دیار کریم‌خان زند میزبان میهمانان بهار طبیعت و بهار قرآن
کد خبر: 4128977
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۹

دیار کریم‌خان زند میزبان میهمانان بهار طبیعت و بهار قرآن

ملایر دیار کریم خان زند و شهر جهانی مبل و منبت به تکاپو افتاده تا بتواند بهترین میزبانی را از میهمانان نوروزی و میهمانان بهار قرآن داشته باشد.

شهر ملایربه گزارش ایکنا از همدان، شهرستان ملایر دومین شهرستان بزرگ استان همدان بعد از شهرستان  همدان است که دو نشان جهانی را بر بلندای قامت خود به یدک می‌کشد.

ملایر دیار کریم خان زند و شهر جهانی مبل و منبت به تکاپو افتاده تا بتواند بهترین میزبانی را از میهمانان نوروزی و میهمانان بهار قرآن داشته باشد. دیار کریم خان زند خود را آماده قدوم مسافران بهار می‌کند تا عطر بهاری شکوفه‌های گیلاس و شیرینی شیره و کشمش تاکستان‌های انگورش برای همیشه  خاطره شیرینی برای میهمانان نوروزی به یادگار بگذارد.

آوازه ملایر را با خوشه‌های زرین و طلایی‌اش در دنیا وحکاکی‌ها بر دل چوب بی‌جان با نقش‌های زیبای مبل و منبتش می‌شناسند. این شهرستان با داشتن بیش از 400 اثر تاریخی، تفریحی و گردشگری که 200 اثر آن ثبت ملی شده است مامنی مطمئن برای مسافران و گردشگرانی است که می‌خواهند از سفر نوروزی خود خاطرات خوب و خوشی را رقم بزنند.

شهر چشم اندازهای زیبا، شهر سوغات‌های شیرین، شهر شیره، باسلوق، کشمش و شهر ارگ نوشیجان که چون نمادی استوار و پرصلابت یادآور شکوه و عظمت تاریخ بلندآوازه این شهرستان است. پارک سیفیه، موزه لطفعلیان، بازار ملایر، یخدان‌ میرفتاح شهر زیر زمینی سامن تالاب طبیعی آق‌گل، بام ملایر، دریاچه کوثر و ده‌ها جاذبه تاریخی و تفریحی دیگر از جمله آثار شهرستان ملایر برای بازدید مسافران نوروزی است.

حجت‌الاسلام روح الله نجفی، مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر ضمن تبریک سال نو و بهار قرآن به آمادگی اماکن دینی و مذهبی و مساجد ملایر برای پذیرایی از میهمانان نوروزی اشاره و اظهار کرد: در این زمینه مساجد مسیرهای بین راهی در شهرها و روستاها و همچنین شهر ملایر آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی و میهمانان بهار قرآن است.

وی با بیان اینکه چهار مسجد در بوستان‌های ملایر نیز در ایام نوروز و ماه رمضان اقامه نماز جماعت دارند، گفت: برنامه‌های مذهبی شاد و مفرح از جمله نشست‌های مختلف با جوانان در فضای باز پیش بینی شده است.

حجت‌الاسلام ابوذر عباسی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر نیز به برنامه‌های این اداره در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: طرح آرامش بهاری، ضیافت الهی نیز در 5 بقعه متبرکه شهرستان ملایر همزمان با ایام نوروز و ماه رمضان اجرا می‌شود، همچنین برنامه ادعیه و مناجات، دعا خوانی، خیمه‌های معرفت با غرفه‌های متنوع، محافل انس با قرآن و... در بقاع متبرکه برگزار می‌شود. این طرح  از 25 اسفندماه تا سوم اردیبهشت ماه سال 1402 در سطح بقاع شاخص شهرستان ادامه دارد.

ابراهیم جلیلی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر نیز با اشاره به آمادگی این شهرستان برای استقبال از نوروز گفت: دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان ملایر همزمان با دبیرخانه استان با حضور هنرمندان و فعالان گردشگری در محل موزه لطفعلیان در 24 اسفند ماه افتتاح شد و تا 15 فروردین ماه آماده خدمات رسانی به مسافران نوروزی است.

جلیلی گفت: ستاد اجرائی خدمات سفر شهرستان ملایر برای نوروز 2 جلسه اصلی 4 ستاد فرعی و 10 جلسه کمیته های ده گانه برگزار کرده است و آمادگی کامل برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران ورودی به شهرستان را دارد.

