جای خالی قاریان همدانی در صدا و سیما
کد خبر: 3967287
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۱

جای خالی قاریان همدانی در صدا و سیما

نگاهی اجمالی به برنامه‌های اذان‌گاهی، دعای سحر، دعای فرج و سایر برنامه‌های صدا و سیمای همدان جای خالی قاریان، مداحان و دعاخوان‌های استان را نشان می‌دهد، از این‌رو ایکنا به بررسی علل این ماجرا پرداخته است.

جای خالی قاریان همدانی در صدا و سیما /نگاهی اجمالی به برنامه‌های اذان‌گاهی، دعای سحر، دعای فرج و سایر برنامه‌های صدا و سیمای همدان جای خالی قاریان، مداحان و دعاخوان‌های استان را نشان می‌دهد. این در حالی است که سایر استان‌ها که نه تنها از قاریان، مداحان بومی خود استفاده می‌کنند بلکه از قاری بین‌المللی استان همدان هم دعوت می‌کنند تا در محافل آنها حضور یابد.

وجود قاری بین‌المللی در استان همدان و عدم استفاده از آنها در برنامه‌های صدا و سیما، خبرگزاری ایکنا را بر آن داشت تا این موضوع را بررسی کند.

قاسم جهان‌آرا، رئیس مجمع اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از همدان با بیان اینکه یکی از رسالت‌های صدا و سیما ترویج فرهنگ غنی قرآنی است، اظهار کرد: اگرچه صدا و سیما همکاری خوبی در اجرای برنامه‌های مختلف قرآنی دارد، اما متأسفانه در زمینه استفاده از قاریان و مرتلین قرآنی ورود مناسبی نداشته است.

رئیس مجمع اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم استان همدان تصریح کرد: در سطح استان قاریان ممتاز کشوری داریم که قابلیت استفاده از آنها در صدا و سیما وجود دارد، اما متأسفانه به این امر اقبالی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه صدا و سیما پل ارتباطی میان فعالان قرآنی است، افزود: در حال حاضر پنج نفر از قاریان قرآن مجوز تلاوت در صدا و سیما دارند که متأسفانه به جای استفاده از این قاریان، از قاریان خارج از استان برای تلاوت‌های اذان‌گاهی استفاده می‌شود.

جهان‌آرا تأکید کرد: وقتی برای یک قاری شرایط لازم برای حضور در صدا و سیما فراهم می‌شود، مردم با این قشر بیشتر آشنا می‌شوند و همین امر موجب تشویق سایرین برای ورود به این عرصه خواهد شد.

وی بیان کرد: با توجه به آئین‌نامه‌های نظارت و ارزیابی حافطان و قاریان استان همدان وضعیت قابل قبولی دارند و شرایط و شاخصه‌های لازم را برای حضور در صدا و سیما دارا هستند.

همچنین مهدی ساعد، قاری بین‌المللی در همدان با بیان اینکه قاریان و مداحان خوبی در استان داریم، به خبرنگار ایکنا گفت: ظرفیت بومی ما در استان به حدی قوی است که می‌توان از این ظرفیت برای برنامه‌های قرآنی صدا و سیما استفاده شود، اما متأسفانه در عمل این اتفاق نمی‌افتد.

وی بیان کرد: در حال حاضر سه قاری همدانی در آستانه بین‌المللی شدن قرار دارند، همچنین پنج قاری مطرح در سطح کشور در استان وجود دارند که ظرفیت بسیار خوبی برای همدان محسوب می‌شود، اما شاهد این هستیم که از آنها برای برنامه‌های مختلف استفاده‌ای نمی‌شود.

قاری بین‌المللی قرآن با ابراز تأسف از اینکه در حق این ظرفیت‌ها اجحاف می‌شود، افزود: برای ایام ماه مبارک رمضان مسئولان آذربایجان غربی از بنده دعوت کردند که برخی برنامه‌های صدا و سیما مرکز آن استان را پوشش دهم در حالی که متأسفانه مسئولان همدان ظرفیت‌های بومی را نمی‌شناسند و به آنها بها نمی‌دهند.

ساعد یادآور شد: ما در استان همدان ظرفیت‌های خوبی داریم که با دعوت از این افراد در محافل قرآنی و صدا و سیما، انگیزه این افراد نیز ارتقا یافته و امکان اینکه افراد زیادی برای ورود به این عرصه رغبت داشته باشند نیز افزایش می‌یابد که این امر مستلزم هماهنگی فکری بیشتر مسئولان قرآنی با یکدیگر است.

رضا حاجیلویی، مدیر تولید صدا و سیمای مرکز همدان نیز طی سخنانی بیان کرد: به‌علت شیوع کرونا برنامه جزء‌خوانی قرآن در حسینه امام لغو شد و صدا و سیما از برنامه ضبط شده سال گذشته استفاده می‌کند همین امر باعث شد که دعوتی از قاریان و مداحان استان برای انجام مراسم جزء‌خوانی انجام نشود.

مدیر تولید صدا و سیمای مرکز همدان ادامه داد: ستاد مقابله با کرونا هرگونه تجمعی را ممنوع کرده است و صدا و سیما نیز طبق دستور این ستاد مانع از برگزاری تجمعات شد و برگزاری مراسم جزء‌خوانی را تعطیل کرد.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین موضوع این است که شورای قرآن کشور که وظیفه نظارت را دارد، تعیین می‌کند که ما باید از چه قاریان و مداحانی استفاده کنیم، روند تعیین قاری، مداح و دعاخوان سلسله مراتبی دارد که در نهایت باید شورای قرآن با آن موافقت کند.

حاجیلویی گفت: پیش از ماه مبارک رمضان با همکاری مجمع قاریان، اساتید و مداحان استان آزمونی از این افراد اخذ و از سوی مرکز به تهران ارسال شد تا افرادی که حائز رتبه برتر شدند بتوانند در صدا و سیما حضور پیدا کنند اما هنوز نتایج آزمون اعلام نشده است.

حال سؤالات بی‌پاسخ زیادی اینجا مطرح است که چرا باید نتایج یک آزمونی که یک ماه پیش از ماه مبارک رمضان اخذ شده تاکنون در هاله‌ای از ابهام باشد؟

چرا شورای قرآن باید محدودیت‌های زیادی برای حضور مداحان و قاریان همدانی در صدا و سیما قائل شود؟

چرا انتخاب یک قاری یا مداح باید این همه سلسله مراتب داشته باشد و سؤالات بی‌پاسخ زیادی که در نشست ایکنا با حضور مدیر عامل صدا و سیمای مرکز همدان و مداحان و قاریان قرآنی و سایر فعالان قرآنی پاسخ داده خواهد شد.

گفت‌وگو از عاطفه ابرار پیراسته

انتهای پیام
captcha