نهج‌البلاغه پرده از عدم تحریف قرآن بر می‌دارد
کد خبر: 3987164
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۷
یک مدرس و مبلغ نهج‌البلاغه در همدان مطرح کرد:

نهج‌البلاغه پرده از عدم تحریف قرآن بر می‌دارد

یک مدرس و مبلغ  نهج‌البلاغه در همدان با بیان اینکه نهج‌البلاغه پرده از عدم تحریف قرآن بر می‌دارد، گفت: نهج‌البلاغه متصل به قرآن و وحی الهی است.

نهج‌البلاغه پرده از تحریف قرآن بر می‌داردحجت‌الاسلام هادی رمضانی، مدرس و مبلغ نهج‌البلاغه درهمدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اهمیت نهج‌البلاغه اظهار کرد: یکی از گنج‌های گران‌قیمتی که در دسترس همه بشریت، مخصوصا ما شیعیان قرار دارد این کتاب، گفتار امیرالمومنین(ع) و کلمات بسیار دقیق و زیبای آن حضرت است.

وی با اشاره به اهمیت این کتاب در بین مسلمانان تاکید کرد: این کتاب، گفتار و کلام امامی است که حکومت تشکیل داده، سخنان معصومی است که مدتی حاکم جامعه بوده و کلام ایشان برگرفته از حاکمیتی است که در دست داشتند بود و از این رو حائز اهمیت است.

این مدرس و مبلغ نهج‌البلاغه با اشاره به مهمترین آثار شگفت‌انگیز نهج‌البلاغه توضیح داد: یکی از این آثار این است که می‌بینیم فرهیختگان و دانشمندان بسیار بزرگی به غیر از شیعه برای نهج‌البلاغه قلم زدند که این اهمیت فراوانی دارد.

وی ادامه داد: افرادی همچون جرج جرداق(مسیحی مسلمان شده)، ابن ابی‌الحدید سنی، محمد عبده و خیلی از بزرگانی که شیعه نبودند بر نهج‌البلاغه قلم زدند و شرح نوشتند و دیدند که چه کتاب با عظمتی است.

رمضانی اضافه کرد: به عنوان مثال ابن ابی‌الحدید سنی می‌گوید وقتی به خطبه 231 نهج‌البلاغه رسیدم آن را هزار مرتبه قرائت کردم یا جرج جرداق مسیحی می‌گوید حدود 200 بار نهج‌البلاغه را خواندم و این نشان می‌دهد که کلمات، کلمات بسیارعمیقی است و نهج‌البلاغه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل عظمت و اهمیت نهج‌‌البلاغه آن است که به نوعی تفسیر قرآن و برگرفته از آن است، ادامه داد: چون می‌دانیم کلمات امام، از متن قرآن گرفته شده و امام حافظ و مفسر حقیقی قرآن است، لذا کلمات و معارف ایشان بسیار بلند است که از عمق قرآن برگرفته شده است.

نهج‌البلاغه متصل به قرآن و وحی الهی است

این مدرس و مبلغ نهج‌البلاغه با تاکید بر اینکه نهج‌البلاغه متصل به قرآن و وحی الهی است، افزود: نهج‌البلاغه کلام امامی است که در خطبه 192 امام فرمودند وقتی وحی به پیغمبر نازل می شد صدای وحی، صدای جبرئیل و ناله شیطان را می‌شنیدم و همراه با وحی و کاتب وحی بوده و شخصیتی است که از اول در خدمت پیغمبر بوده و شاگرد حقیقی و خصوصی پیغمبر گرانقدر اسلام است.

وی با بیان اینکه بعد از پیامبر دیگر عالم‌تر از امیرالمومنین(ع) در جامعه کسی وجود ندارد، افزود: از لحاظ فقاهت، اعلمیت، ایمان و.. دیگر پس از پیامبر شخصیتی در عالم امکان بالاتر از امیرالمومنین(ع) وجود ندارد، لذا کلمات آن حضرت از عمق بسیار بالایی برخوردار است.

رمضانی با تاکید بر اینکه نهج‌البلاغه به این دلیل که تفسیر قرآن است پرده از عدم تحریف آن برمی‌دارد، گفت: چون امیرالمومنین(ع) در جامعه‌ای زندگی می‌کرد که مردم در آن جامعه نقش داشتند، نهج‌البلاغه جامعیت خاصی دارد و در خصوص همه مباحث همچون مسائل اجتماعی، تربیتی، خانوادگی و... در آن بحث شده و در همه عرصه‌ها ورود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بسیاری از نامه‌های نهج‌البلاغه همچون نامه 31 و 64 پیرامون مباحث خانواده و تربیت است و بسیاری از حکمت‌های نهج‌البلاغه پیرامون مباحث فردی و اجتماعی است.

این مدرس و مبلغ نهج‌البلاغه با بیان اینکه نهج‌البلاغه، کلام اولین امام ما است، افزود: اگر می‌خواهیم ائمه را بشناسیم همانطور که خودشان فرمودند اول باید کلماتشان را ببینیم و عمق شناخت اهل بیت در کلامشان است.

نهج‌البلاغه فرهنگ زیست امام معصوم است

وی ادامه داد: در این خصوص امام صادق(ع) فرمودند رحمت خدا بر آن کسانی که امر ما را زنده می‌کند و جلسات کلمات و معارف ما را می‌خواند، این معارف ما است که دل‌ها را زنده می‌کند.

رمضانی بیان کرد: قطعا یکی از مهم‌ترین وظایفی که در عصر حاضر باید داشته باشیم این است که با کلمات ائمه مخصوصا نهج‌البلاغه انس بگیریم.

وی با بیان اینکه حکومت جمهوری اسلامی ایران و انقلاب شبیه‌ترین حکومت، به حکومت امیرالمومنین(ع) است، افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند دوران، دوران نهج‌البلاغه است پس اگر ما می‌خواهیم به معرفت امام پی ببریم یکی از معارفشان همین نهج‌البلاغه است که فرهنگ زیست امام معصوم است، پس شایسته است که از نهج‌البلاغه استفاده کامل کنیم. 

انتهای پیام
captcha