شایعات، باعث کند شدن حرکت علمی عالم آل محمد(ص) بود
کد خبر: 4107148
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۴

شایعات، باعث کند شدن حرکت علمی عالم آل محمد(ص) بود

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی و هنری اندیشه شرق با اشاره به اینکه دوران حضرت رضا(ع) دوران جاهلیت محض بود، گفت: شایعات در دوران حضرت رضا(ع) باعث کند شدن حرکت علمی ایشان شده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ربانی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و هنری اندیشه شرقبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ربانی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و هنری اندیشه شرق و از فعال حوزه علمیه در آمریکای لاتین، در مراسم افتتاحیه سومین کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز که شامگاه ۲۳ آذرماه در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، در خصوص شاگردپروری حضرت رضا(ع)، بیان کرد: مطلبی را که انتقاد و خود نیز از آن دفاع می‌کنم و مبلغ این مطلب هستم و این است که حیات دینی اهل‌بیت را نشر دهیم.

وی ادامه داد: نام موسی بن جعفر(ع) می‌آید، فورا اذهان به سمت زندان بصره و بغداد می‌رود. نام حضرت رضا(ع) که می‌آید از مظلومیت ایشان صحبت می‌شود در حالی که اهل‌بیت برای نشر علم و هدایت بشر آمده‌اند و باید از مقام علمی آن بزرگواران سخن گفته شود.

ربانی اظهار کرد: حضرت صادق(ع) شاگردان زیادی پرورش دادند که در عصر خود دانه درشت دان آن عرصه بودند و در واقع اهل‌بیت عصمت و طهارت شاگردان را در ابتدا کشف می‌کردند و بعد در آن حوزه با آنان به بحث می‌پرداختند، اهل‌بیت هم معدن‌العلم بودند و هم اعلام‌الهدایه بودند.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و هنری اندیشه شرق افزود: براساس سیره اهل بیت یکی از راه‌های ترویج علم پرورش شاگردان شایسته است. شخصیت را چند چیز معرفی می‌کند یکی از این چیزها نوشتار انسان است و نوشتار انسان نشانه عقل انسان است و شاگردان نسخه دوم اساتید هستند.

ربانی با بیان اینکه علم زمانی بارور می‌شود که مذاکره شود، تصریح کرد: در مقابل علم باید خاضع بود. در واقع در حوزه نشر سیره اهل‌بیت نویسندگان چه در حوزه‌علمیه و چه در دانشگاه کار خود را کرده‌اند، این مجریان هستند که باید کار انجام دهند.

وی با بیان اینکه دوران حضرت رضا(ع) دقیقا مانند دوران فعلی ما بود، اظهار کرد: در عصر حضرت نیز تهمت و شایعات زیاد بود و فعالیت حضرت نیز در مدینه تربیت شاگرد و کشاورزی بود. با توجه به اینکه حضرت رضا(ع) تا سنین 40سالگی فرزندی نداشت، لذا شایعه شد که نسلی ندارد و امامت به فردی که نسلش منقطع باشد، نمی‌رسد.

ربانی ابراز کرد: حضرت در چنین شرایطی شب را روز و روز را شب می‌کردند، این شایعات بود که حرکت علمی ایشان را کند می‌کرد. این بود که حضرت پس از تولد امام جواد(ع) فرمودند مولودی مبارک‌تر از ایشان ندیدم. با این وجود به دلیل سبزه بودن جوادالائمه(ع) باز هم حضرت مورد تهمت قرار گرفت. این مصیبتی برای حضرت رضا(ع) در آن دوران بود.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و هنری اندیشه شرق بیان کرد: در آن عصر دو گروه با حضرت در افتادند، یکی دوست‌داران خشک مقدسی اهل‌بیت بودند و دوم دستگاه عباسی که هر دو چرایی ورود امام به دستگاه مأمون را مورد نقد قرار می‌دادند.

ربانی با اشاره به اینکه نقد خوب اما شایعه زیان‌بار است، بیان کرد: در قدیم یونان یکی از مقدمات براهین را مشهورات قرار می‌دادند که آنچه در جامعه شایع شود، مقدمه برهان را فراهم می‌کند و این در زمان حضرت بسیار دردآور و بر این اساس زمان حضرت رضا(ع) دوران جاهلیت محض بود.

انتهای پیام
captcha