لازمه تحقق نهضت دینی در اندیشه امام خمینی(ره) پای کار آمدن مردم است
کد خبر: 4145462
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

لازمه تحقق نهضت دینی در اندیشه امام خمینی(ره) پای کار آمدن مردم است

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان گفت: اگر چه نامی از جهاد تبیین در اندیشه امام و در کلام امام نمی‌بینیم اما امام می‌دانستند که یک لازمه مهم، اساسی، کلیدی و زیربنایی در شکل‌گیری این نهضت و تحقق این حاکمیت دینی این است که مردم باید با اراده‌های خود پای این نهضت بایستند.

حجت الاسلام محمدهادی نظیری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدانحجت‌الاسلام محمد هادی نظیری، مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از استان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل اظهار کرد: امام خمینی(ره) از دهه چهل در ایران اسلامی نهضتی را آغاز کردند که این نهضت در امتداد نهضت ائمه معصومین برای تحقق اسلام در فضای جامعه و تشکیل یک جامعه اسلامی براساس احکام و فرامین الهی بود.

وی افزود: یک پایه اصلی نهضت امام اندیشه اسلامی مبتنی بر وحی بود که ایشان در طول دوران علمی قبل از انقلاب تلاش کردند مبانی این اندیشه را تقریر کنند و بخش‌ها و زوایای مختلف این مکتب را در نگاه فقهی، کلامی، اصولی، فلسفی و منطقی خود مورد بحث قرار بدهند و شاگردانی در این حوزه تربیت کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان تصریح کرد: با توجه به این امر تحقق این هدف که حضرت امام دنبال می‌کردند یک بخش دیگر هم دارد و آن بخش ایفای نقش مردم در تحقق این حاکمیت دینی و حصول این غرض و نتیجه بخشی است و آن هم بخشی بود که معمولاً نهضت‌های گذشته این‌را به همراه ندارد.

وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که بسیاری از قیام‌ها، نهضت‌ها و حرکت‌های دینی در دوران‌های مختلف در تاریخ بشر خصوصاً در دوران حاکمیت اسلام و در دوران اهل بیت دچار چالش و مشکل شده است، این است که مردم پای کار آن نهضت نبوده و حاضر به هزینه دادن و ایستادن پای آرمان‌های آن نهضت و آن انقلاب نبوده‌اند.

نظیری با اشاره به اینکه امام این موضع را برای مردم تبیین کرده بودند که تا اراده مردم و توده‌های مردم شکل نگیرد که پای این انقلاب و نهضت نایستند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، افزود: اینجا نگاه دقیق امام را در جهاد تبیین می‌بینیم.

وی گفت: اگر چه نامی از جهاد تبیین در اندیشه امام و در کلام امام نمی‌بینیم اما امام می‌دانستند که یک لازمه مهم، اساسی، کلیدی و زیربنایی در شکل‌گیری این نهضت و تحقق این حاکمیت دینی این است که مردم باید با اراده‌های خود پای این نهضت بایستند.

این مسئول با طرح این سؤال که چگونه مردم پای این نهضت می‌ایستند، افزود: زمانی که مردم آرمان‌ها و اهداف و اصول و مبانی این انقلاب را به‌خوبی متوجه شوند و خودشان را در تحقق آرمان‌ها و تحقق آن اصول و مبانی دریافت و تلقی کنند اینجاست که مردم پای این آرمان‌ها می‌ایستند.

وی با اشاره به اینکه در طول مبارزات حضرت امام شاگردانی را تربیت کرد که وظیفه این شاگردان انتقال مفاهیم و اندیشه و این مبانی به توده‌های مردم بود، تصریح کرد: در ایام و فرصت‌های مختلف شاگردان امام خمینی(ره) با حرکت و سفر به سراسر نقاط کشور اسلامی با مردم گفت‌وگو و اهداف قیام را تشریح می‌کردند که نتیجه این اقدام و این حرکت این شد که همه مردم در سراسر بلاد و به تعبیر خود حضرت امام در سراسر کشور اسلامی از شهرهای بزرگ گرفته تا دورترین روستاها همه به این ایمان و باور عمیق رسیدند که باید پای آرمان‌های این انقلاب و نهضت بایستند تا این نهضت به پیروزی برسد.

