رایزنی‌ برای ارتقای دیپلماسی مردمی در حوزه قرآن
کد خبر: 4125636
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته

رایزنی‌ برای ارتقای دیپلماسی مردمی در حوزه قرآن

ارائه مدرک درجه یک هنری به خادمان قرآن، ارائه پیشنهاد حمایت از اتحادیه مؤسسات قرآنی با مشارکت چهار دستگاه، صدور مجوز تأسیس ۱۱ مؤسسه قرآنی، برگزاری رویداد «مشکل‌گشا»، گرامیداشت یاد «محمدعلی لسانی‌فشارکی» و تشکیل مجمع عمومی اتحادیه موسسات قرآن و عترت استان تهران ازجمله مهمترین رویدادهای قرآنی هفته بودند.

به گزارش ایکنا، هفته‌ دوم اسفندماه ۱۴۰۱ با سالروز ولادت با سعادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، میلاد حضرت ابوالفضل العباس(ع) و ولادت سراسر نور حضرت امام زین‌العابدین(ع) گره خورده بود. بر همین اساس این هفته با انتشار اخباری ازجمله آغاز آزمون‌های کتبی جشنواره قرآنی وزارت علوم، ارائه مدرک درجه یک هنری به خادمان قرآن، برگزاری نشست بررسی فعالیت‌های کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، رقابت قرآنی دانشجویان اهل تشیع و تسنن دانشگاه مذاهب اسلامی، ارائه پیشنهاد حمایت از اتحادیه مؤسسات قرآنی با مشارکت چهار دستگاه، ضرورت صیانت از جایگاه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، نگاهی به وضعیت بودجه‌ای شورای توسعه فرهنگ قرآنی در دو سال اخیر، برگزاری اولین نشست مجازی عملیات رمضان، رایزنی‌های پیشکسوت قرآنی برای ارتقای دیپلماسی مردمی در حوزه قرآن، صدور مجوز تأسیس ۱۱ مؤسسه قرآنی، برگزاری رویداد «مشکل‌گشا»، اعلام منتخبان بهمن و اسفند چهارمین دوره آموزش غیرحضوری، گرامیداشت یاد مرحوم «محمدعلی لسانی‌فشارکی» در شورای عالی قرآن، اعلام نفرات برتر دوره‌های آموزشی و ارزیابی، تشکیل مجمع عمومی اتحادیه موسسات قرآن و عترت استان تهران و افتتاحیه جشنواره ملی ترنم وحی همراه بود. چکیده اخبار و رویدادهای هفته‌ای که سپری شد در ذیل خواهد آمد؛

شکوفایی اقدامات سازمان قرآنی دانشگاهیان با اتکا به دانشجویان

آئین افتتاحیه نمایشگاه هنرهای تجسمی نور، 6 تا 9 اسفند در موزه ملی قرآن برگزار شد. در این نمایشگاه آثار ارائه‌شده در چهار قالب خوشنویسی، نقاشی‌خط، نقاشی و تایپوگرافی به نمایش درآمده است. در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین فخرالدین صابری، رئیس موزه ملی قرآن گفت: در نمایشگاه نور، ۴۰ اثر از ۳۵ هنرمند به نمایش درآمده است. رئیس موزه ملی قرآن با بیان اینکه کیفیت کار هنرمندان بسیار بالا است و به شکلی زیبا سوره نور را محور کارشان قرار داده‌اند، از دست‌اندرکاران این رویداد هنری قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه موزه ملی قرآن کریم ۱۷ سال است شروع به کار کرده و ۷۰۰ اثر در آن به نمایش درآمده است، اظهار کرد: در این مکان از قرن ۱۴ تا اواخر دوران قاجار، قرآن‌های خطی در معرض دید قرار گرفته است.

رایزنی‌ برای ارتقای دیپلماسی مردمی در حوزه قرآن

خادمان قرآن به مدرک درجه یک هنری نائل می‌شوند

با درخواست انجمن خادمان قرآن کریم و موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خادمان قرآن به مدرک درجه یک هنری نائل خواهند شد.

