حجتالاسلام مرتضی عباسی، دانش آموخته مركز تخصصی مهدويت، عضو موسسه احياء همدان، در گفتوگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: یكی از مباحث مهم و اساسى در دوره غيبت امام زمان(عج)، بحث حكومت اسلامى و انتظار فرج و ارتباط آن دو با يكديگر است. بيشتر فقهاى شيعه تشكيل حكومت اسلامى را در دوره غيبت ضرورى مىدانند و بر اين باورند که فقهاى عادل بايد به اين مهم اقدام کنند و اگر يكى از آنان تشكيل حكومت داد بر ديگران واجب است که از او پيروى کنند.
در مقابل، شمارى اندک بر آنند که اقامه حكومت از شئون امام معصوم است بنابراين در عصر غيبت تشكيل حكومت جايز نيست. پيش از انقلاب اسلامی هواداران اين انديشه به صورت تشكيلاتى منسجم در آمدند. اين گروه با تبليغ اين که وظيفه ما در اين عصر انتظار است و بس، ما نبايد در کارهاى سياسى دخالت کنيم با مبارزان و طرفداران راه امام خمينى(ره) مخالفت مىکردند. اين بينش با القاى گفتارى از قبيل اين که از ما کارى ساخته نيست آقا امام زمان(عج) خود بايد بيايد و کارها را اصلاح کند و ما موظف به چنين امورى نيستيم، همراه بود.
پيامبر گرامى اسلام(ص) در خصوص وظايف منتظران مهدى(عج) مىفرمايد: طوبى لمن ادرک قائم اهل بيتى و هو مقتد به قبل قيامه يتولّى وليه ويتبرّا من عدوّه ويتولى االئمة الهاديه من قبله اولئک رفقايى و ذوو ودّى ومودّتى واکرم امّتى علي ... خوشا به حال کسى که به حضور قائم(عج) برسد و حال آن که پيش از قيام او نيز پيرو او باشد. آن که با دوست او دوست و با دشمن او دشمن و مخالف است و با رهبران و پيشوايان هدايتگر پيش از او نيز دوست است. اينان همنشين و دوستان من و گرامىترين امت در نزد من هستند.
بزرگترين مبارز عليه ظلم و جور و حكومتهاى باطل خود حضرت مهدى(ع) است پس چگونه ممكن است که جامعه منتظر در اين بُعد به او اقتدا نكند و مانند او نشود. بنابراين انسان منتظر نمىتواند در برابر فساد و ستم و حكومتهاى جور بىتفاوت باشد تا چه رسد به اين که مؤيد آنان باشد. لازمه مبارزه با فساد نيز تشكيل حكومت اسلامی مطابق با مبانی قرآن و اهل بيت است. بر این اساس تشكيل حكومت مطابق با خواستههای معصومين قبل از ظهور امام عصر(عج) يک امر الزامی است.
در برخى از روايات فريقين نيز به شكل گرفتن دولت حقى پيش از ظهور حضرت مهدى(عج) که تا قيام آن حضرت ادامه پيدا مىکند تصريح شده است. امام باقر(ع) مى فرمايد: کانّى بقومٍ قدخرجوابالمشرق يطلبون الحقّ فال يعطونه ثم يطلبونه فال يعطونه فاذا رأوا ذلک وضعوا سيوفهم على عواتقهم فيعطون ما سألوا فال يقبلونه حتى يقوموا وال يدفعونها إالّ الى صاحبكم قتال هم شهداء اما انّى لو ادرکت ذلک البقيت نفسى لهذا االمر. گويا مىبينم مردمى را از مشرق که در طلب حق قيام کردهاند ولى (حاکمان) به آنان پاسخى نمىدهند. پس از مدتى دوباره قيام مىکنند. اين بار نيز به آنان پاسخى داده نمىشود. ولى اين مرتبه وضع را چنين مىبينند شمشيرهاى خود را بر شانههايشان مىنهند. در اين هنگام آنچه را مىخواهند به آنان مىدهند. اما نمىپذيرند و دست به قيام مىزنند و رژيم حاکم را ساقط و حكومتى بر اساس مبانى اسلام تشكيل مى دهند (اينان اين حكومت را جز به صاحب شما) حضرت مهدى(عج) تسليم نمىکنند. کشتگان اين قيام همه شهيد به شمار مىآيند. اگر من آن زمان را درک کنم خود را براى خدمت مهدى(ع) نگه مىدارم.
بايد اشاره کرد به اينكه در روايات درباره تشكيل حكومت قبل از ظهور امام عصر (عج) از امام باقر (ع) نقل شده است که مى فرمايد: هر پرچمى پيش از پرچم مهدى(ع) بلند شود پرچمدار آن طاغوت است.
در توضيح اين حديث بايد گفت که برافراشتن پرچم کنايه از اعلان جنگ با نظام حاکم و تلاش براى تأسيس حكومت جديد است. طاغوت يعنى انسانى که به حدود الهى تجاوز کرده و مىخواهد که مردم حاکميت او را در برابر حاکميت خداوند بپذيرند.
با توجه به اين سخن میتوان نتيجه گرفت که يكی از ويژگیهای مهم حكومتهای قبل از ظهور امام عصر حكومت بر مبنای حدود الهی و مطابق با قرآن و رضاى آل محمد(ص) است.
انقلاب اسلامی ايران نيز برگرفته از همين مبانی حكومتی اهل بيت و قرآن است و همه دولتهايی که تاکنون از اول انقلاب اسلامی روی کار آمدهاند بر همين مبنا بودهاند.
دولت شهيد آيت الله رئيسی نيز يكی از دولتهایی بود که با اين شعار رأی آورد و در عمل نيز نشان داد میشود قبل از ظهور حضرت ولی عصر(عج) نيز حكومت و دولت با مبنای اهل بيت و قرآن تشكيل شود.
در واقع دولت و حكومتى مورد تأييد اهل بيت علیهمالسلام و خدای متعال است که در آن عدالت و برابری سرآمد باشد و حدود الهی نيز در آن ناديده گرفته نشود.
انتهای پیام