انتظار ظهور چه آثار و برکاتی در زندگی انسان دارد
کد خبر: 4137223
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد

انتظار ظهور چه آثار و برکاتی در زندگی انسان دارد

دبیر کارگروه نقد وهابیت مؤسسه کلامی احیاء همدان با اشاره به آثار و برکات انتظار ظهور در زندگی فردی و اجتماعی انسان گفت: اصلاح‌گرایی در عرصه‌های فردی و اجتماعی یکی از آثار انتظار ظهور است.

حجت‌الاسلام سید محمد فاضلیان، دبیر کارگروه نقد وهابیت موسسه کلامی احیاء همدان و پژوهشگر سطح ۴ مهدویتحجت‌الاسلام سیدمحمد فاضلیان، دبیر کارگروه نقد وهابیت مؤسسه کلامی احیاء همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان امید به آینده‌ای روشن را یکی از آثار مهم انتظار ظهور دانست و اظهار کرد: این امید سهم بزرگی در حرکت‌، تلاش و کوشش‌های فردی و اجتماعی مردم دارد و چه بسا یکی از جهات تأکید و توصیه انتظار در لسان اهل بیت(ع) درنظر گرفتن همین فایده بوده است.

وی افزود: آن‌گونه که امیرالمؤمنین علی(ع) انتظار فرج را محبوب خدای سبحان دانسته و امید به رحمت خدا را از آثار و برکات آن معرفی می‌کند و می‌فرماید: «اِنْتَظِرُوا الْفَرَجَ وَلا تَيْأَسُوا مِنْ رَوحِ اللّه ِ فَاِنَّ اَحَبَّ الاَعْمالِ اِلَى اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ اِنْتَظارُ الْفَرَجِ؛ منتظر فرج باشيد، و از روح خدا مأيوس نشويد، كه محبوب‌ترين اعمال در پيشگاه خدا انتظار فرج است.» و حضرت زین‌العابدین(ع) نیز انتظار فرج را از بزرگترین اعمال در زندگی بشر برمی‌شمارند و می‌فرمایند: «انتظار الفرج من أعظم العمل.»

این استاد حوزه علمیه اصلاح‌گرایی در عرصه‌های فردی و اجتماعی را یکی دیگر از آثار انتظار ظهور برشمرد و گفت: آن کسی که منتظر راستین مصلح جهانی است، هم صالح است و هم مصلح، چنین کسی با اقتدا به دعای مولای خویش از خدای سبحان می‌خواهد «اللّهم! إنّا نرغب إلیک فی دوله‌ْ کریمه، تعزّ بها الإسلام و أهله و تذلّ به النفاق و أهله و تجعلنا فیها من الدعاهْ إلی طاعتک و القادهْ إلی سبیلک»؛ این کلام ناظر به همان معنای بلندی است که امام معصوم(ع) به آن‌ اشاره و در بیان وظیفه شیعیان در عصر غیبت می‌فرماید: «علیکم بالدعاء و انتظار الفرج» چراکه اگر دعا ناظر به جنبه فردی و خودسازی تنها باشد، انتظار فرج قطعاً ناظر به هر دو جنبه فردی و اجتماعی یا به سخن دیگر، خودسازی و دیگرسازی است.


بیشتر بخوانید:


فاضلیان سومین اثر انتظار فرج را پویایی و پیشرفت در تمام عرصه‌ها دانست و یادآور شد: آن کسی که منتظر راستین حجت خداست، همواره در تلاش و تکاپوست تا فرهنگ ناب مهدوی را از «علم» به «عین» درآورد؛ از این‌روست که هر متخصص فن‌آوری که در مکتب انتظار آموخته است، در ارائه صحیح تخصص متعهدانه، هیچ قصوری روا نمی‌دارد و اگر امام صادق(ع) فرمود: «لیعدنّ أحدکم لخروج القائم و لو سهماً...» یعنی «منتظر ظهور آن حضرت حتی یک تیر هم که شده، باید آماده کند...» این سخن از باب تمثیل است نه تعیین؛ زیرا متخصص نظامی وظیفه‌اش آمادگی رزمی است و کارشناس اقتصادی، رسالتش تلاش برای حل تورم، رفع بیکاری، تعدیل تقاضا و عرضه، تقلیل فاصله رنج‌آور طبقاتی و تعطیل اسراف است و مجتهد فقهی یا حقوقی یا سیاسی، عهده‌دار جهل‌زدایی و ایستادگی در برابر هجوم فرهنگی و در نهایت، تبیین و تعلیل و حمایت عالمانه از مبانی اعتقادی است.

