تحقق رؤیای مادری در تربیت فرزندان قرآنی
کد خبر: 4192774
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹

تحقق رؤیای مادری در تربیت فرزندان قرآنی

زهرا قدیری، پزشک متخصص کودکان، مادر دو کودک حافظ قرآن است که موفق شده با وجود مشکلات بسیار به فرمایش مقام معظم رهبری لبیک گفته و برای تربیت فرزندانی قرآنی‌ تلاش کند.

زهرا قدیری و محسن و علی صالحی تبار حفاظ قرآنی

در کنار مشکلات و دغدغه‌های بیکران زندگی می‌توان زمینه رشد و شکوفایی فرزندان را در آیینه قرآن فراهم کرد و آینده‌ای روشن را در سایه‌سار کلام الهی برای آنان رقم زد. زهرا قدیری، متخصص کودکان و نوزادان در کردستان نمونه‌ای از یک مادر فداکار است که با وجود مشکلات بسیار در جریان زندگی توانسته دو فرزند خود امیرحسین 10 ساله و علی 5 ساله را به سوی معارف قرآن کریم هدایت کند.

امیرحسین صالحی‌تبار حافظ قرآن، نفر برگزیده و راه‌یافته به مرحله کشوری بیست‌و‌پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت تأمین اجتماعی است که برای نخستین بار در مسابقات قرآن تأمین اجتماعی شرکت کرد که شور و شوق بسیاری در مسابقات داشت. در این راستا خبرنگار ایکنا از کردستان درباره روند حفظ قرآن امیرحسین و تربیت قرآنی در خانواده با مادر این برگزیده به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

ایکنا - لطفا در آغاز خود را معرفی کنید.

اصالتاً خوزستانی هستم که به دلیل شغل پدرم در تهران بزرگ شدم، از سال 1386 در سنندج زندگی می‌کنم؛ پزشک متخصص کودکان و همسرم نیز پزشک متخصص مغز و اعصاب است. در سال 1392 برای یک کار تحقیقاتی به آمریکا رفته بودم و امیرحسین 22 تیرماه همان سال در آمریکا دنیا آمد. پس از مدتی کوتاه به کشور بازگشتیم.

ایکنا - درباره قرار گرفتن امیرحسین در مسیر قرآن برایمان بگویید.

با توجه به بیانات رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن ما هم بر آن شدیم تا یکی از این ده میلیون حافظ قرآن را در خانه داشته باشیم لذا با همین انگیزه و به دلیل علاقه درونی پسرم به قرآن، از چهار سالگی وی را در کلاس‌های روخوانی و روانخوانی قرآن کریم ثبت‌نام کردیم و این کار شروعی برای انجام کار حفظ قرآن امیرحسین بود اما با برنامه‌ریزی که برای این امر داشتیم اما انجام کار حفظ قرآن پسرم را موکول به دوران مدرسه کردیم.

پیش از این برای تمام فعالیت‌های امیرحسین برنامه‌ریزی داشتیم لذا زمانی که پسرم وارد مدرسه شد به دلیل استعداد بالقوه خودش کلاس دوم و سوم را جهشی طی کرد البته بنده زیاد اعتقادی به جهشی درس خواندن بچه‌ها ندارم ولی چون در برنامه‌ریزی نیاز به یک سال ذخیره برای حفظ قرآن داشتیم کلاس دوم و سوم را به صورت جهشی تمام کرد و بعد از آن یک سال ترک تحصیل کرده و به صورت غیرحضوری در کلاس‌های قرآنی جامعه‌ القرآن همدان شرکت کرد لذا زیر نظر خانم روشنیان 21 جزء قرآن را در این مدت حفظ کرد و برای تثبیت محفوظاتش مجبور به آمد و رفت همدان - سنندج بودیم به همین دلیل یک خانه در همدان گرفتیم تا به راحتی بتوانیم  به امورات برسیم. در اوایل این امر برای ما سختی چندانی نداشت اما بعد از افزایش حفظ جزء‌های بیشتر، این دوران خیلی سخت‌تر بود چون هم من و هم همسرم به دلیل مشغله زیاد فرصت لازم را برای این کار نداشتیم و امیرحسین نیز مجبور بود هر روز پنج جزء قرآن را دوره می‌کرد و سه تا پنج جزء را هم تثبیت می‌کرد و این کار برای ما ممکن نبود.

