فعالان فرهنگی و مذهبی شورای مساجد را تشکیل دهند
کد خبر: 4130282
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۷
پیگیری مطالبه قرآنی رهبر انقلاب 1

فعالان فرهنگی و مذهبی شورای مساجد را تشکیل دهند

مسئول اجرایی مکتب امام زمان(عج) گفت: به منظور تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب در زمینه تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی، شورای مساجد را افراد فرهنگی، قرآنی و هیئتی باید تشکیل دهند.

حجت الله کریم پور مسئول اجرایی مکتب امام زمان همدانحجت‌الله کریم‌پور، مسئول اجرایی مکتب امام زمان(عج)، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، در زمینه زیرساخت‌‌های لازم برای تحقق مطالبه رهبر انقلاب در راستای پایگاه قرآنی شدن مساجد، اظهار کرد: برخی از مساجد همدان در زمینه هیئت امنا مشکل دارند و افرادی که تخصص و تجربه لازم را ندارند وارد این هیئت شده‌اند و به نوعی در تشکیل جلسات قرآنی همکاری نمی‌کنند بنابراین لازم است شورای مساجد استان در این زمینه وارد شود و افراد فرهنگی، قرآنی و هیئتی را به عنوان هیئت امنای مساجد بگمارند.

وی ادامه داد: با این رویکرد مساجدی که قبلا در زمینه تشکیل جلسات غیر فعال بودند فعال‌تر خواهند شد، زمینه‌های تاثیرگذاری برای نسل جوان فراهم خواهد شد و نسلی قرآنی و مسلط به معارف اسلامی تربیت خواهد شد.

کریم‌پور با اشاره به اهمیت مطالبه رهبر انقلاب درباره تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی گفت: پیامبر اکرم(ص) در این زمینه می‌فرمایند برتری قرآن بر سایر کلام‌ها مانند برتری خدا بر تمام آفریدگان است، همچنین امام جعفر صادق(ع) از قول پدران بزرگوارش نقل می‌کند سرور کلام‌ها، کلام قرآن کریم است. حال باید بدانیم چگونه می‌توان از دریای بیکران الهی استفاده کرد، آیا با خواندن قرآن می‌توان با این معارف آشنا شد؟ در همین راستا رهبر انقلاب تاکید کرده‌اند که در مساجد، جلسات قرآنی و پایگاه‌های قرآنی تشکیل و قرآن تلاوت شود.

قرآن درس زندگی باشد

وی ادامه داد: مطالبه ایشان است که باید قرآن به گونه‌ای تلاوت و مورد توجه قرار بگیرد که برای زندگی درس باشد و هر کس به سن تکلیف می‌رسد با آموزش‌های قرآنی و معارف قرآنی آشنا شده باشد. اینگونه تصور نشود که قرآن برای مردگان است، این کتاب برای زندگان از طرف خداوند به پیامبر نازل شده و دفترچه راهنمای بندگان خدا است.

مسئول اجرایی مکتب امام زمان(عج) گفت: در اوایل انقلاب در مساجد نهضت سوادآموزی برقرار بود و تشکیلات بسیج در مساجد قرار داشت، انواع مشکلات مردم از طریق مساجد پیگیری و حل می‌شد و مساجد محور حل مشکلات مردم بودند، اکنون نیز دیدگاه رهبر انقلاب بر این است که مساجد نقش آموزشی قرآن را ادامه دهند و راهکارهای زندگی و سبک زندگی به جوانان و نوجوانان از طریق قرآن آموزش داده شود. بنابراین می‌طلبد مسئولان و نهادهای حاکمیتی و تشکل‌های قرآنی با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند و این جلسات را توسعه دهند و حمایت کنند.

وی با اشاره به اینکه در همدان اغلب مساجد پیش از پیام و مطالبه رهبر انقلاب در این زمینه به خوبی کار کرده‌اند، افزود: تشکل‌های قرآنی در همدان سابقه دیرینه‌ای دارند و از قبل توسعه داده شده‌اند نمونه‌های موفق آن را می‌توان در مسجد قبا، مسجد شریف‌الملک، مسجد حضرت ابالفضل(ع) خضر، مسجد امام خمینی(ره) سعیدیه و مسجد قائم در پیشاهنگی نام برد. در سطح استان نیز وضعیت مشابهی داریم، با توجه به تشکیل و توسعه حلقه‌های صالحین سپاه در اغلب پایگاه‌های بسیج و به طبع آن در مساجد در شهرها و در روستاها، مبحث محوریت قرآن در مساجد و پایگاه‌ها به خوبی شکل گرفته است که البته ارتباط خوبی نیز با یکدیگر دارند.

کریم‌پور ادامه داد: با توجه به تهیه سند قرآنی استان و مشخص کردن وظایف دستگاه‌های حاکمیتی و تشکل‌های قرآنی، اغلب در روستاها و شهرهای استان این موضوع زیر نظر شورای قرآن پیگیری می‌شود و از سوی مسئولان مورد حمایت قرار می‌گیرد. تشکل‌های قرآنی همچون مکتب امام زمان(عج)، حلقه‌های صالحین و تشکل‌های بزرگ و کوچک همگی به نوعی در مساجد و حسینیه‌ها در این راستا فعالیت می‌کنند‌.

ضرورت حمایت از تشکل‌های قرآنی

وی با بیان اینکه مطالبه رهبر انقلاب در همدان به خوبی پیگیری شده و حتی در سطح کشور بی‌نظیر است، افزود: ارتباط بین تشکل‌ها از طریق امام جمعه به خوبی شکل گرفته و تقویت می‌شود.

مسئول اجرایی مکتب امام زمان(عج) گفت: باید تشکل‌های قرآنی و به ویژه تشکل‌هایی که سابقه دیرینه دارند را حمایت کرد و توسعه داد و از آنها در جهت آموزش نوجوانان، نونهالان و جذب آنها برای فعالیت‌های قرآنی استفاده کرد، آنها را به مساجد هدایت کرد و زمینه رشد و توسعه فکری و قرآنی آنها را نیز فراهم کرد. در این زمینه اگر نیاز به برنامه‌های جانبی مانند اردو، تهیه جوایز، تشکیل گروه‌های سرود و... وجود دارد تا توسط این ابزارهای تشویقی بچه‌ها بتوانند در مساجد حضور فعالی داشته باشند باید فراهم شود.

وی درباره دستاورد توجه به مطالبه رهبر انقلاب گفت: با پیگیری آموزش‌های قرآنی نسلی پاک، خودساخته، خودکنترل، با تقوا و قرآنی پرورش خواهد یافت و از این نسل مدیرانی پاک دست، پاک دامن، مسئولیت پذیر و کاردان تحویل جامعه خواهد شد. همین که جوانان و نوجوانان در این جلسات به بایدها و نبایدهای حلال و حرام خداوند آشنا می‌شوند و در زندگی خود آنها را به کار می‌گیرند جامعه‌ای سالم و پاک در آینده به وجود خواهد آمد.

انتهای پیام
captcha