نظیری با اشاره به اینکه امام راحل این امر را دائما در حرکت‌های تبیین‌گرانه خود و با یک شبکه تنظیم شده از کنشگران و تدوین‌گران پرورش داده بود، افزود: عنایت خدا نیز در این امر دخیل بود و می‌بینیم وقتی رژیم شاهنشاهی و رژیم سفاک پهلوی و ساواک برخی از بزرگان و علما و مبلغین را دستگیر و آنها را تبعید می‌کرد این افراد دقیقاً در آن نقطه‌های تبعید نقش خود را ایفا کرده و پیام حضرت امام را به گوش مردم می‌رساند که همان جهاد تبیینی بود که در آن دوره برعهده کنشگران و تبیین‌گران این حوزه بود.

وی با بیان اینکه البته شبکه تبیین‌گر و آحاد و توده‌هایی از مردم که این نقش رو به‌خوبی ایفا کردند هم خالی از لطف نبود گفت: ما حتی معلمانی را می‌بینیم که در شبکه معلمان به پای آرمان‌های امام ایستادند، شکنجه، تبعید و حتی زندان رفتند اما این نقش را حفظ کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان افزود: حتی توده‌های مردمی نیز بودند که با امید به آینده، امید به تغییر حکومت در ایران و تحقق حاکمیت دینی و از بین رفتن و تحقق عدالت در جامعه را به یکدیگر گوشزد می‌کردند و همه این افراد در این مسیر قدم برداشته و امید را در دل جامعه زنده می‌کردند که جامعه اسلامی محقق خواهد شد.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم می‌بینیم امام راحل که در لایه لایه‌های کلام خود حرف و آرمان‌های بلندش را بسیار ساده با توده‌های مردم بیان می‌کند تا آنجا که می‌فرماید: «این انقلاب فقط رفتن شاه و برچیده شدن بساط شاه و پهلوی نبود ما انشاالله آمده‌ایم تا پرچم لا اله الا الله را بر قلل رفیع عالم به اهتزاز در آوریم.»

نظیری با بیان اینکه امام(ره) از هر فرصتی برای تبیین آرمان‌های انقلاب و ارتقای نگاه مردم به سمت قله‌های بلند حرکت انقلاب که همان زمینه‌سازی و بسترسازی برای ظهور صاحب‌الزمان (عج) است، استفاده می‌کند، تصریح کرد: در پیامی که امام بعد از پذیرش قطعنامه دادند همین کلام را حضرت امام دارد و در جای جای دیگر امام این‌را به مردم گوشزد می‌کند که مردم حواستان باشد که آرمان اصلی ما ظهور امام زمان(عج) است.

وی گفت: امام خطاب به مسئولان نیز گوشزد می‌کند که ای مسئولان توجه داشته باشید که اگر در مسیر تحقق ظهور گام برندارید کار ما مشروعیت ندارد و حواستان باشد شما در نظامی زندگی می‌کنید که هدف نهایی و آرمان آن تحقق ظهور امام زمان(عج) و تشکیل جامعه و بین‌الملل اسلامی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان افزود: آنجایی که حضرت به کل توده‌ها و ملت‌ها در سراسر عالم خطاب می‌کنند که هدف ما تشکیل جبهه مستضعفین عالم است و شاهد هستیم امام در طول 10 سال هدایت و راهبری مردم تا قبل از رحلت مسیر تبیینی را دنبال می‌کنند.

وی اظهار کرد: اگر وصیت‌نامه شهدای دوران دفاع مقدس را مطالعه کنیم می‌بینیم که شهدای نوجوان با فهمی که از این منطق پیدا کرده و آن‌را در وصیت‌نامه خود آورده‌اند که ما برای شهادت هم نیامده‌ایم ما برای خدا آمده‌ایم و این یعنی برای تحقق اهداف الهی در جامعه آمدیم جان بدهیم و این اوج معرفت است که یک نوجوان می‌تواند پیدا کند که این معرفت برگرفته از اندیشه‌های ناب امام راحل است.

نظیری در پایان گفت: امروز نیز ما باید این اندیشه‌ها را برای مردم و نسل جوان بیش از گذشته تببین کنیم و وقتی مردم به این درک و درایت برسند پای آرمان‌های انقلاب با تمام وجود خواهند ایستاد و این انقلاب را حفظ خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha