به گزارش ایکنا همدان، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، امروز ۲۷ آذرماه در جمع فرهنگیان که در سالن اجتماعات هلال احمر تویسرکان برگزار شد، با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد در این سفر بخشی از مشکلات، نابسامانیها و کمبودهای شهرستان تويسرکان و استان حل شود، گفت: نیاز داریم با همکاران فرهنگی خود به گفتمان مشترک در فضای تعلیم و تربیت دست پیدا کنیم که یکی از بهترین راهها برگزاری همین جلسات است.
وی با بیان اینکه مدیران مدارس، راهبران اصلی نظام تعلیم و تربیت هستند و کار اصلی تعلیم و تربیت بر دوش معلمانی است که سختی کار را به دوش میکشند، گفت: تعلیم و تربیت کشور یعنی اساسیترین زیرساخت یک کشور، فضایی است که مولد همه سرمایه انسانی و همه زیرساختهای کشور است.
وی با بیان اینکه علم، دانش و فرهنگ یک جامعه است که قدرت آن جامعه را میسازد، گفت: تمام قدرتهای دیگر روی این قدرت بنا میشود، قدرت نرم یک نظام در تعلیم و تربیت یک کشور است که در برهههای مختلف میتواند کشور را نجات دهد.
کاظمی با اشاره به اینکه عدم توجه به نظام آموزشی یکی از خلأهای نرم تعلیم و تربیت در کشور است، بیان کرد: در این دولت برای اولین بار مسئله آموزش و پرورش دغدغه همه قوا قرار داده شده و این نقطه عطفی در نظام تعلیم و تربیت کشور است. برنامههای آموزش و پرورش با دو رویکرد توسعه آموزش عدالتی و محرومیت زدایی از فضا و امکانات آموزشی و کیفیت بخشی به آموزش و پرورش دنبال میشود.
وی با بیان اینکه ایجاد فضای مناسب، تولید محتوا و ارتقای نیروی انسانی، تربیت معلم با انگیزه و توانمند و سخت کوش و پرتلاش در برنامهها قرار دارد، گفت: تلاش به حل مشکلات، تعیین تکلیف نیروها و تبدیل وضعیت حقالتدریسها و... را داریم.
وی ادامه داد: پرداخت حقالتدریسها از آغازین روزهای تحصیلی که برای اولین بار انجام شده است و در بودجه آموزش و پرورش سنگ تمام گذاشته شده که بی سابقه است و امیدواریم شورای نگهبان مهر تأیید بر پیشنهاد مجلس بزنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تمام انتظارات آموزش و پرورش به مدیران برمیگردد و مدیران مدارس حرکت مبتنی بر هدف و شاخصهای موجود را مشخص کنند و حرکت بر اساس چشمانداز و هدف متعالی مبتنی بر شاخصهای مدرسهای و منطقهای مشخص شود.
وی اعلام کرد: آموزش و پرورش در کلان کشور دو وظیفه مهم و کلان تولید علم و دانش یا به عبارتی انتقال علم و دانش برای شتاببخشی علم کشور و دوم ساخت فرهنگ و تمدن کشور و ترویج فرهنگ، سنن و سبک و آیین دینی را به نسل جدید دارد که دشمن روی هر دو حوزه هدفگذاری کرده و بر روی مسائل فرهنگی و دینی و باورهای ارزشی و انقلابی سرمایهگذاری زیادی کرده است.
وی با بیان اینکه ما در نظام تعلیم و تربیت به اندازه کافی و وافی سرمایهگذاری نکردیم و هرچند جوانان آمادگی برای دفاع از آرمانهای انقلاب در تحرکات دشمن را دارند ولی با انتظارات ما زیاد فاصله دارند، گفت: توسعه و ترویج فعالیتهای فرهنگی جزو اولویتهای ما است. توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز، قرآن و ایثار و شهادت از برنامههای اصلی است چون از مزیتهای رقابتی نرم ما در مواجهه با دشمن است و برگزاری نماز جماعت مشخصه مهم یک مدیر است.
کاظمی با اعلام اینکه نقشه راه دقیق در سه بخش را برای حرکت ۴ سال آموزش و پرورش کشور طراحی کردیم، اظهار کرد: از اولویتهای پیش رو جذب ۸۰ هزار نیروی استخدامی بوده است که کد استخدامی اخذ و به سختی حقوق سه ماهه روی غلتک افتاد.
وی گفت: پاداش بازنشستگان دغدغه مهم ماست که با سران قوا مطرح شده تا بخش مهم پاداش همکاران و تبدیل وضعیت را حل کنیم. تمام نگرانی و دغدغه فرهنگیان روی میز ماست و همزمان کیفیت بخشی به نظام آموزش و پرورش نیز از اولویتهای ما است.
وی با اظهار اینکه مسائل نظام را در ۱۴ بخش جدا و برای تحول اساسی برای هر بخش شروع کردیم، گفت: دانشگاه فرهنگیان و نیروی انسانی و حوزه مهارتآموزی را مد نظر قرار دادهایم تا بیش از ۸۰ درصد دانشآموزان در مهارتآموزی و کسب و کار و مهارت حرفهای قرار بگیرند. لازمه تغییرات برنامهریزی است، تحول در برنامه درسی و مدرسهای، تحول در ساختار نظام تعلیم و تربیت است، ساختار آموزشی اکنون در مواجه با انبوه فارغالتحصیلان بی انگیزه، بی مهارت و ناامید است که این ساختار باید تغییر کند و تحول در برنامه درسی را داشته باشیم، در حال حاضر مدارس ما بیشتر حافظهمحور و غیر فعالیتی است که اگر بتوانیم باید این فضا را با یک نگاه بلندمدت تغییر دهیم.
انتهای پیام