محمدرضا پورمعین، دبیر موقت انجمن خادمان قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا ضمن بیان این مطلب گفت: با توجه به شصت و سومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم و «بررسی موضوع ساماندهی وضعیت انجمن خادمان قرآن کریم» و بیان برخی مشکلات و مطالبات این انجمن، مصوباتی با موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرا، ابلاغ شد.

وی ادامه داد: موارد ابلاغی عیناً شامل تمهید اقدمات لازم برای اختصاص مدرک درجه یک هنری به خامان قرآن کریم، لحاظ امتیازاتی همانند و معادل موارد اختصاصی برای دارندگان مدرک درجه یک هنری به منظور حمایت از خادمان قرآن کریم، تعامل و بهره‌گیری از ظرفیت دانشی و تخصصی خادمان قرآن در بخش‌های گوناگون و موضوعات مرتبط موجود و مستحدثه در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و پیگیری انجام اقدمات لازم به منظور عضویت انجمن خادمان قرآن در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی است.

دوره تربيت مربی قرآن در دانشگاه علوم پزشكی ارتش آغاز شد

سرهنگ دوم ابراهيمی، رئيس مركز قرآن ستاد ارتش گفت: با هدف تأمين مربيان قرآن برای مراكز درمانی ارتش ج.ا.ا اين دوره با همكاری سازمان قرآنی دانشگاهيان كشور در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشكی ارتش آغاز شد.

وی ادامه داد: از بين دانشجويان دختر تعداد ۴۰ نفر از حافظان و قاریان رشته‌های پزشكی، پيراپزشكی و پرستاری به مدت شش ماه آموزش خواهند دید. هفته قبل، جلسه توجیهی این دوره برپا شد. این دوره آموزشی تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

آغاز آزمون‌های کتبی جشنواره قرآنی وزارت علوم

طی این هفته آزمون‌های بخش سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم در چهار گروه و ۱۵ رشته برگزار شد. بر همین اساس گروه‌هایی که آزمون کتبی دارند شامل گروه‌های صحیفه سجادیه(دو رشته)، نهج‌البلاغه(دو رشته)، آوایی(چهار رشته) و معارفی (هفت رشته) بودند.

آزمون‌های بخش صحیفه سجادیه از ساعت ۱۳ تا ۱۴ روز شنبه ششم اسفندماه برگزار شد. همچنین زمان برگزاری آزمون کتبی بخش نهج‌البلاغه نیز یکشنبه هفتم اسفندماه بود.

دوره آموزشی «زندگی با قرآن»

دوره آموزشی زندگی با قرآن با موضوع آشنایی با مقدمات تدبر در قرآن از سوی کارگروه فرهنگیان مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران برگزار شد.

این دوره در روزهای شنبه از ساعت ۱۸:۳۰ با تدریس یاسر رضازاده، از مدرسان مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران برگزار می‌شود و آغاز آن نیز از روز، ششم اسفندماه بود.

پیشنهاد تشکیل مجمع کانون‌های قرآن و عترت دانشگاهی

نشست بررسی فعالیت‌های کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها با حضور تنی چند از دبیران کانون‌های قرآن و عترت از دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، صدا و سیما، علامه طباطبایی، الزهرا(س) و علم و صنعت در سالن شهید تقوی این خبرگزاری برگزار شد. بخش اول آن با عنوان «تمرکز کانون‌های قرآن و عترت دانشگاهی روی مسائل روز و تولید محتوا» بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت.
 
در بخش دوم نشست به چالش‌هایی بین کانون قرآن و عترت با تشکل‌های دیگر دانشگاهی، پیشنهاد تشکیل مجمع کانون‌های قرآن و عترت، تربیت نیرو، هم‌افزایی بین کانون‌ها و تشکل‌های مذهبی، امتیازات اعضای شورای مرکزی و ... پرداخته شد.
 

مرحله دانشگاهی بخش آوایی سی و هفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در دانشگاه بین‎المللی مذاهب اسلامی به همت امور فرهنگی این دانشگاه برگزار شد.

