امام زمان(عج) در دوران غیبت هم واسطه فیض الهی هستند+ فیلم
کد خبر: 4126808
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱
حجت‌الاسلام عدالتیان:

امام زمان(عج) در دوران غیبت هم واسطه فیض الهی هستند+ فیلم

یک کارشناس مذهبی گفت: امام عصر(عج) گرچه در غیبت هستند ولی باز هم دو برکت دارند؛ اول برکت وجود امام و دیگری برکت حضور ایشان. امام(عج) واسطه فیض الهی هستند و همه نعمات از طریق ایشان به مردم می‌رسد.

مهدی عدالتیاندر ایام بزرگترین عید شیعه؛ نیمه شعبان و میلاد با سعادت قطب عالم امکان مهدی موعود(عج) قرار داریم؛ خبرنگار ایکنا به این مناسبت در گفت‌وگویی با مهدی عدالتیان به موضوعاتی چون؛ کارکرد امام در دوره غیبت، وظیفه باورمندان به ایشان در دوران غیبت و نقش دعا در تعجیل فرج پرداخته است که در ادامه می‌خوانید: 

ایکنا _ برخی ممکن است دچار این شبهه شوند که امام زمان(عج) وقتی در پس پرده غیبت هستند چه کارکردی برای مردم دارند؟

ما همیشه و هر روز و هر شب باید به یاد مولایمان حضرت بقیةالله(عج) باشیم و البته در ایام ولادت آن حضرت در نیمه شعبان باید بیشتر به یاد ایشان باشیم. گاهی برخی افراد به ذهنشان می‌رسد که اگر امام مهدی(عج) ماموریت الهی دارند و  قرار است تشریف بیاورند و جهان را از عدل و داد پر کنند، چرا در پس پرده غیبت هستند؟ به همین دلیل می‌بینیم برخی از جریانات فکری و فرق مذهبی می‌گویند ایشان هنوز متولد نشده است و در آینده متولد خواهند شد و در سن 40 سالگی به ماموریتشان می‌پردازند البته ما شیعیان دوازده امامی بر این باور هستیم که ایشان فرزند امام عسکری(ع) و هم اکنون در غیبت هستند.

همانطور که فرمودید ممکن است برخی بپرسند امامی که بین ما نیستند چه ثمری برای مردم دارند؟ ما باید به این نکته دقت کنیم که امام گرچه در غیبت هستند، ولی باز هم دو برکت دارند؛ اول برکت وجود امام و دیگری برکت حضور امام. پیامبر عزیز ما هم وقتی در مدینه و مکه تشریف داشتند خیلی از افراد مسلمان شدند ولی ایشان را ندیدند ولی از برکات وجودی آن حضرت بهره می‌بردند. 

امام(ع) واسطه فیض الهی هستند و همه نعمات از طریق ایشان به مردم می‌رسد؛ ما چه ایشان را ببینیم و چه نبینیم جامعه را هدایت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند همه به خطا بروند. البته فعلا دوره امتحان و ابتلاء است: كُلًّا نُمِدُّ هَؤُلَاءِ وَهَؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا؛ و در چنین شرایطی وظیفه ما فهمیدن و دقت‌کردن است. حضرت افراد مستعد هدایت و معنویت را کمک می‌کنند تا استعدادهایشان شکوفا شود و حتی اگر ظالمان و مستکبران بخواهند پای خودشان را فراتر از یک حد بگذارند اجازه نمی‌دهند. برکاتی هم مربوط به ظهور است و ایشان عالم را اصلاح خواهند کرد بنابراین برکات ایشان هم شامل برکات وجودی و هم حضوری است.

ایکنا _ گاهی این سؤال پیش می‌آید که ما در دوره غیبت چه باید بکنیم؟ انتظار یعنی چه؟

بنده برای پاسخ به این سؤال به خصوص برای جوانان مثالی می‌زنم؛ فرض کنید یک روستایی مشکلات زیادی از عدم بهداشت و ... دارند و از مرکز درخواست پزشک می‌کنند تا به روستا بیاید و مردم را درمان کند. این مردم که منتظر آمدن طبیب هستند یکسری مقدماتی را انجام می‌دهند مثلا تا جای ممکن روستا را تمیز و آماده می‌کنند و محیطی برای استقرار او فراهم می‌کنند.

