قدس از نگاه هنرمند ترک +عکس
کد خبر: 4114760
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶

قدس از نگاه هنرمند ترک +عکس

اوزلم آغا، نقاش ترک پس از سال‌ها زندگی در قدس، با برپایی نمایشگاهی از آثار خود به تبیین ابعادی از تاریخ، هویت و معماری قدس شریف پرداخته است.

به گزارش ایکنا به نقل از آناضول، اوزلم آغا، معتقد است که هویت قدس و زندگی روزمره مردم این شهر بر زندگی هنری او تأثیر داشته است.

حروف عربی: داستان‌ها و رازها

آغا در آثار خود که ترکیبی از طراحی و خوشنویسی است از حروف و گاهی عباراتی برگرفته از یک آهنگ سنتی یا شعر معروف استفاده می‌کند.

وی در خصوص معانی خط در آثار هنری خود می‌گوید: در آثارم از خطوط رقعه و نسخ بهره می‌برم، همچنین از رنگ‌ها برای برجسته کردن جایگاه حروف در نقاشی و تشکیل عناصر مکمل در تصویر و معنا استفاده کرده‌ام.

آغا افزود: من معتقدم که هر حرف دارای یک معنا و راز است، همان‌گونه که در مورد حروف مقطعه قرآن کریم این‌گونه است؛ به همین دلیل است که گاهی اوقات از این حروف به شکل منفرد در آثار خود بهره برده‌ام.

 قدس الهام‌بخش هنر

آغا با اشاره به علاقه خود به شهر قدس حتی زمانی که هنوز در آن زندگی نمی‌کرد، گفت: آثار من با زندگی در قدس که روح و فرهنگ را غنی می‌سازد، عمق بیشتری یافت.

وی با توصیف زندگی مردم قدس، آداب‌ورسوم محلی و فرهنگ غنی آن‌ها گفت که مشکلات نتوانسته است شور زندگی را از این مردم بگیرد و من تحت تأثیر این فرهنگ به خلق آثار خود پرداختم.

آغا با بیان اینکه بیت‌المقدس با رنگ‌های فرهنگی متمایز مشخص می‌شود، تصریح کرد: وجود حس امید و غم ناشی از اشغالگری، رنگ آثار او را تغییر داده است.

این هنرمند ترکیه‌ای می‌گوید که در آثار خود تلاش کرده است تا امید فراوان و شور زندگی مردم قدس را با وجود تمام مشکلات و حوادث ناشی از حضور اشغالگران، به تصویر بکشد.

 اوزلم آغا، بانوی نقاش ترک در ترابزون در ساحل دریای سیاه متولد و در استانبول بزرگ شده است. وی 5 سال است که در قدس اشغالی زندگی می‌کند.

قدس اشغالی به ویژه شهر قدیم آن جایگاهی ویژه در آثار وی داشته است، شهری که شماری از مهم‌ترین اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان مانند مسجدالاقصی و کلیسای قیامت در آن قرار دارد، بااین‌حال او خیابان‌های قدیمی و جزئیات زندگی روزمره فلسطینان را نیز در آثار خود منعکس کرده است.

ترمیم نسخه خطی مادر بزرگ و آغاز علاقه به خط

وی می‌گوید که علاقه او به نقاشی و خوشنویسی از دوران کودکی شروع شده است. به گفته آغا، هنگامی که 8 یا 9 ساله بوده، از او خواسته‌اند تا نسخه خطی مادربزرگش (به حروف عربی) را که شامل مجموعه‌ای از دعاها و اذکار بوده، ترمیم کند و با ترمیم این نسخه علاقه خود را به این هنرها دریافته است.

آغا خاطرنشان کرد که در دوران دانشگاه از دو استاد مشهور هنر خوشنویسی، محی‌الدین سیرین در خط رقعه و داوود بکتاش در خط «نسخ» و «ثلث» آموخته است.

قدس از نگاه هنرمند ترک

قدس از نگاه هنرمند ترک

قدس از نگاه هنرمند ترک

قدس از نگاه هنرمند ترک

انتهای پیام
captcha