کد خبر: 4227564
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲

نشست «باباطاهرشناسی» در همدان برگزار شد

نشست «باباطاهرشناسی» به همت کانون ادبی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد همدان برگزار شد.

نشست باباطاهر شناسی در جهاد دانشگاهی همدانبه گزارش ایکنا از همدان، علی‌مسعود میدانچی، عضو ارشد انجمن ادبی، هنری باباطاهر در نشست «باباطاهرشناسی» که به همت کانون ادبی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد همدان برگزار شد، اظهار کرد: با وجود اینکه پرویز اذکایی کتاب «باباطاهرنامه» را دارد و محققانی چون آقای دانشور درباره باباطاهر کار کرد‌ه‌اند اما هنوز جای کار هست و واقعیت این است که ما به دنبالش نیستیم. سال‌هاست به دنبال جمع‌آوری مطالبی از باباطاهر هستم، اما جز سروده‌ها و برخی از صحبت‌هایش چیز دیگری به دست نیاورده‌ام. 

وی تصریح کرد: نقش باباطاهر در فرهنگ ما، بیش از آن واقعیتی است که تا به امروز به آن رسیده‌ایم. اعضای انجمن تلاش فوق‌‎العاده‌ای برای معرفی این شاعر بزرگ دارند، به‌طوری که به گواهی اسناد، در هیچ کجای ایران برنامه‌ای نیست که به‌صورت منظم، مرتب و خودجوش روزهای جمعه از ساعت 10 تا 13 به مدت 20 سال برگزار شود.

میدانچی با اعلام اینکه برای پخش آوای باباطاهر به باباطاهرخوانانی که ابیاتش را درست می‌خوانند، باید در میدان باباطاهر تغییراتی ایجاد شود، گفت: می‌توان کلمات قصار باباطاهر را به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی بر جداره بیرونی آرامگاه حکاکی کرد و این در حالی است که هم‌اکنون تنها تعدادی از دوبیتی‌های او را آن هم با خطی نه چندان جالب مشاهده می‌کنیم.

عضو ارشد انجمن ادبی، هنری باباطاهر با اشاره به اینکه همدان اقتصادی، صنعتی و کشاورزی نیست بنابراین باید اقتصاد گردشگری مورد توجه قرار گیرد، مطرح کرد: متأسفانه بعد از سال‌ها فعالیت انجمن، هنوز هم جایی برای گردهمایی هفتگی نداریم و مجبوریم در محل آرامگاه باباطاهر گردهم آییم که این امر به علت کمبود فضا، گاه مورد اعتراض گردشگران واقع می‌شود. 

وی افزود: یکی از راه‌های حل مشکل این است که همچون آرامگاه فردوسی که سیحون زیرش را خالی کرد، در زیر آرامگاه باباطاهر نیز بدون ایجاد خدشه به شکل طبیعی تپه، فضایی دو، سه برابر فضای فعلی ایجاد شود. 

میدانچی حضور نمایشگاه ماشین در محوطه آرامگاه باباطاهر را نامناسب با آن محیط دانست و اظهار کرد: می‌شود بازارچه فرهنگ و هنر در این محوطه راه‌اندازی کرد به مانند چیزی که در هشت بهشت اصفهان قابل مشاهده است.

عضو ارشد انجمن ادبی هنری باباطاهر خواستار تغییر فضای آرامگاه به‌عنوان یکی از بزرگترین میادین ایران شد و گفت: باید در این محوطه تنها صنایع‌دستی به نماش درآید، در حقیقت باید برای جذب گردشگر جاذبه ایجاد کرد؛ به‌عنوان نمونه یک زمین خالی در پشت مسجد حاج ابراهیم بیگ وجود دارد که می‌توان در منطقه با پیش‌فروش، یک بازارچه سنتی ایجاد کرد.

علی ساده، بازرس انجمن ادبی، هنری باباطاهر نیز گفت: هدف از تشکیل انجمن طی سال‌های گذشته این بود که روزهای جمعه از شعرهای باباطاهر برای کسانی‌ که به آرامگاهش می‌آیند و بازدید می‌کنند، به همراه موسیقی خوانده شود. در مقطعی آقای معروف در ابتدا قرآن باز می‌کرد و بعد چند شعر از باباطاهر می‌خواند. سپس گروهی دیگر پا به عرصه گذاشت صرفاً به این علت که بتوانند باباطاهر را به دنیا و ایرانیان بشناسانند.

وی با ابراز خرسندی از حضور مردم از سایر شهرستان‌ها در برنامه صبح‌های جمعه باباطاهر بیان کرد: چندین بار درخواست کردیم سالنی برای انجمن در این محدوده درست شود تا برنامه به‌صورت منسجم در جای خاص برگزار شود اما تاکنون هیچ همکاری صورت نگرفته است.