دیگران را هم آگاه می‌کنند که مشتاق آمدن طبیب باشند و اگر افراد شیادی بخواهند این طبیب به این روستا نیاید به رسوایی او می‌پردازند همچنین خواسته خودشان را دائما از مرکز پیگیری می‌کنند. اگر فرض کنیم دنیای ما مانند آن دهکده است (و اتفاقا تعبیر دهکده جهانی هم الان در ادبیات سیاسی دنیا وجود دارد) و همه منتظر طبیب جانها هستند؛  بنابراین وظیفه ما همان چند وظیفه‌ای است که برای مردم روستا برشمردیم؛ اول اینکه محیط را آلوده‌تر نکنیم یعنی در خانه و محل کار و محیط زندگی به کسی ظلم نکنم.

دوم اینکه چیزهایی را که بلد هستیم و می‌دانیم و امام به ما خواهند گفت عمل کنیم، مثلا حضرت بر محبت به والدین و احترام به بزرگ و کوچک و رعایت حق دیگران تاکید خواهند کرد. اینکه اگر کسی مسئولیتی بر دوش دارد بدون نقص انجام دهد همچنین دیگران را به وجود و ویژگی‌های آن حضرت آشنا کنیم و معرفت مردم را نسبت به حضرت بیشتر کنیم. وظیفه دیگر ما این است که اگر برخی افراد و فرق انحرافی مهدویت انحرافی را مطرح می‌کنند روشنگری کنیم تا شیادان کنار زده شوند و دیگر اینکه برای ظهور دعا کنیم و این دعا هم دعای یک فرد دلسوخته باشد.

هر دعا و انابه ما اگر ظهور را یک ثانیه جلو بیندازد، ثواب و برکات زیادی دارد؛ بنابراین باید هم برای فرج دعا کنیم و هم اینکه آماده شویم و دیگران را آماده کنیم. در روایت داریم که هر کس حاجت زیبایی از خدا داشته باشد ولی تلاش نکند خودش را مسخره کرده است. همیشه ما دعا می‌کنیم که خدایا ما را از اعوان و انصار آن حضرت قرار ده، ولی باید ببینیم آیا این دعای واقعی ما  است یا اینکه از روی لقلقه زبان می‌گوییم.

ایکنا _ چگونه می‌توانیم بدانیم یار واقعی آن حضرت هستیم؟

اگر ما می‌خواهیم واقعا یار حضرت باشیم باید صفات یاران ایشان را که در روایات بیان شده بخوانیم و تا حد توان در زندگی به کار ببریم. بنده چند ویژگی یاران امام را شمارش می‌کنم؛ اول اینکه یاران امام(عج) آگاه و اعتقادات و احکام شرعی را بلد هستند؛ دوم اینکه اهل تفکر و تعقل هستند؛ سوم اینکه قانع هستند و اسیر دنیا نیستند. چهارم اینکه صبور در برابر بلایا و مصیبت‌ها هستند. افراد سخاوتمندی هستند و جان خود را سخاوتمندانه در راه خدا فدا می‌کنند چه رسد به مال و وقت و کار خود را. اینها از فکر و آبرو و مالشان در این راه خرج می‌کنند.

ششم اخلاص دارند و تابع بزرگانی هستند که فرمودند: إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا؛ یعنی اطعام را فقط برای رضایت خداوند انجام می‌دهند و حتی کارهای شخصیشان هم برای خداوند است، به همسر و خانواده و جامعه کمک می‌کنند چون خدا دوست دارد؛ هفتم مطیع هستند یعنی مأموریتی که می‌گیرند تا به نتیجه نرسد رها نمی‌کنند. مثلا اگر الان امام زمان به ما بگویند به صحنه گناه نگاه نکن آیا این مداومت را داریم؟

اگر پول شبهه‌ناکی در میان باشد آیا می‌توانیم از آن چشم بپوشیم؟ یاران واقعی امام(عج)، صادق و راستگو هستند، نهم، دیگران را توصیه به خوبی می‌کنند یعنی ما نباید نسبت به اعمال و رفتار دیگران بی تفاوت باشیم؛ اگر نیکی دیدیم تشویق کنیم و اگر بدی رخ داد تذکر بدهیم و دهم اهل عبادت و شب‌زنده‌داری هستند و از فرصت شب برای داشتن روز خوب بهره می‌برند.

گفت‌وگو از محسن مسجدجامعی

انتهای پیام
captcha