اجرای پروتکل‌های بهداشتی در غسل و تدفین متوفیان کرونا در همدان
کد خبر: 3888993
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲

اجرای پروتکل‌های بهداشتی در غسل و تدفین متوفیان کرونا در همدان

کارهای غسل، کفن‌ و دفن متوفیان بر اثر کرونا، همچون سایر متوفیان در ضمن انجام احکام شرعی، کلیه اصول بهداشتی و پروتکل‌های وزارت بهداشت در آرامستان همدان رعایت می‌شود.

اجرای پروتکل‌های بهداشتی در غسل و تدفین متوفیان کرونا در همدانبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی اداره اوقاف و امور خیریه همدان، بنابر پروتکل‌های الحاقی وزارت بهداشت، بایستی کلیه موارد شرعی در ضمن حفظ اصول بهداشتی و سلامت زیستی، در همه بخش‌های غسل، کفن‌ و دفن میت به‌صورت کامل رعایت شود؛ اما با توجه به شک و شبهه‌ها و البته نگرانی‌هایی که در این بین ایجادشده است، باید دانست که انجام کارهای غسل و کفن‌ و دفن متوفیان بر اثر کرونا، همچون سایر متوفیان در ضمن انجام احکام شرعی، کلیه اصول بهداشتی و پروتکل‌های وزارت بهداشت رعایت می‌شود.
درخصوص موارد کرونایی نیز، رهبر معظم انقلاب فتوایی صادر کرده‌اند، مبنی بر اینکه «در صورت عدم امکان غسل ترتیبی، باید به‌صورت ارتماسی، غسل داده شود و در صورت عدم امکان غسل، با دست میت، میت را به ترتیب، بدل از غسل با آب و سدر، غسل با آب و کافور و غسل با آب خالص، تیمم داده و حنوط کنند.» به همین دلیل با توجه به اینکه در بحث غسل با آب، احتمال سرایت وجود دارد، غسالان با نظارت روحانیون مراحل تیمم بدل از غسل اموات را به درستی انجام می‌دهند.
آن‌طورکه رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان پیش‌تر مطرح کرده‌است، در این شهرستان مکان مشخص دیگری را در باغ بهشت همدان، در نظر گرفته‌اند تا آب شست و شوی این متوفیان وارد چرخه آب‌های همدان نشود و آلودگی‌های بعدی را در پی نداشته باشد.
اجساد متوفیان نیز در محافظ‌های خاص قرار می‌گیرد و خطری نیز اقوام و نزدیکان وی که برای مسیری کوتاه، جسد را حمل می‌کنند، تهدید نخواهد کرد.
از سویی با توجه به اینکه حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان روز پنجشنبه، ۱۴ فروردین ماه در جلسه «ستاد ملی مبارزه با کرونا»‌، عنوان کرد: ممکن است کرونا برای ماه‌های آینده یا تا آخر سال با ما باشد و برای اجتماعات باز هم محدودیت ایجاد شود؛ نیاز به همراهی مردم بیش از پیش احساس می‌شود.
این روزها با توجه به اتمام تعطیلات نوروزی و احتمال بازگشت روند اداری و کاری به سابق، نیاز است تا مردم بدانند که نباید فکر کنیم که بحث شیوع ویروس کرونا خاتمه یافته‌است و ضروری است تا شاهد همراهی و همکاری‌های همه جانبه مردم با مسئولین باشیم و براین اساس، روند صعودی کرونا به روندی کاهشی و در نهایت از بین رفتن آن خاتمه یابد، به امید آن روز.

انتهای پیام
captcha