برگزاری محافل در آخرین هفته رمضان و چند جلسه سیاستگذاری قرآنی
کد خبر: 4135444
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

برگزاری محافل در آخرین هفته رمضان و چند جلسه سیاستگذاری قرآنی

آخرین هفته فروردین‌ماه که با آخرین روزهای ماه مبارک رمضان مصادف شده شاهد برگزاری محافل قرآنی متعددی بودیم که از جمله آنها باید به برگزاری این محافل در دانشگاه‌ها اشاره کرد. در این هفته همچنین شاهد برگزاری جلسات سیاستگذاری قرآنی نیز بودیم.

برگزاری محافل قرآنی در آخرین هفته رمضان و جلسات سیاستگذاری

به گزارش ایکنا، آخرین هفته اولین ماه سال 1402 که با آخرین روزهای ماه مبارک رمضان نیز مصادف شده بود رویدادهای قرآنی کشور حول نمایشگاه قرآن و نیز برگزاری محافل رمضانیه چرخید. با این وجود در این هفته شاهد برگزاری جلسات سیاستگذاری در حوزه قرآن کریم از سوی دستگاه‌های قرآنی بودیم.

به دنبال حضور یونس شاهمرادی در مسابقات عطرالکلام عربستان و پایان دادن تلاوت خود با عبارت «صدق الله العظیم» شاهد اظهارنظرهای زیادی از سوی فعالان قرآنی در این زمینه بودیم. دامنه این اظهارات به آخرین هفته فروردین‌ماه نیز کشیده شد. در اولین روز این هفته، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان طی یادداشتی به این موضوع واکنش نشان داد.

همچنین در این هفته شاهد برگزاری محافل قرآنی متعددی از سوی مراکز عمومی، دولتی و مردمی متعددی بودیم که از جمله این مراکز باید به دانشگاه‌های مختلف کشور اشاره کرد. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی کشور شده است.

هنر نمایشگاه قرآن ارائه مفاهیم عالی به زبان روز

گفت‌وگوی ایکنا با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور که در بازدید از نمایشگاه قرآن صورت گرفته بود، در اولین روز این هفته منتشر شد. روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی در این گفت‌وگو با اشاره به سخنی از امیرالمومنین(ع) که فرمود «فرزند زمانه خود باش» گفت: در هر دوره‌ای باید فرزند همان دوره بود، در زمان پیامبر(ص) چون شعر و ادبیات، یک رسانه بود، مفاهیم عالی به صورت آیات قرآن نازل شد، اگر بخواهیم فرزند زمانه خود باشیم باید مفاهیم عالی قرآن را در قالب‌های جدید ارائه دهیم و این هنری است که نمایشگاه قرآن باید داشته باشد.

ادامه حواشی کسب رتبه قاری ایرانی در عربستان

پس از حضور یونس شاهمرادی در مسابقات قرآن عطرالکلام عربستان شاهد انتشار اظهارات زیادی در مورد تلاوت او در این کشور در فضای مجازی منتشر شد که بخش زیادی از آن به تصدیق وی اختصاص داشت. در این هفته عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت:‌ نه «صدق الله العظیم» گفتن نشانه مخالفت و دشمنی با مولا علی علیه السلام است و نه «صدق الله العلی العظیم» دلیل قطعی بر شیعه بودن و پیروی از مولا! زیرا اساساً منظور از این واژه مقدس، علی، امام اول ما شیعیان حضرت مولی الموحدین و امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع) نیست، بلکه یکی از اسماء خداوند بزرگ است.

برنامه‌ها برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در ارتش

در اولین روز هفته جاری حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان برای جذب به فعالیت‌های قرآنی اشاره و اظهار کرد: به تازگی دو بسته در نظر گرفته‌ شده است. یک بسته حمایتی و یک بسته انگیزشی و تشویقی است تا بتوانیم افراد را با اشتیاق به اینگونه فعالیت‌ها سوق دهیم.