مرحله دانشگاهی بخش آوایی سی و هفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان با حضور ۲۵ نفر از دانشجویان آقا و خانم دانشگاه بین‎المللی مذاهب اسلامی در رشته‌های تلاوت تحقیق، تلاوت ترتیل قرآن، اذان، مداحی و دعاخوانی در سالن همایش شهید ماموستا شیخ‌الاسلام این دانشگاه برپا شد.

رتبه اول مسابقات قرآن قطر از آن محمدحسن حسن‌زاده شد

ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن قطر موسوم به مسابقات «کتارا» که به صورت آزاد و اعلام فراخوان عمومی برگزار می‌شود، طی روزهای گذشته با برتری محمدحسن حسن‌زاده، قاری کشور افغانستان که متولد و ساکن ایران و استان یزد است به پایان رسید.

این مسابقات با شعار «قرآن را با صوت خود زینت دهید» و با نظارت وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر برگزار شده است. ثبت‌نام برای حضور در این مسابقات از اوایل سپتامبر تا ۳۰ نوامبر سال ۲۰۲۲ (شهریور تا اوایل آبان‌ماه ۱۴۰۱) انجام شده و رقابت‌های آن در دو مرحله ارسال تلاوت(مجازی) و حضوری (در سه مرحله) برگزار شده است.

محمدحسن حسن‌زاده، چهره شناخته شده عرصه قرائت در این مسابقات حضور یافت و در پایان، بالاتر از قاریان کشورهای عراق و مصر رتبه نخست را کسب کرد و شب گذشته ششم اسفندماه وارد کشور شد.

سفری به «گنجینه قرآنی جمهوری اسلامی ایران»

ساختمان «سازمان دارالقرآن الکریم» را می‌توانید در تهران در خیابان ولیعصر(عج) خیابان رشت بیابید. این محل را اغلب فعالان قرآنی به خوبی می‌شناسند چرا که صدور مجوز و ارزیابی ناشران قرآن کریم، آموزش و پژوهش، اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، نظارت بر چاپ و نشر قرآن و بسیار دیگری از خدمات در حوزه قرآن در همین ساختمان پنج‌طبقه که یکی از زیرمجموعه‌های سازمان تبلیغات اسلامی است، انجام می‌شود.

در طبقه پنجم این ساختمان، بخشی به نام «گنجینه بزرگ قرآنی جمهوری اسلامی ایران» وجود دارد که محل نگهداری و آرشیو تمام قرآن‌های چاپ شده در جمهوری اسلامی ایران از تاریخ ششم مرداد ماه سال ۱۳۶۴ است. این فضا به قدری مقدس و چشم‌نواز است که با ورود به آن روح آدمی سرشار از معنویت می‌شود.

https://iqna.ir/files/fa/news/1401/12/7/2876514_607.jpg

در این گنجینه، مبهوت از انواع و اقسام قرآن‌هایی می‌شوید که در قطع‌ها و رنگ‌های مختلف از کوچکترین قرآن که در قطع جیبی و بزرگترین آن که در قطع رحلی به چاپ رسیده است، خواهید شد. جالب است بدانید که قرآن‌هایی با ترجمه زبان‌های انگلیسی، روسی، اسپانیایی، ترکی آذری، گرجی، فرانسوی را می‌توانید در این گنجینه بیابید.

فراخوان ثبت‌نام دوره مجازی تربیت معلم روخوانی قرآن

دوره تربیت معلم روخوانی و روان‌خوانی قرآن با محوریت آموزش اساسی‌ترین مباحث‌ مهارت‌های تدریس قرآن از سوی مؤسسه احسن‌الحدیث برگزار می‌شود.

این دوره در قالب ۱۰۸ ساعت آموزشی با سرفصل‌هایی چون آموزش فنون و مهارت‌های تدریس با تدریس داود تک‌فلاح، آموزش دروس تخصصی تربیت معلم روخوانی و روان‌خوانی قرآن با تدریس سیدیوسف درود، مدرس قرآن و درس مطالعاتی و ارتقای تجوید برپا خواهد شد.