بازرس انجمن ادبی، هنری باباطاهر ادامه داد: ما با بضاعت اندک توانسته‌ایم جمعه‌های باباطاهر را ادامه دهیم و پای کار هم ایستاده‌ایم و از مسئولان هم می‌خواهیم در این راه ما را یاری کنند چراکه نمونه این برنامه بی‌نظیر حتی در حافظیه شیراز هم برگزار نمی‌شود.

ساده با اشاره به ارادت قلبی‌اش به این دوبیتی باباطاهر «به صحرا بنگرم صحرا ته وینم، به دریا بنگرم دریا ته وینم/ بهر جا بنگرم کوه و در و دشت، نشان روی زیبای ته وینم»، اظهار کرد: زمانی‌ که آقای چوبک، شهردار وقت همدان بود، به هیچ مغازه‌ای به غیر از صنایع‌دستی در محوطه میدان باباطاهر اجازه فعالیت نمی‌داد. زمانی ورودی باباطاهر کتابفروشی بود و آلات موسیقی به فروش می‌رسید، اما به یکباره گفته شد باید جمع‌آوری شوند و نمایشگاه و فروشگاه سوغاتی همدان برپا شود که هیج سنخیتی با آن محیط نداشت.

وی بیان کرد: می‌گویند یونسکو نمی‌گذارد به آرامگاه باباطاهر دست بزنیم، اگر واقعاً چنین امکانی میسر نیست، حداقل کتابخانه‌ای که پایین آرامگاه وجود دارد و به مهمانسرا تبدیل شده بود را برای استفاده انجمن مهیا کنید. میدان به آن بزرگی است و می‌توان سالنی چندمنظوره در آن ساخت که حتی کنسرت در آن اجرا شود.

ساده با گلایه از اینکه هیچ بنری از اشعار باباطاهر در سطح شهر به چشم نمی‌خورد، تصریح کرد: برای تبلیغ برنامه‌های صبح جمعه هم بودجه‌ای نداریم و نمی‌توانیم حتی همدانی‌های مشتاق شعر و ادب را از وجود این برنامه آگاه کنیم.

مسعود مسرور، مسئول انجمن ادبی هنری باباطاهر نیز اظهار کرد: انجمن ادبی باباطاهر طی سال‌های گذشته به‌صورت خودجوش آغاز به‌کار کرد به‌طوری که این افراد شب‌های جمعه آنجا جمع می‌شدند و به ذکر حضرت مولا و شعرخوانی می‌پرداختند تا اینکه بعد از انقلاب به همت جمعی از علاقه‌مندان شعر و ادب، انجمنی دنباله‌رو آن انجمن به نام انجمن ادبی هنری صبح‌های جمعه تشکیل شد که علاوه بر خواندن ابیاتی از باباطاهر عریان، به خواندن اشعار شاعران دیگر و موسیقی اختصاص دارد، به‌طوری که می‌توان گفت این مجموعه در سراسر ایران تنها جایی است که هیچ مدعی نداشته و ندارد.

وی با اشاره به اینکه انجمن ادبی هنری باباطاهر از سال 90 به‌صورت رسمی دارای هیئت مدیره شد، بیان کرد: باباطاهر با توجه به اینکه از تمام تعلقات دنیوی بری بوده، به «باباطاهر عریان» معروف است. او همچنین به طغرل سلجوقی وقتی به همدان می‌آید و از او می‌پرسد چه کار کنم؟ می‌گوید «با عدل و احسان با مردم رفتار کن.»

حسن خلیلی، نایب‌رئیس انجمن ادبی، هنری باباطاهر نیز با اشاره به اینکه این انجمن تنها منحصر به باباطاهر نیست، گفت: صبح‌های جمعه علاوه بر خواندن شعری از باباطاهر، نواختن موسیقی توسط 10-15 نفر و قرائت اشعار سایر شاعران را هم داریم.

وی معتقد است: تمام اشعار منتسب به باباطاهر را بررسی کردیم و دریافتیم این همه شعر متعلق به باباطاهر نیست، چراکه باباطاهر تعداد محدودی دوبیتی آن هم به زبان پهلوی دارد که کمی به زبان معمولی همدانی نزدیک است و مابقی اشعار از فهوای شعر و کلام پیداست که متعلق به عصر حاضر است.

خلیلی با اشاره به اینکه انجمن حافظ‌خوانی با عضویت 180 نفر هر هفته برگزار می‌شود، یادآور شد: اشعار باباطاهر بسیار محدود است و کلمات قصاری هم دارد که برخی ادعا دارند متعلق به وی نیست، بنابراین خیلی نمی‌شود روی اشعار او مانور داد پس برنامه روزهای جمعه که ورود برای عموم آزاد است را ترکیبی از شعر و موسیقی کردیم.

وی گفت: به دنبال ثبت 31 اردیبهشت به‌عنوان روز باباطاهر در تقویم هستیم و تندیسی از باباطاهر را هم در محوطه آرامگاه رونمایی کردیم.

انتهای پیام
captcha