جهان پس از ظهور حضرت حجت(عج)
کد خبر: 4126902
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰

جهان پس از ظهور حضرت حجت(عج)

یک پژوهشگر حوزه مهدویت به بررسی ویژگی‌های جهان خلقت پس از ظهور حضرت حجت پرداخت و گفت: طبق آیات شریفه قرآن و روایات اهل بیت(ع) سیمای جهان پس از ظهور امام زمان در اختیار بندگان صالح خدا قرار می‌گیرد و حجت الهی و مومنین به حکومت می‌رسد که با برپایی دین مورد رضای خداوند تمامی درهای رحمت، برکت، امنیت و آرامش در سراسر جهان گشوده می‌شود و تمامی مظاهر ظلم و فساد ریشه کن می‌شود.

حجت‌الاسلام سید محمد فاضلیان، پژوهشگر حوزه مهدویتحجت‌الاسلام سید محمد فاضلیان، پژوهشگر حوزه مهدویت، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: در قرآن و روایات پیرامون وقایع و حوادث پس از ظهور و ویژگی‌های آن مطالب فراوانی بیان شده است که به عنوان نمونه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

وی با اشاره به رشد و شکوفایی علم و دانش و تکامل عقول در دوران پس از ظهور گفت: امام صادق (ع) در این باره می‌فرمایند علم بیست و هفت حرف است، تمام علومی که پیامبران آوردند دو حرف بوده است و تا به امروز مردم غیر از دو حرف چیزی نمی‌دانند، زمانیکه قائم قیام کند بیست و پنج حرف دیگر علم را آشکار می‌کند و دو حرف قبل را هم به آن ملحق می‌نماید تا بیست و هفت حرف کامل می‌شود.

وی ادامه داد: در روایتی دیگر امام صادق(ع) می‌فرمایند، زمانی که قائم قیام کند دستش را بر سر مردم قرار می‌دهد که به وسیله آن عقل مردم کامل می‌شود و به نهایت خالق دست می‌یابند.

فاضلیان اضافه کرد: در حدیثی دیگر امام صادق(ع) می‌فرمایند زمانی‌که قائم ما قیام کند خداوند قدرتی به گوش و چشم شیعیان می‌دهد که هیچ گونه حجاب و فاصله‌ای بین آنها و قائم وجود ندارد پس زمانی‌که حضرت صحبت می‌کند آنها هم صدایش را می‌شنوند و هم او را می‌بینند درحالی‌که حضرت در مکان خود هستند.

این پژوهشگر حوزه مهدویت اجرای مقررات به دستورات مترقی و انسان ساز را از دیگر ویژگی‌های جهان پس از ظهور عنوان کرد و گفت: امیرالمومنین(ع) در خطبه ۱۳۸ نهج‌البلاغه می‌فرماید آنچه از کتاب و سنت مرده است، زنده می‌کند.

گسترش و پیشرفت امور معنوی

وی ادامه داد: گسترش و پیشرفت امور معنوی در جهان از دیگر ویژگی‌های جهان پس از ظهور است که در ابعاد مختلف می‌توان به آن اشاره کرد و یکی از آن موارد آموزش قرآن است.

این پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: امیرالمومنین(ع) در این باره می‌فرمایند گویا می‌بینم شیعیان را در مسجد کوفه که چادرهای بزرگی بنا کرده و در آن مشغول فراگیری قرآن هستند همانگونه که نازل شده است.. فراگیری حکمت و احکام شرعی از دیگر ویژگی‌های پس از ظهور است که امام باقر(ع) در اين باره می‌فرمایند در عصر مهدوی مردم همه دارای حکمت هستند حتی زنان در خانه‌هایشان بر اساس کتاب خدا و سنت رسول‌الله(ص) حکم می‌کنند.

وی یادآور شد: اقبال و روی آوردن به عبادت یکی ديگر از ویژگی‌های جهان پس از ظهور است به طوری که در روایتی از امام علی(ع)، نقل شده است که حضرت فرمود مردم در روزگار مهدی به عبادت و دین روی می‌آورند و نماز را به جماعت برگزار می‌کنند.

فاضلیان با اشاره به رشد فضائل اخلاقی و از بین رفتن رذائل اخلاقی در دوران پس از ظهور حضرت حجت گفت: امام علی(ع) فرمود هنگامی که قائم ما قیام کند کینه‌های بندگان نسبت به هم از دل‌هایشان زدوده می‌شود. همچنین در روایتی دیگر از امام محمدباقر(ع) آمده است هنگامی که قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان می‌گذارد و اخلاقشان را به کمال می‌رساند.

ایجاد امنیت فراگیر

وی یکی دیگر از ویژگی‌های جهان پس از ظهور را ایجاد امنیت فراگیر در عرصه‌های مختلف دانست و گفت: خداوند در سوره نور آیه ۵۵ می‌فرماید «وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ ترس شان را به امنیت و آرامش مبدل می‌کند.»

این پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: شکوفایی و رشد اقتصاد سالم از دیگر ویژگی‌های جهان پس از ظهور است، امام جعفر صادق(ع) فرمود در دولت مهدی(عج) ربا از بین می‌رود و در مورد عمران و آبادی، امام باقر(ع) فرمود در زمان حکومت مهدی در روی زمین، ویرانه‌ای باقی نمی‌ماند، مگر آنکه آباد می‌گردد.

وی ادامه داد: همچنین در روایتی دیگر پیامبر اکرم(ص) سیمای جهان پس از ظهور مهدی(عج) را در زمینه آبادانی سرزمین و فراوانی محصولات کشاورزی این گونه توصیف می‌کنند رودخانه‌ها، پر از آب می‌شود و چشمه سارها به جوشش آمده، لبریز می‌گردد و زمین چند برابر محصول می‌دهد.

گسترش بهداشت و سلامت جسم و روح

این پژوهشگر مهدویت تصریح کرد: گسترش بهداشت و سلامت جسم و روح از دیگر ویژگی‌های جهان پس از ظهور است همچنین گسترش قدرت و توانمندی نظامی از دیگر ویژگی این دوران است.

فاضلیان اظهار کرد: طبق آیات شریفه قرآن و روایات اهل بیت(ع) سیمای جهان پس از ظهور امام زمان در اختیار بندگان صالح خدا قرار می‌گیرد و حجت الهی و مومنین به حکومت می‌رسد که با برپایی دین مورد رضای خداوند تمامی درهای رحمت، برکت، امنیت و آرامش در سراسر جهان گشوده می‌شود و تمامی مظاهر ظلم و فساد ریشه کن می‌شود و تمامی مردم به شکرانه این حکومت در مسیر بندگی، عبودیت و اطاعت از فرامین خداوند متعال قدم بر می‌دارند.

انتهای پیام
captcha