آخرالزمان؛ مرحله‌ای که انسان به پایان انحطاط اخلاقی می‌رسد
کد خبر: 4127688
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۵
آینده بشر از دیدگاه قرآن و روایات/ 6

آخرالزمان؛ مرحله‌ای که انسان به پایان انحطاط اخلاقی می‌رسد

دبیر کارگروه نقد وهابیت موسسه کلامی احیاء همدان با بیان اینکه مقوله آخرالزمان به دو مرحله متفاوت تقسیم می‌شود، گفت: یکی مسلخ قبل از ظهور است، مرحله‌ای که انسان به پایان انحطاط اخلاقی می‌رسد و دوم پس از ظهور عصر تحقق وعده‌های الهی به پیامبران و اولیای خداست که با قیام مصلح جهانی آغاز می‌شود.

حجت‌الاسلام سید محمد فاضلیان دبیر کارگروه نقد وهابیت موسسه کلامی احیاء همدانحجت‌الاسلام سیدمحمد فاضلیان، دبیر کارگروه نقد وهابیت موسسه کلامی احیاء همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با اشاره به ادامه مباحث مهدویت و آینده جهان اظهار کرد: بحث آخرالزمان از مهم‌ترین آموزه‌های دینی درباره آینده تاریخ است که دارای معانی و مفاهیم متفاوتی است؛ اما آن قسمت که مربوط به مهدویت است، همان آخرین بخش از زمان است که در آن مهدی موعود ظهور می‌کند و تحولات عظیمی در عالم واقع می شود که بر این اساس در فرهنگ عامه مسلمانان مخصوصا شیعه اصطلاح آخرالزمان حکایت از عصری می‌کند که مهدی موعود در آن ظهور کرده و تحولات ویژه‌ای در جهان رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه مقوله آخرالزمان به دو مرحله متفاوت تقسیم می‌شود، افزود: یکی مسلخ قبل از ظهور است، مرحله‌ای که انسان به پایان انحطاط اخلاقی می‌رسد و فساد اخلاقی و ستم همه جوامع بشری را فرا می‌گیرد و آخرین امیدهای بشر به ناامیدی می‌گراید و دوم پس از ظهور عصر تحقق وعده‌های الهی به پیامبران و اولیای خداست که با قیام مصلح جهانی آغاز می‌شود.


بیشتر بخوانید:


استاد حوزه مهدویت افزود: البته در آخرالزمان وقایع گوناگونی پیش بینی شده که با تحقق آنها، تاریخ بشری وارد یک مرحله نوین می‌شود که برخی از آنها عبارتند از «بحران معنویت، وقوع اختلافات و درگیری‌های بسیار، ظهور دجال، وقوع مصایب و نزول بلاها، ندای آسمانی، نزول حضرت عیسی(ع) و ...». در برخی از روایات مقوله آخرالزمان به عنوان مرحله نوین و متکامل زندگی بشر مطرح شده است که من جمله آن فرمایش پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) است که فرمودند «تو را بشارت ندهم؟ آیا تو را خبر ندهم؟ عرض کردند بلی ای رسول خدا آن حضرت فرمود «هــم اینک جبرئیل نزد من بود و مرا خبر داد قائمی که در آخرالزمان ظهور می‌کند و زمین را پر از عدل و داد می‌سازد (همان گونه که از ظلم و جور آکنده شده) از نســل تــو و از فرزندان حسین است».

فاضلیان اضافه کرد: همچنین پیامبر(ص) در روایت دیگری فرمودند «هنگام پایان زمان و آشکار شدن فتنه‌ها، مردی هست که به او مهدی گفته می‌شود و بخشش بسیار دارد»؛ بنابراین با توجه به روایات فراوان در این باب می‌توان گفت که آخرالزمان پایان یک مرحله و ورود به مرحله متعالی تاریخ است و شروعی روشن و سعادت آمیز است که غرض از آفرینش انسان‌ها به طور کامل تحقق خواهد یافت و جهان شاهد بهترین دوران از زندگی بشری خواهد بود.

وی تصریح کرد: بر همین اساس قرآن کریم وعده پیروزی نهایی و حتمی حق و ایمان را داده است که صالحان و مستضعفان حکومت زمین را در دست خواهند گرفت؛ « وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ و ما بر آن هستيم كه بر مستضعفان روى زمين نعمت دهيم و آنان را پيشوايان سازيم و وارثان گردانيم.» (قصص / 5). طبق تفاسیر و روایات فراوان، مهدی موعود و یارانش مصداق ریاست و حکومت در دولت کریمه هستند که حاصل تلاش‌ها و مجاهدت‌های تمامی پیامبران و جانشینان صالح آنان با وعده خداوند محقق می‌شود. این بشارتی است در زمینه پیروزی حق بر باطل و ایمان بر کفر؛ برای همه انسان‌های آزاده و عدالت خواه و برچیده شدن بساط ظلم و جور که نمونه‌ای از تحقق این مشیت الهی حکومت پیامبر و یارانش بعد از ظهور اسلام بوده و نمونه گسترده‌تر آن ظهور حکومت حق و عدالت در تمام عالم به وسیله حضرت مهدی(عج) است؛ این آیات از جمله آیاتی است که به روشنی بشارت ظهور چنین حکومتی را می‌دهد؛ لذا در روایات اسلامی تفسیر این آیه را به آن ظهور بزرگ پیوند داده‌اند.

فاضلیان در پایان بیان کرد: امام علی(ع) در تفسیر این آیه می‌فرماید: «این گروه آل محمد هستند، خداوند مهدی آنها را بعد از زحمت و فشاری که بر آنان وارد می‌شود، برمی‌انگیزد و به آنها عزت می‌دهد و دشمنانشان را ذلیل و خوار می‌کند». همچنین می‌فرماید: «مستضعفان زمین که در قرآن از آنان یاد شد و خداوند آنها را پیشوا قرار می‌دهد، ما اهل بیت(ع) هستیم خداوند مهدی(عج) ما را برمی‌انگیزد، پس آنان را عزت و دشمنانشان را ذلت خواهد داد». از صادقین(ع) روایت شده است این آیه درباره صاحب‌الامر(عج) است که در آخرالزمان ظهور می‌کند و جباران و فراعنه را نابود می‌سازد و شرق و غرب عالم را مالک می‌شود و آن را از عدل آکنده می‌‍‌سازد، همانطور که از ستم پر شده بود».

انتهای پیام
captcha