استقبال کم‌نظیر از بخش حجاب

علیرضا معاف، رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران یک روز پس از پایان یافتن این رویداد با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر به تبیین دستاوردهای این نمایشگاه پرداخت. وی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بخش حجاب و عفاف در نمایشگاه بین‌المللی قرآن به تنهایی یک نمایشگاه بود، گفت: در این بخش شاهد برگزاری بهترین نمایشگاه قرآن بعد از انقلاب اسلامی بودیم.

حامیان تربیت قرآنی تجلیل شدند

اولین دوره همایش تجلیل از خیرین قرآنی با حضور بیش از ۲۵۰ نفر از خیرین قرآنی در حسینیه الزهراء(س)، مجتمع امام خمینی(ره) تهران برگزار شد. در بخشی از این مراسم سکینه سبزیان، مجری طرح آیات رویش در شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان به نمایندگی از شهرستان‌های دیگر به ایراد سخن و تبیین ابعاد تربیتی و آموزشی طرح آیات پرداخت و پس از آن نمونه‌ای از کلاس‌های قرآنی این طرح در قالب یک نمایش کوتاه توسط مربیان و تعدادی از کودکان مناطق محروم اجرا شد که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

رویدادهای قرآن

برگزاری نشست فعالان قرآنی دانشگاه‌ها

نشست «ظرفیت‌های کانون‌های قرآن و عترت دانشگاهی» با محوریت مطالبه‌گری دبیران کانون‌ها از مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور جمعی از دبیران کانون‌های قرآن و عترت از دانشگاه‌های علامه طباطبایی، تهران، امیرکبیر و علم و صنعت، همچنین مجتبی صفری، معاون مدیرکل اداره‌کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و احسان خامنوی خیابانی، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد. شبکه‌سازی فعالان قرآنی، عدم ارسال درخواستی از سوی کانون‌ها به وزارت علوم، ضعف عملکردی فعالیت‌های دانشجویی، مشکل عدم انتقال تجربه در تشکل‌ها و ... از مطالبی بود که در این نشست مطرح شد.

اعلام فراخوان جشنواره قرآنی مدهامتان

فراخوان شانزدهمین دوره مسابقات قرآن «مدهامّتان» ویژه اعضای کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت تقلیدی، قرائت ترتیل، مفاهیم، معارف اهل بیت(ع)، اذان، حفظ کل قرآن، مکبری، ‌قرائت نماز، حفظ جزء ۳۰ و استعدادیابی در این هفته اعلام شد. ‌علاقه‌مندان جهت شرکت در این دوره از جشنواره می‌توانند از یکم تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری با مراجعه به پایگاه اینترنتی بچه‌‌های مسجد به نشانی https://bachehayemasjed.ir ثبت‌نام کنند.

حوزه امور قرآنی نیاز به تحول جدی دارد

سیدمیعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی و از حافظان کل قرآن کریم در هفته جاری طی گفت‌وگویی با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه در نمایشگاه قرآن، بیشترین توجه به جلوه‌های بصری است تا محتوا گفت: فضای قرآنی کشور حداقل یکی دو دهه است که نیاز به یک تحول جدی برای بازآرایی دستگاه‌های متولی چه در حوزه اجرا، تقنین، بودجه و چه در حوزه تبلیغ و ترویج و ... است.

مهم‌ترین وظیفه متولیان جامعه در برابر آسیب‌های اجتماعی

روز یکشنبه بیست و هفتم فروردین‌ماه محفل انس با قرآن کریم به همت بسیج قوه قضائیه و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه برگزار شد. وی در این محفل نورانی طی سخنانی گفت: مهمترین وظیفه ما متولیان و دولت آن است که مبانی قرآنی و اسلامی را برای کسانی که روسری از سر خود بر می‌دارند و کشف حجاب می‌کنند، تبیین کنیم و بگوییم که دختران ما، شما در برابر چه کسی لجاجت می‌کنید؟ آیا این را قبول دارید که حجاب یک حکم اسلامی و قرآنی است؟

مسابقات قرآن سفیر مهربانی

مرحله مقدماتی هفدهمین دوره مسابقات سفیر مهربانی یادبود استاد مرحوم علی اربابی ویژه بانوان و آقایان مسابقات سفیر مهربانی در رشته‌های مختلف در هفته جاری به پایان رسید. این مسابقات در بخش آقایان در سه گروه کمتر از ۱۷ سال در رشته‌های قرائت تحقیق، حفظ ۵، ۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ کل، ۱۷ تا ۵۰ سال در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ کل و پیشکسوتان (۵۰ سال به بالا) در رشته قرائت تحقیق و در بخش بانوان صرفاً در رشته مفاهیم سوره مبارکه یاسین برگزار شد.