آمادگی نهایی برای عملیات مشترک قرآنیان جبهه فرهنگی انقلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به برگزاری هشتمین همایش جامعه قرآنی عصر استان‌ها و شهرستان‌ها گفت: جامعه فرهنگی قرآنی عصر به‌عنوان شاخه قرآنی جبهه فرهنگی انقلاب، شبکه‌ای از قرآنیان را که در حوزه فعالیت‌های مردمی مشغول به فعالیت هستند، شناسایی کرده است که این شبکه در عملیات‌های جبهه فرهنگی انقلاب در موضوع قرآن فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در ماه مبارک شعبان و در آستانه ورود به ماه قرآن (رمضان)، قرآنیان جبهه فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی در کربلای ایران استان خوزستان سرافراز دور هم جمع شدند و برای آخرین هماهنگی‌ها در خصوص کار ویژه جبهه انقلاب در ماه مبارک رمضان که نهضت جلسات خانگی قرآن است تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کردند.

مرحله مقدماتی مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه شرکت ملی گاز ایران برگزار می‌شود

مرحله مقدماتی مسابقات قرآن کریم و نهج‌البلاغه شرکت ملی گاز ایران امروز جمعه دوازدهم اسفند‌ماه ویژه کارکنان، همسران و فرزندان کارکنان شرکت ملی گاز برگزار می‌شود.

متسابقان در این دوره از مسابقات در رشته‌های مختلف حفظ، قرائت تحقیق و ترتیل، قرائت تقلیدی، اذان، حفظ موضوعی، حفظ عمومی، اذان، مفاهیم و نهج البلاغه به رقابت می‌پردازند.

ارائه پیشنهاد حمایت از اتحادیه مؤسسات قرآنی با مشارکت ۴ دستگاه

صد و سی‌اُمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد و در آن پیشنهاد شد تا چهار دستگاهِ شورای توسعه، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بحث حمایت از اتحادیه مؤسسات قرآنی را به مدت سه سال در دستور کار قرار دهند.

در ابتدای صد و سی‌امین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی هفتم اسفندماه که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، محمدعلی خواجه‌پیری، مسئول کمیته تخصیص اعتبار صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی به بیان نکاتی پیرامون وضعیت فعلی شورای توسعه فرهنگ قرآن پرداخت و ضمن توضیح فرایند کامل شکل‌گیری شورا افزود: در این اثنا مخالفت‌هایی با این شورا وجود دارد، تمام موردها و ایرادهایی که امروز از شورا گرفته می‌شود، آن روز هم مطرح و پاسخ همه آنها منطقاً و مستدلاً داده شد.

فراخوان ثبت‌نام از مُرَتّلان برای اجرای جزء‌خوانی قرآن

مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(ع) با هدف جذب و آماده‌سازی مرتلان جهت کرسی ترتیل نوجوان و جوانان و حافظان قرآن کریم شرایط ثبت‌نام را در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ اعلام کرد.

براساس این فراخوان و با توجه به ظرفیت و توانمندی نوجوانان و جوانان و حافظان قرآن کریم، پیش‌بینی شده است تا در ماه مبارک رمضان، دو کرسی ترتیل‌خوانی شامل قاریان و حافظان نوجوان و کرسی دیگر به‌صورت مشترک بین جوانان و حافظان قرآن برگزار شود.

شرایط سنی لازم برای ترتیل‌خوانی نوجوانان ۹ الی ۱۶ سال و کرسی جوانان و حافظان ۱۶ الی ۲۳ سال است؛ افراد متقاضی حداکثر تا تاریخ ۱۲ اسفندماه فرصت دارند، ثبت‌نام خود را به همراه فایل صوتی خود کامل کرده و آن را به شماره ۰۹۹۱۰۳۲۸۰۲۷ ارسال کنند.

ضرورت صیانت از جایگاه شورای توسعه فرهنگ قرآنی

صد و سی‌امین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، هفتم اسفندماه در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در بخشی از این جلسه محمدعلی خواجه‌پیری، عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه طرح برخی نقدهای بدون پایه و اساس به موقعیت و جایگاه راهبردی این نهاد قرآنی آسیب می‌رساند، افزود: تداوم وضعیت موجود، شورای توسعه فرهنگ قرآنی را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد، لذا باید برای آن چاره‌اندیشی کرد، چراکه تداوم این وضعیت آثار مخرب آن را در برخورد با دستگاه‌های حاکمیتی و مردمی به وضوح نشان می‌دهد و حتی اثر منفی در تصویب یا تخصیص اعتبارات منشور نیز داشته و همچنان دارد.

