تربیت الگوهای قرآنی در اولویت دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی باشد
کد خبر: 4173487
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳

تربیت الگوهای قرآنی در اولویت دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی باشد

داور مسابقات قرآن اوقاف استان کردستان معتقد است که باید حمایت از استعدادهای کشف شده قرآنی از سوی نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گیرد چراکه از دل این استعدادها چهره‌های قرآنی تربیت شود.

ژاله حیدری‌مقدم، یکی از داوران مسابقات قرآنی

ژاله حیدری‌مقدم، داور مسابقات قرآن اوقاف استان کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا، با اشاره به روند خوب برگزاری مسابقات سراسری قرآن اوقاف گفت: در کنار برگزاری مسابقات و ترویج و ترغیب قاریان و حافظان برای شرکت در این مسابقات اداره اوقاف و امور خیریه استان باید توسعه آموزش را در اولویت خود قرار دهد.

وی افزود: اداره اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باید در کنار برنامه‌های و مسابقات قرآنی به امر آموزش و ارتقای سطح قاریان و حافظان قرآن کریم اهمیت دهند.

این داور مسابقات قرآن بیان کرد: دوره‌های آموزشی باید در چهار بخش صوت، لحن، وقف و ابتدا و تجوید که بنده تأکید بیشتری بر بخش تجوید دارم، برگزار شود و در این دوره‌های آموزشی از اساتید برجسته کشوری و بین‌المللی بهره‌گیری شود تا اثرگذاری آن دوره را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه لازمه کسب جایگاه‌ها برتر متسابقان قرآنی در مرحله ملی و بین‌المللی مسابقات را آموزش دانست و ادامه داد: در این راستا آموزش متسابقان به ویژه برگزیدگان استانی و شهرستانی باید مورد توجه قرار گرفته و از بعد از مسابقات مرحله استانی این امر به طور جد پیگیری شود.

جلسات رفع اشکال جوابگوی نیازهای جامعه قرآنی نیست

حیدری‌مقدم در ادامه گفت: برگزاری این دوره‌های آموزشی به صورت منظم و مدون برای قرآنیان برگزار شود نه این امر را به چند روز قبل از مسابقات و در قالب کلاس‌های رفع اشکال موکول کنیم چراکه این امر جوابگو نیست.

وی افزود: در استان کردستان استعداد، توانایی و انگیزه لازم برای ارتقای سطح بین قاریان و حافظان استان کردستان در رده‌های سنی مختلف وجود دارد لذا باید با پیگیری‌های لازم زمینه ارتقای قاریان و حافظان کردستان را فراهم کنیم.

این استاد قرآنی اظهار کرد: همیشه آموزش دوره‌های ارتقای سطح محدود به زمان برگزاری مرحله اسنای تا کشوری می‌شود که این امر هیچ سودی برای شرکت‌کنندگان ندارد در حالیکه باید آموزش‌ها به صورت مستمر در سطح استان و شهرستان برای بهره‌مندی هرچه بیشتر شرکت‌کنندگان انجام شود.

وی ایجاد انگیزه و رغبت برای شرکت‌ در کلاس‌ها و دوره‌های آموزش قرآنی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: براین اساس باید ابتدا استعدادیابی صورت گرفته و آموزش صحیح و اثرگذار انجام شود تا هم زمینه شرکت‌کنندگان جدیدی در مسابقات قرآن فراهم شود و هم زمینه ارتقای استعداد قرآنی فراهم شود.

حیدری‌مقدم افزود: شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآنی باید توانایی مدیریت استرس زمان مسابقات را داشته باشند چراکه این امر موجب می‌شود تا توانمندی‌ها بهتر خود را نشان دهند.

تربیت و شکوفایی استعدادهای جدید قرآنی

وی با تأکید بر اینکه زمینه حضور استعدادهای جدید قرآنی در مسابقات سراسری قرآن باید فراهم شود، افزود: گام اول در این بخش شناسایی استعدادها و گام دوم تربیت، رشد و شکوفایی آن استعداد است که بخشی به خود فرد و بخشی به نهادهای قرآنی و آموزشی برمی‌گردد.

این استاد قرآنی افزود: با توجه به صبغه دینی که در استان کردستان وجود دارد، استان سرشار از استعدادهای نهفته قرآنی به ویژه بین جوانان و نوجوانان هست اما این استعدادها هنوز با برگزاری مسابقات آشنا نشده‌اند لذا باید دایره تبلیغات و ایجاد انگیزه برای شرکت در مسابقات گسترده‌تر شود.

وی بیان کرد: حمایت از این استعدادهای کشف شده قرآنی از سوی نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گیرد و از دل این استعدادها چهره‌های قرآنی تربیت شود و  از دل این چهره‌ها الگوهایی برای نسل‌های آتی پرورش یابد تا نسل‌های قرآنی ادامه پیدا کند.

حضور پرشور در کلاس‌های آموزشی مطالبه جامعه قرآن

حیدری‌مقدم با اشاره به پرکردن خلأ ایجاد شده بین جوانان و قرآن و برنامه‌های دینی  گفت: حضور پرشور و گسترده در کلاس‌های قرآنی یکی از مطالبات، خواسته‌ها و آرزوهای جامعه قرآنی و حتی خانواده‌هاست.  

وی با اشاره به اثرگذاری عوامل زیادی بر دین‌گریزی جوانان و نوجوانان گفت: واقعیت‌ها جامعه را ما انکار نمی‌کنیم اما برای مقابله با فضایی که فضای مجازی و جو رسانه‌ای به منظور دین‌گریزی جوانان ایجاد می‌کند، هیچ پادزهری از سوی ما ارائه نشده است لذا باید برنامه‌هایی برای تشویق و ایجاد انگیزه جوانان ایجاد شود.

این استاد قرآنی اظهار کرد: در مسابقات قرآنی با برگزاری برنامه‌های متنوع جانبی زمینه حضور جوانان و نوجوانان دیگری غیر از متسابقان را فراهم کنیم تا یک ایجاد انگیزه بین آنان صورت گیرد و در کنار کلاس‌های آموزشی، مهارتی و ورزشی برای جوانان یک فعالیت قرآنی را قرار دهیم.

وی در پایان یادآور شد: در راستای تسهیل‌گری و جذب جوانان به سمت فعالیت‌های قرآنی باید یک بازنگری در قوانین مرتبط با علوم قرآنی کشور صورت گیرد و یک بازنمایی در سنت‌های قدیمی  به ویژه در استان انجام شود و همچنین برگزاری کلاس‌های قرآن در مساجد باردیگر احیا شود.

انتهای پیام
captcha