ناکامی حافظ ایرانی از کسب رتبه در مسابقات اردن

سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن در بخش آقایان از اواخر هفته گذشته با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف آغاز شد و اواسط هفته جاری به پایان رسید. در این مسابقات علیرضا سامری از استان خوزستان در رشته حفظ کل قرآن کریم به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران حضور داشت که در نهایت موفق به کسب رتبه‌ای نشد.

اعلام نتایج سومین دوره طرح ساماندهی داوران

نتایج نهایی سومین دوره طرح سنجش، آموزش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن کریم در رشته وقف و ابتدا که در نیم سال دوم ۱۴۰۱ برگزار شده بود از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد. بر این اساس، در این دوره ۲۱ نفر از شرکت‌کنندگان رشته وقف و ابتدا موفق به کسب حد نصاب قبولی در سطوح داوری ۱ تا ۴ و ۹ نفر نیز به صورت مشروط پذیرفته شدند.

برگزاری مسابقات قرآن راه‌آهن

مرحله نیمه پایانی و پایانی مسابقات قرآن کارکنان و خانواده راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۲۹ فروردین‌ در نمازخانه ساختمان مرکزی شهدای راه‌آهن برگزار شد. این مراسم با تلاوت یونس شاهمرادی، نفر اول مسابقات قرآن عطرالکلام عربستان و پذیرایی و صرف افطار میهمانان پایان یافت. این دوره شامل رشته‌های حفظ پنج جزء، قرائت ترتیل، قرائت تحقیق و همچنین ابتهال ویژه آقایان و رشته‌های حفظ پنج جزء و قرائت ترتیل ویژه بانوان است.

برگزاری دو جلسه سیاستگذاری در حوزه قرآن

جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم صبح روز ۲۹ فروردین‌ماه در دبیرخانه این ستاد واقع در سازمان اوقاف و امور خیریه و با حضور اعضا برگزار شد. در این جلسه آیین‌نامه جدید آزمون عمومی حفظ قرآن کریم مورد بحث و بررسی اعضای این ستاد قرار گرفت و در نهایت کلیات آن به تصویب اعضا رسید و مقرر شد برخی اصلاحات از جمله موضوع تأثیر داشتن یا نداشتن درک معنا و مفاهیم قرآن کریم مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. همچنین در این روز و در نوبت بعدازظهر جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور اعضای این مجمع برگزار شد.

جهت‌گیری برنامه‌های قرآنی بر اساس منویات رهبری

صد و سی و یکمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد. در این جلسه سیدمحمدجواد آل‌احمد، سرپرست دبیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: چشم‌اندازها، برنامه‌ها و چارچوب‌های راهبردی ما بر اساس فرمان رهبر معظم انقلاب تدوین شده است و باید برای تحقق این فرامین از جمله تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم به‌عنوان یک مطالبه کمّی حرکت کنیم.

بانوان قرآنی ستاد ارتش تجلیل شدند

آیین تجلیل از نخبگان قرآنی بانوان شاغل ستاد ارتش، روز ۲۸ فروردین‌ماه با تلاوت آیاتی از قرآن با سخنرانی سرهنگ عقیل ابراهیمی، رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز ستاد ارتش و حجت‌الاسلام احمد دهدار، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی ستاد ارتش برگزار شد. طی این مراسم سرهنگ ابراهیمی، رئیس مرکز قرآن ستاد ارتش گفت: به منظور آمادگی بانوان شاغل ارتش برای شرکت در مسابقات سراسری قرآن ارتش و نیروهای مسلح با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، کلاس‌های تخصصی حفظ و قرائت قرآن در حال برگزاری است.