برگزاری جشن میلاد حضرت ابوالفضل (ع) به همت قاری پیشکسوت + فیلم

جمع قاریان و حافظان قرآن در جشن میلاد حضرت ابوالفضل(ع)

بر اساس رسمی چندین ساله محمدحسین سبزعلی، قاری بین‌المللی کشورمان در شب میلاد حضرت ابوالفضل العباس(ع) میزبان جمعی از فعالان قرآنی کشورمان بوده است. امسال نیز این مراسم با شکوه بیشتر در موسسه دارتحفیظ القرآن الکریم برگزار شد و علاوه بر مولودی‌خوانی ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت، جمعی از قاریان ممتاز و بین‌المللی کشورمان به تلاوت پرداختند.

انتشار فراخوان جذب مدرس انس با قرآن در هر نیمسال تحصیلی

اداره‌کل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به آئین‌نامه شماره ۷۷/۷۷۲/ص مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۱ به منظور تکمیل مدرسان مورد نیاز برای تدریس درس انس با قرآن کریم در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، از بین افراد واجد شرایط از طریق آزمون کتبی و شفاهی، مدرسان مورد نیاز خود را جذب می‌کند.

برهمین اساس دومین فراخوان جذب مدرس انس با قرآن در تاریخ ۲۴ دی ۱۴۰۱ آغاز و آزمون کتبی آن در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد. براساس اعلام دانشگاه آزاد اسلامی، در حال حاضر و با توجه به برگزاری آزمون، در حال بررسی شرایط قبول‌شدگان در آزمون کتبی این فراخوان است.

با برگزاری این دوره و براساس اعلام اداره‌کل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، در هر ترم تحصیلی یک فراخوان جهت جذب مدرس انس با قرآن کریم برگزار خواهد کرد؛ زمان‌بندی دقیق فراخوان بعدی به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

دوره مجازی تربیت معلم تجوید با تدریس مؤلف حلیة‌القرآن آغاز شد

دوره مجازی تربیت معلم تجوید با تدریس سیدمحسن موسوی‌بلده، مؤلف کتاب حلیة‌القرآن طی ۲۴ جلسه آموزشی از اسفندماه امسال ویژه عموم بانوان و آقایان علاقه‌مند آغاز شد.

این دوره از سوی مؤسسه احسن‌الحدیث تهران سه‌شنبه‌ها از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ و جمعه‌ها از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۱ همراه با پشتیبانی و امکان دریافت فایل‌های صوتی دوره در حال برگزاری است.

وضعیت بودجه‌ای شورای توسعه فرهنگ قرآنی در دو سال اخیر

برنامه افق رادیو قرآن، شنبه ششم، اسفندماه با حضور رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و با موضوع عملکرد این شورا و تحول در حوزه فعالیت‌های قرآنی، با اجرای کارشناسی جواد نصیری، به روی امواج این شبکه رادیویی رفت. مسئول کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به عملکرد ضعیف کمیسیون‌ها در ارائه به موقع برنامه‌ها، به ارائه گزارشی از وضعیت بودجه‌ای دو سال اخیر در حوزه قرآن پرداخت.

اولین نشست مجازی عملیات رمضان برگزار شد

اولین نشست مجازی عملیات رمضان سازمان دارالقرآن الکریم با رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها، امروز دوشنبه هشتم اسفند‌ماه برگزار شد.

این نشست مجازی با حضور حجت‌الاسلام تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، حجت‌الاسلام شفیعی، دبیر عملیات رمضان این سازمان و جعی از مدیران و اعضای دبیرخانه عملیات رمضان سازمان دارالقرآن برپا شد.

انتصاب مدیرکل کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی حسین سلیمانی را به عنوان مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم منصوب کرد.

