نماز خاشعانه تا نماز حافظانه، زیست مؤمنانه را کامل می‌کند
کد خبر: 4177592
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۱
حجت‌الاسلام حسین‌زاده:

نماز خاشعانه تا نماز حافظانه، زیست مؤمنانه را کامل می‌کند

دبیر کل بنیاد قرآن با اشاره به موضوع «زیست مؤمنانه»، گفت: نماز خاشعانه تا نماز حافظانه، زیست مؤمنانه را کامل می‌سازد و در نهایت فرد را به فردوس برین می‌رساند که نهایت زیست مؤمنانه، جایشگاهش فردوس برین است «أُولئِكَ هُمُ الْوارِثُونَ/ الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيها خالِدُونَ».

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسین‌زاده، دبیر کل بنیاد قرآن

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسین‌زاده، دبیر کل بنیاد قرآن در جلسه هفتگی معالم‌القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن با اشاره به موضوع «زیست مؤمنانه»، گفت: سبک زندگی اسلامی در حکمرانی قرآنی و با نگاهی به قرآن و مفاهیم بلند آن قابل دریافت است.

وی بیان کرد: مؤمنان زمانی به فلاح و ظفر و پیروزی خواهند رسید که زیست مؤمنانه داشته باشند و آن هنگام است که آرزوی خود را در دنیا و آخرت در می‌یابند. دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی همان فلاح مؤمنانه است که در مدیریت حکمرانی قرآنی اهل ایمان، تأثیرگذار خواهد بود تا به آن جا که مردم را در حکمرانی مدیران به سعادت برسانند.

حسین‌زاده با اشاره به آیه «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ قرآن؛ هر کس عمل صالح و کار نیک انجام دهد چه مرد باشد چه زن اگر اهل ایمان باشد او را به حیات طیبه و زندگی پاک زنده می‌داریم»، گفت: پس اهل ایمان و زیست مؤمنانه در حکمرانی قرآن با شاخصه‌هایی که قرآن بیان می‌فرماید، روشن می‌شود.

دبیر کل بنیاد قرآن با اشاره به اینکه «الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ»، اظهار کرد: مؤمنانه زیستن با به‌پا داشتن نماز با خشوع است که او را از هر کار  منکری بازمی‌دارد. مؤمن نمازگزار خاشع، خود را به عبور عالم متصل می‌کند تا به مقصد سعادت دنیا و آخرت پایان پیدا کند. بنابراین نمازگزار خاشع متصل به مبدأ، دیگر دچار انحراف نشده و با صدق به درگاه احدیت می‌پیوندد و دیگر دچار لغو لغزش نمی‌شود.

وی با اشاره به آیه «وَ الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ»، بیان کرد: مؤمنانه زیستن، سخن مؤمنانه را در پی دارد به طوری که فرد از لغوگویی می‌هراسد و از زبان و بیان خود حراست می‌کند و در نتیجه از خطا و انحراف مصون می‌ماند و جامعه را دچار لغزش‌های خود قرار نمی‌دهد. بنابراین با صدق آمدن و از لهو گریزان شدن، گزیده دیگری را برای خود به وجود می‌آورد تا زیست مؤمنانه تکمیل شود و با انفاق مالی و زکات، زمینه حکمرانی را گسترد‌ه‌تر می‌سازد.

حسین‌زاده با اشاره به آیه «وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ»، اظهار کرد: آن گاه است که جامعه با انفاق مالی سعادتمند شده و دیگر دچار شهوت نمی‌شود و فساد اتفاق نمی‌افتد تا جامعه دچار پلیدی و زشتی‌های نفسانی نشود؛ بنابراین جامعه از لوث زشتی‌ها و شهوات دور می‌ماند و موجب شقاوت نمی‌شود تا از سعادت دور بماند.

دبیر کل بنیاد قرآن با اشاره به اینکه امانت‌هایی از سوی خدا به بشر داده شده است که شامل اعضا و جوارح و قوای بشر می‌شود لذا باید در کارهایی که مایه رضای خداست به کار بسته شود، گفت: با توجه به سخن علامه طباطبایی به کار بستن رضای الهی موجب تحقق زیست مؤمنانه در جامعه می‌شود و در نهایت با محافظت و مراقبت از نماز به حقیقت زیست مؤمنانه می‌رسد.

وی ادامه داد: قرآن با بیان مفاهیم زیست مؤمنانه در سوره مؤمنون از نماز شروع می‌کند و به نماز پایان می‌برد. نماز خاشعانه تا نماز حافظانه، زیست مؤمنانه را کامل می‌سازد و در نهایت فرد را به فردوس برین می‌رساند که نهایت زیست مؤمنانه، جایشگاهش فردوس برین است «أُولئِكَ هُمُ الْوارِثُونَ/ الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيها خالِدُونَ».

این جلسه به صورت هفتگی در زمینه طرح حکمرانی ـ قرآنی تحت نظارت اندیشکده بنیاد قرآن در دفتر مرکزی بنیاد قرآن برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود، بنیاد قرآن در پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، بوستان کتاب، راهروی دوم، طبقه ۳، واحد ۱۳ واقع شده است.

انتهای پیام
captcha