وی اضافه کرد: برنامه‌های فرهنگی متنوعی توسط بخشداران، شهرداران بویژه شهرداری ملایر و اداره میراث فرهنگی به منظور معرفی ظرفیت ها و ایجاد شور و نشاط تدارک دیده شده است. برگزاری رزمايش مشترك، استقبال از مسافران نوروزی در نخستين روز از عيد نوروز در ورودی‌های شهر، استقبال از مسافران در ايستگاه قطار ملاير، برپايی جشن نوروز به منظور استفاده از ظرفيت‌های ويژه ملاير، جشنواره بازی‌های بومی و محلی، برگزاری مسابقه نوروزی سبزه آرایی، زيباترين چيدمان سفره هفت سين و پخت شيرينی خانگی در عمارت مصدقی و موزه لطفعليان، برگزاری مسابقه اسب سواری در تپه باستانی نوشيجان از برنامه‌های ایام نوروز در ملایر است.

جلیلی برپایی نمايشگاه صنايع دستی در عمارت مصدقی ملاير و برپايی بازارچه نوروزی سفر در حوزه مبل و منبت بنرهای خير مقدم به مسافران نوروزی با گويش‌های مختلف، بازديدها و نظارت‌های لازم از مراكز اقامتی، رفاهی، رستوران‌ها، نمازخانه‌ها و مجتمع‌های بين راهی با همكاری دستگاه‌های اجرايی مرتبط توسط تيم‌های مشترك و ده‌ها برنامه فرهنگی را از برنامه‌های میراث فرهنگی ملایر در ایام نوروز دانست.

مجید فرجی  شهردار ملایر نیز با اشاره به نصب 200 المان نوروزی در شهر ملایر همزمان با ایام نوروز اظهار کرد: با هدف زیباسازی منظر و محیط شهری، افزایش زیبایی‌های بصری و ایجاد نشاط و شادابی در فضای شهری در آستانه فرا رسیدن بهار ۱۴۰۲، عملیات نصب المان‌های نوروزی در بوستان‌ها، بلوارها، میادین و مبادی ورودی شهر آغاز شد.

شهردار ملایر با اشاره به ساخت بیش از ۵۰ استند و المان متنوع نوروزی و ۱۵۰ المان نوری جهت استقبال از نوروز ۱۴۰۲، گفت: نصب المان‌های مناسبتی تلاش برای تلفیق هنر در زندگی روزمره شهروندان و ایجاد لطافت در معابر شهر است و می‌تواند به محیط شهری کمک کند تا از یکنواختی خارج شود و بدین منظور هرساله با فرا رسیدن عید نوروز و جهت استقبال از بهار طبیعت، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر نصب المان‌های مختلف و زیبا را در سطح میادین، بوستان‌ها و بلوارهای سطح شهر در دستور کار خود قرار می‌دهد.

فرجی با بیان اینکه در خصوص فضاسازی شهری در اولین گام، اقدام به پاکسازی و رنگ‌آمیزی المان‌های موجود در سطح شهر و بازسازی آنها شده است، تصریح کرد: در آستانه فرارسیدن نوروز و برای پذیرایی بهتر از مسافرین نوروزی و افزایش رضایت‌مندی شهروندان گرامی، علاوه بر نصب المان های نوروزی شامل ست سماور، شخصیت‌های کارتونی، نیمکت، سنگ طرح ماهی نوروز، پرنده و موسیقی، عمو نوروز، باب اسفنجی، خانه‌تکانی، سبد بادکنک و حاجی فیروز، خانه سنتی، فرفره، جوجه فصلی، سیب سبز و ماهی، ست بره ناقلا، گلدان ایموجی،گوی گل نرگس، ماهی بزرگ، آذین‌بندی گسترده شهر، رنگ آمیزی مبلمان شهری، رنگ آمیزی جداول سطح شهر و نصب مبلمان شهری جدید در بلوار سیف الدوله انجام شده است.

شهردار ملایر گفت: در ایام نوروز با توجه به همزمانی با ماه رمضان در تمام پارک ها و بوستان ها برنامه فرهنگی، مسابقه و جشنواره خواهیم داشت، در این راستا در همه مساجد هم با همکاری نهادهای مذهبی شهرستان برنامه‌های دینی و فرهنگی برگزاری می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha