انتقال مفاهیم مهدوی به نوجوانان با توجه به بازگشایی مدارس، نیازمند ظرافت، خلاقیت و در نظر گرفتن ویژگیهای روانشناختی این دوره سنی است. نوجوانان در جستجوی هویت، آرمانخواه، عدالتطلب و منتقد وضع موجود هستند که این ویژگیها میتواند نقطه قوت بسیار بزرگی برای جذب آنان به مباحث مهدویت باشد. به منظور بررسی بهترین روش انتقال و آشنایی نوجوانان با مسئله مهدویت، خبرنگار ایکنا از همدان با حجتالاسلام والمسلمین علیرضا یوسفیراستگو متخصص حوزه مهدویت در همدان، گفتوگویی کرده است که مشروح آن را در زیر میخوانیم:
این راهکارها شامل راهکارهای محتوایی و اجرایی است. در راهکارهای محتوایی و مفهومی تأکید بر مفاهیم کلیدی و جذاب برای نوجوان است. از جمله این مفاهیم کلیدی نیز عدالتخواهی است. به جای تمرکز صرف بر نشانههای ظهور، مفهوم جامعه عدل جهانی را محور قرار دهیم. از نوجوانان بخواهیم درباره بیعدالتیهای دنیای امروز از جمله فقر، جنگ، تبعیض، تحقیق و بحث کنند و سپس جامعه آرمانی حضرت مهدی(عج) را به عنوان تنها راه حل نهایی معرفی کنیم.
همچنین از علاقه نوجوانان به داستانهای علمی _ تخیلی و آرمانشهرها استفاده کنیم. جامعه مهدوی را به عنوان یک آرمانشهر قابل دسترس با مشخصات دقیق از جمله امنیت، رفاه، پیشرفت علمی، اخلاق معرفی کنیم.
با توجه به اینکه نوجوانان روحیه مبارزهطلبی دارند. امام زمان(عج) را به عنوان بزرگترین مصلح و انقلابی تاریخ معرفی کنیم که قرار است، تمام سیستمهای ظالمانه و جاهلانه را از بین ببرد.
علاوه بر این مهدویت منبع عظیم امید است. در دنیای پر از اضطراب نوجوانی، وجود یک منجی که پایان تاریخ مثبت و روشن است، میتواند عامل آرامش و انگیزه باشد.
راهکار بعدی آن است که از ورود به مباحث عمیق کلامی، فلسفی یا نشانههای پیچیده ظهور که برای نوجوان سنگین و نامفهوم است، خودداری کنیم و به جای پرداختن به جزئیات مشکوک یا غیرمستند، بر اصول اصلی و اخلاقیِ منتظر بودن مانند تقوا، صداقت، کمک به دیگران تأکید کنیم.
این جریان همان راهکارهای روشی و اجرایی است. در این راهکار باید روشهای فعال و مشارکتی را جایگزین سخنرانی کنیم.
بحث گروهی و مناظره راه بیاندازیم موضوعاتی مانند اینکه ویژگیهای یک نوجوان منتظر چیست؟ یا آیا ما در عصر غیبت میتوانیم نقشی داشته باشیم؟ را برای بحث بگذاریم.
از دانشآموزان بخواهیم درباره مصلحان بزرگ تاریخ در ادیان مختلف یا درباره پیشرفتهای علمی در عصر ظهور تحقیق کنند و ارائه دهند.
سناریویی طراحی کنیم که در آن دانشآموزان خود را در موقعیتهای اخلاقی مختلف قرار دهند و رفتار یک منتظر را تمرین کنند، به طور مثال مواجهه با ظلم، کمک به نیازمند، راستگویی و... . از آنان بخواهیم آرمانشهر مهدوی یا ویژگیهای یک نوجوان منتظر را به صورت بصری خلق و در قالب کلاژ، پوستر و طرحهای گرافیکی پیادهسازی کنند.
استفاده از هنر و رسانه نیز در این زمینه بسیار مورد تأکید است. پخش انیمیشنها یا فیلمهای کوتاه با کیفیت در مورد مهدویت بسیار مؤثر است. پس از پخش، تحلیل درباره آن انجام شود.
مسابقه داستاننویسی با موضوع یک روز در حکومت امام زمان(عج) یا سرودن شعر در وصف انتظار. اجرای نمایشهای کوتاه با مضامین مهدوی توسط خود دانشآموزان نیز از دیگر راهکارها است.
معلمان و والدین باید پیوند مفاهیم با زندگی روزمره را انجام دهند و موضوع را از حالت انتزاعی خارج کنند. بر این نکته تأکید کنند که انتظار یک عمل پویاست. یعنی هر کار خوبی که انجام میدهیم، درس خواندن، کمک به والدین، رعایت محیط زیست، مبارزه با دروغ، یک عمل منتظرانه و قدمی برای آماده کردن جهان برای ظهور است.
از زندگینامه بزرگان و علمایی که عمر خود را در راه آمادهسازی برای ظهور صرف کردند مانند علامه مجلسی و امام خمینی(ره) بگوییم. در این راستا فضاسازی و محیط مدرسه نیز مهم است.
ایجاد زنگ یا حلقههای منتظرانه از جمله این فضاها است. در شروع روز یا هفته، جلسات کوتاهی با محوریت دعای عهد، نیایش و بیان یک حدیث یا نکته کوتاه مهدوی برگزار کنیم.
غرفهها و نمایشگاههای مهدوی راهاندازی کنیم. به مناسبت نیمه شعبان یا دیگر مناسبتها، نمایشگاهی از کتابها، آثار هنری دانشآموزان و پوسترها برگزار کنیم. استفاده از پیامهای کوتاه و نشاطآور مهدوی در تابلوهای اعلانات، شبکههای اجتماعی داخلی مدرسه و... از دیگر راهکارها است.
در ابتدای امر یک معلم باید الگوی عملی باشد. معلم یا مربی که خود اخلاقمدار، با نشاط، عدالتخواه و امیدوار است، بهترین مبلغ مهدویت است. نوجوانان به راحتی ریاکاری را تشخیص میدهند.
معلمان باید روحیه پرسشگری را بپذیرند و به سؤالات و شبهات نوجوانان مانند دلیل غیبت، فایده امام غایب و... با حوصله، احترام و با زبان قابل فهم پاسخ دهند. اگر پاسخی را نمیدانند، صادقانه بگویند و قول تحقیق دهند.
رابطه عاطفی مثبت برقرار کنند. نوجوانی دوره احساسات است، وقتی دانشآموز احساس کند معلمش دوستش دارد و برایش ارزش قائل است، برای حرفهایش ارزش بیشتری قائل میشود.
همچنین از اجبار و تکلیف سنگین پرهیز کنند. هدف، ایجاد علاقه، شناخت و انس قلبی است، نه تحمیل یکسری اطلاعات. اجازه دهند نوجوان با آزادی فکری و از سر اشتیاق، با این مفهوم زیبا و امیدبخش آشنا شود.
با به کارگیری این راهکارها، میتوانیم مفاهیم مهدویت را نه به عنوان یک درس خشک، بلکه به عنوان یک سبک زندگی پویا و امیدآفرین به نسل نوجوان منتقل کنیم.
انتهای پیام