سند راهبردی قرآن همدان؛ در انتظار تصویب و ابلاغ
کد خبر: 4003969
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
قائم‌مقام دبیرخانه شورای قرآن همدان بیان کرد:

سند راهبردی قرآن همدان؛ در انتظار تصویب و ابلاغ

قائم‌مقام دبیرخانه شورای قرآن استان همدان با اشاره به اینکه محل این دبیرخانه به دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان منتقل شده است، گفت: تدوین سند قرآنی به پایان رسیده و در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی مصوب و ابلاغ می‌شود.

سند راهبردی قرآن همدان؛ در انتظار تصویب و ابلاغ / حمایت‌های نماینده ولی‌فقیه در همدان سند را سامان دادجواد سعیدی، قائم‌مقام دبیرخانه شورای قرآن استان همدان در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه سند راهبردی قرآن، چشم‌انداز پنج ساله قرآنی استان است، اظهار کرد: نماینده ولی‌فقیه در استان سال گذشته دستور تدوین سند چشم‌انداز از سال 1400 تا 1404 هجری شمسی را به دبیرخانه شورای قرآن ابلاغ کرد تا ملاک عمل ارگان‌ها، ادارات، مجموعه‌های مردمی و خودجوش باشد.

قائم‌مقام دبیرخانه شورای قرآن استان همدان با اشاره به حمایت‌های نماینده ولی‌فقیه در استان از تدوین سند قرآنی، گفت: از آنجا که این سند باید در سال‌ جاری به اجرا در‌می‌آمد، اما با توجه به شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی ایجاد شده اجرایی شدن آن امکان‌پذیر نشد، در نهایت با تدابیر صورت گرفته طی چهار ماه پایانی سال مفاد سند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به برگزاری 35 جلسه تخصصی با ادارات و ارگان‌ها به‌منظور تنظیم این سند، بیان کرد: در این جلسات با نظرسنجی به‌دست آمده و موافقت اعضا و با نامه‌نگاری از تدوین سند را حمایت کردند.

تدوین سند راهبردی در 3 بخش

سعیدی با اشاره به تأمین مالی اجرای این سند، بیان کرد: از آنجا که بودجه اختصاصی برای اجرایی شدن این سند در نظر گرفته نشده، اما دستگاه‌های مربوطه و متولی در حوزه قرآن قول مساعدت‌هایی را در این زمینه داده‌اند البته هنوز این مساعدت‌ها که به‌صورت مالی و یا استفاده از منابع برخی ادارات و دستگاه‌ها بوده محقق نشده است.

وی با بیان اینکه سند راهبردی قرآن در سه بخش تدوین شده است، افزود: این بخش‌ها شامل آموزش‌های عمومی با 14 طرح، فعالیت‌های حوزه تبلیغ و ترویج با 24 طرح و حوزه پژوهش و آموزش‌های عالی که پنج طرح برای آن تعریف شده است، انتهای سند کمیته نظارت و ارزیابی فعالیت‌های سه‌گانه تشکیل خواهد شد.

قائم‌مقام دبیرخانه شورای قرآن استان همدان ادامه داد: هر کدام از این بخش‌ها دبیرخانه‌ای مجزا دارد؛ اداره آموزش و پرورش به‌عنوان دبیر آموزش‌های عمومی، اداره ارشاد به‌عنوان دبیر حوزه تبلیغ و ترویج و دانشگاه بوعلی نیز به‌عنوان دبیر پژوهش و آموزش عالی انتخاب شده است، هر کدام از این دبیرخانه‌ها از کارگروه‌هایی 9 نفره تشکیل و آیین‌نامه آن‌ها نیز نوشته شده، دبیرخانه‌ها پس از تصویب سند ملزم به تشکیل جلسات هستند.

ترویج سبک زندگی قرآنی؛ از اهداف سند

وی گفت: کمیته‌ای با حضور پنج نفر از اعضای دبیرخانه شورای قرآن دفتر نماینده ولی‌فقیه تشکیل شده و آن‌ها وظیفه نظارت بر سند را بر عهده دارند، به‌طوری‌ که سالانه میزان فعالیت‌ها مورد رصد اعضا قرار می‌گیرند؛ یک برش یک‌ ساله نیز برای این فعالیت‌ها تهیه شده است.

سعیدی اظهار کرد: تدوین سند مدتی پیش به اتمام رسیده و در انتظار برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی هستیم تا سند در آنجا مصوب و ابلاغ صورت گیرد، آنجا که شورای قرآن ذیل شورای فرهنگ عمومی قرار دارد مصوبات این سند نیز لازم الاجراست.

وی با بیان اینکه ترویج سبک زندگی قرآنی یکی از اهداف سند است، افزود: ذیل آموزش‌های عمومی دوره‌های سبک زندگی، روخوانی، روان‌خوانی، دوره‌های تدبر قرآنی، مهد قرآنی، بازآموزی معلمان، دوره‌های تخصصی، گزینش استعدادهای قرآنی و آموزش مناطق محروم است.

قائم‌مقام دبیرخانه شورای قرآن استان همدان به توضیح بخش‌ تبلیغ و ترویج پرداخت و افزود: این بخش شامل موقوفات قرآنی، خیرین، استعدادها، تکریم و تمجید، تأسیس خانه‌های قرآنی و دارالقرآن، کانون‌های فرهنگی، جلسات خانگی، فضاسازی اماکن عمومی شهر و اماکن ورزشی، تولید انیمیشن، ضبط و پخش تلاوت، مسابقات ویژه ادارات، حوزه‌های علمیه، برنامه‌های قرآنی صدا‌وسیما، سایت شورای قرآن، آموزش‌های تخصصی در فضای مجازی، جشنواره قرآنی، نمایشگاه قرآنی، گردهمایی اساتید، قاریان و فعالان، محافل انس با قرآن و ترتیل‌خوانی است.

وی با انتقاد از وضعیت فرهنگی و اقتصادی جامعه، گفت: اگر آموزش‌های عمومی در مقاطع ابتدایی و راهنمایی در آموزش و پرورش ارائه شود، دانش‌آموزان تربیت قرآنی می‌شوند و 90 درصد سند نیاز به اجرا شدن ندارد؛ تحقق این امر نیازمند پای‌ کار آمدن افراد جهادی و انقلابی است.

انتهای پیام
captcha