گردهمایی دانشجویان فعال قرآنی

اولین گردهمایی دانشجویان فعال قرآنی دانشگاه‌های استان تهران با عنوان «ضیافت اصحاب نور» با حضور جمع بسیاری از دانشجویان فعال قرآنی زیر مجموعه‌های دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. در بخشی از این گردهمایی عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: انس با قرآن باعث می‌شود که از تندروی و کندروی پرهیز کنیم، همچنین این انس، نوع زیست را دگرگون می‌کند و در مقیاس کلان‌تر پیش‌زمینه اصلی تحقق تمدن اسلامی است.

برگزاری محافل قرآنی در دانشگاه‌ها

در هفته جاری شاهد برگزاری محافل انس با قرآن کریم از سوی دانشگاه‌های مختلف بودیم که از جمله آنها باید به کرسی تلاوت و تدبر در قرآن دانشگاه تهران، محفل دانشجویی انس با قرآن کریم در دانشگاه علم و فرهنگ، محفل انس با قرآن در دانشگاه علامه طباطبایی و ... اشاره کرد.

برگزاری محفل انس با قرآن در دانشگاه پدافند هوایی

در این هفته و با توجه به فرارسیدن روز ارتش شاهد برگزاری محافل انس با قرآن با حضور نظامیان کشورمان بودیم. از جمله این محافل که در هفته ارتش و به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت سپهبد شهید صیاد شیرازی، برگزار شد، محفل انس با قرآن کریم ویژه دانشجویان دانشگاه‌های نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و نیروی انتظامی بود که در دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) برگزار شد.

اجرای طرح قرآنی بهار در بهار

طرح رمضانی «بهار در بهار» به همت نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور از ابتدای ماه مبارك رمضان در حال برگزاری است. یكی از اهداف اصلی این طرح، مأنوس كردن هرچه بیشتر مردم با مفاهیم و آموزه‌های قرآن كریم و ترویج سبك زندگی قرآنی با معرفی كتاب‌های خواندنی این حوزه است. طرح «بهار در بهار» که به دو شیوه حضوری و مجازی برگزار می‌شود، تاكنون با استقبال قابل توجه علاقه‌مندان مواجه شده و هادی ربیعی، قاری ممتاز قرآن از اساتید این طرح است.

اقدام قرآنی خوب مجلس

غلامرضا منتظری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، این هفته در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره برنامه‌های این کمیسیون در زمینه حمایت از فعالیت‌های قرآنی گفت: یکی از اقدامات خوبی که در این دوره از مجلس شورای اسلامی انجام شد احیای مجدد اعتبارات حمایت از مؤسسات قرآنی در کشور بود که چند سالی به محاق رفته بود اما خوشبختانه این کار از سال ۱۴۰۰ دوباره از سر گرفته شد و حدود هفتصد میلیارد تومان برای حمایت از مؤسسات مردم ‌نهاد فرهنگی و قرآنی اختصاص پیدا کرد. ما برای سال ۱۴۰۲ نیز این موضوع را مجدداً پیگیری کردیم اما سقف آن کاهش پیدا کرده و به ششصد میلیارد تومان رسید.

جدی‌ترین مانع فعالیت قرآنی موسسات

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در گفت‌وگویی با خبرنگار ایکنا به بیان گزارشی از مجموعه اقدامات اتحادیه برای پیگیری معافیت سهم کارفرما به مدت سه سال پرداخت و گفت: سازمان تأمین اجتماعی مهمترین سد فعالیت‌های قرآنی مؤسسات است و تا حصول نتیجه، این پیگیری استمرار دارد.

تجلیل از بانوان فعال قرآنی 

محفل بانوان قرآنی جهان اسلام با عنوان «خیرات حسان» در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان و در آستانه عید سعید فطر برای نخستین‌بار در تهران برگزار شد. در این محفل بزرگ قرآنی ده‌ها نفر از حافظان، قاریان، فعالان قرآنی و متولیان موسسات قرآنی از ایران و کشورهای اسلامی از جمله عراق، سوریه، اندونزی و ... حضور داشتند. در کنار اجرای همخوانی گروه‌های نوجوان و تلاوت قاریان بین‌المللی، از چند بانوی برتر قرآنی ایرانی و خارجی در این محفل نورانی تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha