می‌شود با سوز و گداز خاصش باعث ارتباط‌گیری بیشتری با امام حسین(ع) می‌شود‌. امروز نیز استفاده از اصول و فنون مداحی، اخلاق در نوحه‌خوانی، انتخاب اشعار پر محتوا و مستند، اطلاع صحیح از وقایع کربلا از جمله مواردی است که برای ذاکران اهل بیت(ع) ضروری است.

سعادت با بیان اینکه در این هیئت از همه افراد در شغل‌های مختلف عضو هیئت اباالفضل(ع) ملایر هستند، بیان کرد: جوانان این هیئت آمادگی دارند تا در کارهای جهادی نیز در حوزه‌های مختلف به مردم خدمت کنند که در این زمینه نیازمند حمایت مسئولان و فرمانداری هستیم.

وی از مسئولان و خیرین می‌خواهد در راستای کمک‌های معنوی در کنار هیئت باشند تا هیئت اباالفضل ملایر به‌عنوان یکی از بزرگترین هیئت‌های عزاداری در کشور جایگاه خود را حفظ کند.

سعادت با بیان اینکه با جلساتی که هیئت امنای هیئت دارند در حوزه‌های کمک به خانواده‌های نیازمند و کارهای جهادی پیشنهادهای خوبی داده شده است، اظهار کرد: در این راستا نیز باید حمایت‌های مسئولان شهرستان را برای پیشبرد اهدافمان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امسال مراسم سیاه‌پوشان را در حسینیه و اطراف آن با حضور پیرغلامان و جمعی از عزادان حسینی سه روز قبل از محرم داشتیم، اضافه کرد: از شب اول محرم برنامه عزاداری را با حضور دسته‌جات عزاداری داریم و از شب هفتم نیز دسته‌روی در خیابان‌های شهر انجام می‌شود.

پیرغلامان ملایری

سعادت با بیان اینکه این هیئت در یکی از محل‌های کمتر برخوردار شهر ملایر واقع شده است، بیان کرد: بچه‌های این هیئت بسیار مخلص و معمولا بیشتر از همین محل هستند که شاید بسیاری از آنها با مشکل بیکاری مواجه و نیازمند حمایت مسئولان هستند.

وی اضافه کرد: هیئت اباالفضل(ع) یک زیر مجموعه نیز با نام هیئت ام‌البنین ویژه بانوان در این حسینیه دارد که در مناسبت‌های مختلف و محرم برنامه‌های مختلف از جمله پخت آش نذری، جلسات و برنامه‌های قرآنی، روضه، زیارت عاشورا و... را دارند.

گزارش از فاطمه رحمتی

انتهای پیام
captcha