وی ادامه داد: مقابله با فضایل نفسانی یکی از آثار انتظار فرج است، آن کسی که به‌راستی امام خویش را موجود حی و حاضر می‌داند و او را مظهر «هُوَ بِکُلِّ شیءٍ عَلیم»، «هُوَ السَّمیعُ البَصیر» و «هُوَ عَلی کُلِّ شیءٍ شَهید» می‌‌شناسد، همواره خویش را در محضر خلیفه الهی و امام معصوم خود می‌داند، همان‌گونه که حضور خدای والا را در مرتبه‌ای بالاتر ادراک می‌کند و آن‌گاه براساس آموزه‌های اساسی قرآن در محضر خدای سبحان و خلیفه او حیا پیشه می‌کند و از درون و برون، خود را در مشهد حق و امام خویش دیده و از زشتی‌ها و معاصی دوری می‌کند و چنین انتظاری موجب تنزیه روح او شده، قلبش را نورانی می‌کند.

این پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: آمادگی برای ظهور از جمله آثار و برکات انتظار فرج است. به عبارتی مجموعه آثار و برکات انتظار فرج، تحرک‌آفرین، امیدبخش و اصلاح‌گر انتظار راستین، منتظر صادق را به سویی رهنمون می‌کند که چون وقت ظهور ناپیداست، می‌بایست همواره واجد شرایط و لوازم ظهور مهدی موعود(ع) باشد و همین آمادگی و پرهیز از تسویف و تأخیر، در اصلاح فرد یا جامعه و در بارور شدن فکر فردی و عقل جمعی سهم بسزایی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: استحقاق عنایت خاص اهل‌ بیت(ع)، از جمله برکات انتظار فرج است، آن کسی که منتظر حقیقی امام عصر(عج) است بر اثر تخلق به اخلاق الهی، گرد حرام نمی‌شود و جانش به گرد معصیت، غبار نمی‌گیرد و می‌کوشد در انجام دادن واجب و دوری از معصیت که در رأس آموزش‌های فرعی اسلام است، قصور و تقصیر روا ندارد. واجبات را عمل و از حرام‌ها دوری کند و فراخور توان خویش به انجام دادن مستحب و ترک مکروه نیز اهتمام ورزد و چون چنین کند، مطلوب مولای خویش را به انجام رسانیده و مستحق عنایت خاص ائمه اطهار (ع) خواهد شد.

فاضلیان هفتمین اثر انتظار فرج را شکوفاسازی اندیشه‌ها عنوان کرد و گفت: شکوفایی گنج‌های اندیشه انسان‌ها از برترین برنامه‌های وجود مبارک امام عصر(عج) است؛ همان‌گونه که در بسیاری از روایات، ظهور حضرتش به اوج گرفتن سطح آگاهی در عصر ظهور تصریح شده است، سیر طبیعی علوم از سویی و کوشش بی‌وقفه علما و صاحبان عقل و دانش و فرهنگ از سویی دیگر، سبب گسترش مباحث و معارف علمی و زمینه رشد فکر و شکوفایی اندیشه را فراهم می‌آورد. این حرکت و جنبش علمی که با تألیف کتب یا سایر دستاوردهای علمی و فکری و به ‌دست علما که سربازان واقعی و منتظران حقیقی امام عصرند به‌وجود می‌آید و فتنه‌های برخاسته از خواسته‌های نفسانی برای خاموش کردن چراغ عقل را ناکام می‌گذارد و سبب تعالی اندیشه و دانش خواهد گشت.

وی در پایان گفت: دستیابی به مقام قرب الهی از مهم‌ترین آثار و برکات انتظار است، انسان منتظر که در پرتو یقین به حضور خداوند متعال و درک محضر امام عصر(ع) خویش در میدان جهاد اکبر و اصغر به مبارزه با شیطان درون و بیرون قیام می‌کند، به مقام قرب الهی خواهد رسید.

انتهای پیام
captcha