رایزنی‌های پیشکسوت قرآنی برای ارتقای دیپلماسی مردمی در حوزه قرآن

به دنبال تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت ارتباطات مذهبی با سوریه و نقش حیاتی این ارتباط، جمعی از فعالان قرآنی کشورمان طی هفته‌های اخیر به منظور ارتقای دیپلماسی مردمیِ قرآنی و ایجاد وفاق و همدلی در جامعه قرآنی جهان اسلام راهی کشور سوریه شدند.

https://iqna.ir/files/fa/news/1401/12/10/2880557_526.jpg

اعضای این گروه شامل احمد ابوالقاسمی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «الف لام میم» و قاری بین‌المللی کشور، علی کرامتی، فعال قرآنی کشور، سیدکریم موسوی، قاری و مبتهل ممتاز کشور، هادی صلح‌جو، قاری ممتاز و مجری برنامه‌های معارفی صدا و سیما، محمد خالقی، مدیرگروه محافل و مسابقات شبکه قرآن و معارف سیما و محمد سلیمی، تهیه کننده برنامه‌های قرآنی صدا و سیما بوده است.

صدور مجوز تأسیس ۱۱ مؤسسه قرآنی

پنجاه و یکمین جلسه هیأت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت صبح روز سه‌شنبه ۹ اسفند ماه در سالن جلسات معاونت برگزار شد.در این جلسه پرونده ۱۴ متقاضی تأسیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت مطرح و بعد از بحث و بررسی مدارک و سوابق متقاضیان صدور موافقت اصولی برای ۱۱ پرونده انجام گرفت.

برگزاری مرحله استانی جشنواره قرآنی دانشگاه پیام نور

محمدعلی سردهایی، دبیر بیست و ششمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به میزبانی دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی از دور جدید جشنواره قرآنی این دانشگاه، گفت: از بدو مشخص شدن این میزبانی اقدامات و تمهیدات لازم برای برگزاری مطلوب جشنواره انجام گرفت.

وی در ادامه به برگزاری مرحله استانی این جشنواره در بخش آوایی طی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: مرحله استانی این جشنواره در بخش آوایی از اواخر بهمن‌ماه در استان‌های مختلف آغاز شده و تا دهه اول اسفندماه به پایان رسیده است.

چرایی و اثر حفظ قرآن بر زندگی/

چرایی اهمیت و کارکرد حفظ قرآن در زندگی

نخستین روز برگزاری رویداد «مشکل‌گشا» به همت مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی با موضوع چالش‌های عدم رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ قرآن در ایران به عنوان یکی از مطالبات مقام معظم رهبری و راهکار‌های نوآورانه برای فائق آمدن به چالش‌های موجود حول این موضوع، روز چهارشبه و پنج‌شنبه دهم و یازدهم اسفند‌ماه به مدت دو روز با حضور کامیار محبوبی، مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی، حجت‌الاسلام سیدمحمد میریحیی، مدرس و حافظ کل قرآن کریم و جمعی از ارائه‌دهنگان طرح‌ها و ایده‌های قرآنی برای این طرح در ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران برگزار شد.

اعلام منتخبان بهمن و اسفند چهارمین دوره آموزش غیرحضوری

چهارمین دوره آموزش غیر حضوری شورای عالی قرآن با هدف ارتقا، حفظ و پرورش قاریان ممتاز غیر تهرانی در حوزه‌های دانشی و مهارتی، اجرا شد.در این دوره ۷۷ نفر از قاریان دارنده گواهی‌نامه تخصصی درجات سه و چهار و همچنین نفرات مورد تأیید کمیته کارشناسی، در پنج گروه مجزا در محضر اساتید ممتاز به صورت مجازی بهره‌مند می‌شوند.منتخبان بهمن و اسفند چهارمین دوره آموزش غیرحضوری مشخص شد که در این دوره رضا محمدپور، علی قاسم‌آبادی، سعید بیژنی‌اول، حسن مختاری و علی‌اکبر کاظمی به عنوان مدرس مشارکت دارند.