ایکنا - با توجه به مشغله بسیار چگونه به برنامه حفظ و تثبیت محفوظات امیرحسین رسیدگی می‌کردید.

ما هیچ‌کدام قرآنی نبودیم و امیرحسین پسرم اولین حافظ قرآن خانواده ما بود، خانواده من و همسرم هم از این امر بسیار خرسند بودند لذا زمانی که محفوظات پسرم بیشتر شد و ما وقت لازم برای این کار را نداشتیم اما عزم خود را جزم کرده بودیم که پسرم حافظ کل قرآن شود، مجبور شدیم از مادرم کمک بگیریم و مادرم از تهران به سنندج آمد و به ما کمک کند و باید گفت که مشوق اصلی پسرم مادرم بود.

در سال 1401 با مؤسسه شمیم وحی سنندج آشنا شدیم و چون این مؤسسه در نزدیک خانه ما بود، برای انجام کار نیمه‌کاره پسرم را به کلاس‌های حفظ این مؤسسه فرستادم و خانم کریمی مدیر و مربی این مؤسسه طی یک برنامه منسجم کار حفظ کل قرآن پسرم را شروع کرد و در یک برنامه منظم با کمک مادرم امیر حسین موفق به حفظ کل قرآن شد.

این مربی قرآن چون خیلی مرتب کار حفظ امیرحسین را پیگیری می‌کرد لذا به توصیه همین مربی قرآن، پسرم در این مؤسسه کار تفسیر قرآن را از مردادماه شروع کرد و چون کتاب تفسیر قرآن جوانان به زبان ساده و روانی نوشته شده بود تاکنون موفق به تفسیر دو جزء کامل قرآن شده است و کلاس‌های صوت قرآن را به تازگی زیر نظر استاد حسین عبدالملکی از قراء استان شروع کرده و گواهینامه دوره اقراء را نیز نظر این اساتید کسب کرده است. 

ایکنا –  درباره موفقیت‌های کسب شده امیرحسین بگویید.

امیرحسین امسال برای اولین بار در مسابقات حفظ قرآن تأمین اجتماعی شرکت کرده و موفق به کسب رتبه اول این دوره از مسابقات شده است و امسال بعد از یک سال ترک تحصیل به عنوان یک حافظ کل قرآن کلاس‌های درسش را آغاز کرده و در تمام درس‌هایش موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده و شاگرد اول مدرسه هم شده است. در کنار این امور به دلیل علاقه وافر به دو رشته‌ ورزشی شنا و شطرنج در این بخش نیز موفقیت‌های داشته است و با شرکت در دوره روبیک موفق به انجام کامل 15 روبیک شده است و در کنار این امور در کلاس‌های برنامه‌نویسی هم شرکت کرده و در حال حاضر برنامه‌نویسی سطح چهار را می‌گذراند.

ایکنا - روند آموزش قرآن به پسر کوچکتر خود را توضیح دهید.

علی، فرزند دوم ماست و پنج سال دارد که بسته به سن و سال خود تاکنون موفق به حفظ 25 سوره قرآن شده است. برای علی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در حال حاضر در کلاس‌های روخوانی و روانخوانی قرآن جامعه القرآن شرکت می‌کند و خودش نیز با کمک امیرحسین موفق به حفظ آیاتی از قرآن کریم شده است و علی نیز به خاطر حضور امیرحسین رغبت بسیاری برای این کار دارد.

ایکنا - توصیه آخر برای تربیت فرزند به خانواده‌ها.

برای تربیت جامعه‌ای قرآنی باید فرزندانمان را از دوران کودکی با قرآن آشنا کنیم و اگر ذهن جوانان ظرف قرآن و معارف الهی باشد می‌‌تواند در تصمیم‌گیری‌های آینده مؤثر باشد اما این انگیزه و مشوق برای کودکان و نوجوانان برای رجوع به قرآن را باید در خانواده‌ها جست اگر امروز با قرآن فاصله داریم دلیل اصلی خانواده‌ها هستند لذا باید یک بازنگری در کار تربیتی فرزندان جامعه اسلامی صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha