69 دانش‌آموز دارای آسیب شنوایی در کردستان تحصیل می‌کنند
کد خبر: 4172292
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹

69 دانش‌آموز دارای آسیب شنوایی در کردستان تحصیل می‌کنند

رئیس آموزش‌ و‌ پرورش استثنایی کردستان از تحصیل 69 دانش‌آموز دارای آسیب شنوایی در مدارس استثنایی و عادی استان خبر داد و گفت: این دانش‌آموزان در مدارس استثنایی هفت شهرستان سنندج، قروه، دهگلان، مریوان، بانه، دیواندره و کامیاران خدمات آموزشی و حمایتی دریافت می‌کنند.

طالب محمدی، رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان کردستان

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی آموزش‌ و‌ پرورش استثنایی کردستان، طالب محمدی، رئیس اداره‌کل آموزش‌ و پرورش استثنایی استان کردستان در مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان که هشتم مهرماه در مدرسه توکل سنندج برگزار شد، گفت: 69 دانش‌آموز آسیب‌دیده شنوایی در مدارس با نیازهای ویژه و تحت آموزش تلفیقی ـ فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه این دانش‌آموزان در مدارس استثنایی هفت شهرستان سنندج، قروه، دهگلان، مریوان، بانه، دیواندره و کامیاران خدمات آموزشی و حمایتی دریافت می‌کنند، افزود: امسال روز جهانی ناشنوایان به شعار «مراقبت از گوش و شنوایی برای همه» مزین شده است تا پیام برابری، مشارکت اجتماعی، برابرسازی فرصت‌های شغلی و اجتماعی برای افراد ناشنوا و کم‌شنوا را بیش از پیش ترویج دهد.

رئیس اداره‌کل آموزش‌ و پرورش استثنایی استان کردستان ادامه داد: با هدف توانمندسازی و به‌روزآوری دانش‌آموزگاران استثنایی، کارگاه تخصصی آموزشی زبان اشاره به‌مدت 10 ساعت برای 70 نفر از معلمان در خرداد و دوره ضمن خدمت راهبردها و رویکردهای نوین آموزش‌ و پرورش و توانبخشی دانش‌آموزان ناشنوا به‌مدت 24 ساعت برای 45 نفر از معلمان مدارس استثنایی استان در مرداد برگزار شد.

محمدی در ادامه برگزاری دوره‌های آموزشی تربیت و تأمین مدرس زبان اشاره، هوشمندسازی مدرسه باغچه‌بان مریوان، بهره‌مندی دانش‌آموزان دارای آسیب‌شنوایی استان از خدمات رایگان کتابخانه مرکزی سنندج، معرفی دانش‌آموزان (کم‌بضاعت) به بهزیستی و جلب مشارکت خیرین جهت تأمین خدمات توانبخشی ویژه این دانش‌آموزان را از دیگر اقدامات آموزش‌ و‌ پرورش استثنایی استان برشمرد.

وی با بیان اینکه معلولیت مشکل فرد نیست بلکه به‌طور اساسی مشکل جامعه است، افزود: افراد با آسیب شنوایی آثار ظاهری چندان مشخصی ندارند و متأسفانه چالش‌های اجتماعی، روانشناختی و عملکردی وضعیت دشواری را پیش روی آنان قرار می‌دهد.

رئیس اداره‌کل آموزش‌ و پرورش استثنایی استان کردستان با بیان اینکه با تشخیص به‌موقع و مداخله بهنگام می‌توان عوارض کم‌شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، اظهار کرد: جامعه با پذیرش واقع‌‌بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی‌های او یاری‌رسان باشد.

وی افزود: نابینایی، ناشنوایی، معلولیت‌های جسمی و حرکتی، ناتوانی‌های ذهنی و بیماری‌های مختلف گاه از لحظه تولد و گاه در مسیر زندگی برای هر شخص اتفاق می‌افتد، اما بی‌اطلاعی از شرایط این افراد و نبود آگاهی از نحوه ارتباط با آنان، سبب بروز رفتارهای خشونت‌آمیز و انزوای گروه قابل توجهی از جامعه می‌شود.

محمدی با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان و نوع معلولیتشان شناخت کمی دارد، تأکید کرد: کاهش یادگیری مهارت‌های اجتماعی، افت مهارت‌های شغلی و تحصیلی و کناره‌گیری از اجتماع از جمله مسائل و مشکلات عمده‌ای است که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه بر هزینه‌های بالای توانبخشی با آن مواجه می‌شود.

انتهای پیام
captcha