 
مهدی سیفی، دبیر شورای عالی قرآن شهرداری تهران در مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع عمومی فوق‌العاده اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران طی سخنانی با اشاره به اینکه در طول هفته طی جلسات متعددی در جمع مدیران امور قرآنی شهر تهران هستیم و از آن‌ها کاری پیش نمی‌رود، مگر با همراهی موسسات قرآنی گفت: برخی از شما عزیزان برابر یکسال یا بیشتر فعالیت دستگاه‌های متولیان قرآنی را در کف محلات با ظرفیت مردمی دارید. تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، برگزاری کرسی تلاوت و هر مسجد یک پایگاه قرآنی و ... از مطالبات قرآنی رهبر معظم انقلاب است و تا کار زیرساختی و بنیادی نشود، تحقق نخواهد یافت.
 

به گزارش خبرنگار ایکنا، دهمین جلسه تلاوت و استماع قرآن در سال ۱۴۰۱ شب گذشته، چهارشنبه دهم اسفندماه، همراه با نام و یاد محقق و پژوهشگر قرآنی مرحوم محمدعلی لسانی‌فشارکی و با حضور جمعی از پیشکسوتان، قاریان و حافظان ممتاز و ارتباط برخط تصویری قرآنیان سراسر کشور به همت شورای عالی قرآن برگزار شد.

https://iqna.ir/files/fa/news/1401/12/11/2881949_438.jpg

در خلال این برنامه یاد و خاطره مرحوم محمدعلی لسانی‌فشارکی، استاد برجسته علوم قرآنی زنده شد. این بخش از برنامه با سخنان کوتاهی از کریم دولتی، پیشکسوت و چهره قرآنی کشور همراه بود که طی آن بر زیست در پرتوی غنا، عزت و عظمت قرآن مرحوم محمدعلی لسانی و تربیت شاگردان برجسته توسط وی تأکید شد.

اعلام نفرات برتر دوره‌های آموزشی و ارزیابی

برگزاری دوره‌های آموزش و ارتقای از اقدامات و تجربیات شورای عالی قرآن در حوزه آموزش‌های تخصصی است که سال‌هاست ویژه قاریان و دعاخوانان ممتاز برگزار می‌شود.

طی دو سه سال اخیر، بهره‌گیری از بستر فضای مجازی، امکان استفاده از این دوره‌ها را برای تعداد بیشتری از ممتازین عرصه قرائت و دعا در استان‌های مختلف کشور فراهم کرده است.

این دوره‌های تخصصی در سال ١۴٠١ در سه بخش شامل چهاردهمین دوره ارتقاء قاریان ممتاز قرآن کریم، ششمین دوره ارتقای دعاخوانان ممتاز کشور و چهارمین دوره آموزش غیر حضوری تدارک دیده شد که از خردادماه آغاز و تا اسفندماه ادامه داشت.

مجمع عمومی اتحادیه موسسات قرآن و عترت استان تهران تشکیل شد

مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع عمومی فوق‌العاده اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران، ۱۱ اسفندماه با دقایقی تأخیر و استقبال خوب مؤسسات قرآنی و حضور پررنگ بانوان در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد.

این گردهمایی که با اجرای گرم و شاد مهدی عباس‌نژاد همراه بود، با طنین تلاوت امیرحسین رحمتی، قاری بین‌المللی کشورمان و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. در ادامه گروه تواشیح موسسه میعادالقرآن حضرت ولی‌عصر(عج) قطعه‌ای را در مدح حضرت مهدی(عج) اجرا کردند.

افتتاحیه جشنوراه ملی ترنم وحی

مراسم افتتاحیه سومین جشنواره ملی ترنم وحی امروز، ۱۱ اسفندماه با اجرای محمد ارژنگ و با تلاوت قاری بین‌المللی جواد پناهی و قاسم مقدمی از سوی مؤسسه اظهرالجمیل الاعلی مشهد برگزار شد.

تلاوت محمد امین کهن، قاری نوجوانی که سال گذشته به‌عنوان پدیده قرآنی انتخاب شد و همچنین تجلیل از شش خانواده قرآنی مشهد از دیگر برنامه‌های مراسم افتتاحیه بود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha