توجه به مسائل قرآنی در کنار آموزش؛ اولویت مدارس ملایر
کد خبر: 4094891
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶

توجه به مسائل قرآنی در کنار آموزش؛ اولویت مدارس ملایر

مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: در مدارس، اولویت ما نماز و توجه به مسائل قرآنی و دینی در کنار آموزش است.

محمود نقوی مدیر کل آموزش و پرورش استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، محمود نقوی، مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان، امروز ۵ آبان‌ماه در جلسه اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر آموزش و پرورش ملایر، اظهار کرد: طبق سند تحول بنیادین  باید دانش آموزان در طراز نظام جمهوری اسلامی ایران تربیت شوند.

وی با اشاره به اینکه امروز دشمن از طریق جنگ نرم جوانان و نوجوانان ما را مورد هجمه قرار داده است، گفت: در سند تحول بنیادین مدرسه باید کانون تربیتی افراد، محله باشد.

مدیر کل آموزش و پرروش همدان اضافه کرد: در واقع مدرسه باید کانونی برای همه و نه تنها مختص آموزش و پرورش باشد و همه افراد باید بیایند و برای یک حرکت خوب ورود پیدا کنند، اگر می‌خواهیم دشمن جوانان را از ما نگیرد همه باید در این حوزه ورود پیدا کنیم.

وی گفت: باید برنامه‌هایی ارائه داد و برای دانش آموزان برنامه‌های هیجانی مثبت داشته باشند تا از نظر هیجانی تخلیه شوند و برای برون رفت از مشکلات باید کار کرد.

نقوی با بیان اینکه اذان شرعی از دو هزار و ۶۰۰ مدرسه باید پخش شود و همه مدارس موظف به برپایی نماز جماعت هستند، گفت: برنامه‌های فرهنگی از جمله یادواره شهدا، راهیان نور باید با هدف آشنایی دانش آموزان با فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس برگزار شود، در آموزش و پرورش در کنار آموزش محدودیتی برای برنامه‌های فرهنگی و تربیتی نداریم، کارها نظارت و پیگیری می‌خواهد.

وی اضافه کرد: اجرای طرح‌ ولایت و بازدید از موزه دفاع مقدس باید برای دانش آموزان در نظر گرفته شود و برنامه‌ها تقویت شود و این، همکاری همه نهادهای فرهنگی را می‌خواهد که در کانون تربیتی محله همه باید پای کار باشند. در مدارس اولویت ما نماز و توجه به مسائل قرآنی و دینی در کنار آموزش است، انتظار داريم در ملایر پیشتاز مسائل فرهنگی و دینی باشد.

حجت‌الاسلام محمدباقر برقراری، امام جمعه نیز با بیان اینکه اتفاقاتی که امروز در جامعه رخ می‌دهد نشان از این دارد که ما نیازمند آموزش و پرورش هستیم، اظهار کرد: آنچه که می‌تواند نقشه دشمن را بر آب کند توجه به مسائل فرهنگی، تربیتی و پرورشی است. 

وی با اشاره به اینکه دشمن شناسی امروز برای خانواده‌ها، جوانان و نسل نوجوانان امری ضروری است و باید خودمان را از خطرات دشمن مصون کنیم، گفت: اگر بخواهیم جلوی خسارت‌های دشمن را بگیریم باید به مسئله انسان سازی پرداخته شود.

امام جمعه ملایر تصريح کرد: همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها باید آموزش و پرورش را در حوزه‌های پرورشی کمک کنند و کارهای زیر بنایی و اعتقادی در مدارس شکل بگیرد و در طول هفته چندین ساعت به مسائل پرورشی در مدارس پرداخته شود.

وی تصریح کرد: یکی از اشتباهاتی که امروز داریم این است که به مسئله پرورشی و ورزشی را یک جا پرداخته می‌شود و در عین حال که ورزش و نشاط برای نوجوانان و جوانان امری مهم و نیاز است، اما حوزه تربیتی نیازمند توجه بیشتری است و باید به آن ویژه پرداخته شود.

برقراری افزود: پیشنهاد می‌شود در ملایر اجتماع معلمان را در راستای دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته باشیم تا جواب ياوه گویی‌های دشمنان داده شود.

وی افزود: همچنین 13 آبان فرصتی مناسب برای اجتماع دانش آموزان است. همچنین جای برخی کتاب‌ها از جمله مسئله حجاب در آموزش و پرورش خالی است. این مسئله باید احصاء شود تا دانش آموزان پاسخ سوالات خود را در خصوص نیازها و مسائل این چنینی دریافت کنند.

برقراری افزود: با توجه به جهاد تبيين که رهبرمعظم انقلاب بر روی آن تاکید کردند باید با نشر کتاب‌های در خصوص مسائل تربیتی و فرهنگی این جهاد تبيين صورت گیرد و دستاوردهای 43 ساله نظام برای دانش آموزان تبیین شود.

امام جمعه ملایر تاکید کرد: باید از همه ظرفیت‌های استان برای حوزه‌های تربیتی و پرورشی استفاده شود و در زمینه پرورشی ایده‌های خوب و برنامه‌های مختلفی داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه‌های ارزشی و تربیتی از ظرفیت تعلیم و تربیتی سپاه و بسیج استفاده شود. ما باید حافظ  ارزشی‌های خودمان و نظام باشیم و الگوها را حفظ کنیم و روی خانواده‌ها کار فرهنگی و تربیتی را داشته باشیم.

برقراری ارتباط بین مدرسه و مساجد برای تقویت روابط عمیق دانش آموزان با مسجد، تامین  کتاب های تخصصی برای دانش آموزان و مسابقه کتابخوانی بین دانش آموزان از کتب فرهنگی و تربیتی و... را نیز خواستار شد.

امام جمعه ملایر اضافه کرد: همچنین با مساجد اطراف مدرسه ارتباط  بگیریم و مساجد نقطه‌ای اتصال مسجد و مدرسه باشد. همچنین تشویق های دانش آموزان را در مساجد داشته باشیم تا خاطره خوبی از مساجد در ذهن دانش آموزان بماند.

برقراری افزود: همچنین جشن تکلیف را علاوه بر برگزاری در مدارس به خانه‌های ببریم و جشن تکلیف بسیار زیبا و با شکوه در خانه برای دانش آموزان برگزار کنیم. فيلم های جشنواره عمار  در مدارس  پخش شود چرا که تاتیرات مثبتی در حوزه های تربیتی دانش آموزان دارد.

مهدی عابدینی‌نیا، مدیر آموزش و پرورش ملایر نیز با بیان اینکه بحث نماز و امر به معروف و نهی از منکر بسیار مهم است گفت: دستور العمل تشکیل شورای اقامه نماز و شورای امر به معروف و نهی از در همه مدارس ابلاغ شده که پیگیر هستیم که این امر در همه مدارس پر رنگ دنبال شود.

وی با بیان اینکه یک طرح سه گانه را امسال برای مدارس تعریف کرده‌ایم، گفت: این طرح شامل حوزه  شهید و شهادت، نماز در مدارس و آموزش متعهدانه و مسئولانه  است که در مدارس اجرا می‌شود.

عباس شیری، معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ملایر نیز با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم و دارای اولویت در حوزه پرورشی توجه به بحث نماز جماعت در مدارس است، افزود: با برش شهرستانی از استان از 278 مدرسه در ملایر در  104 مدرسه امام جماعت روحانی داریم و در همه مدارس نماز جماعت داریم که با همکاری خوب حوزه علمیه تفاهم داشته و بقیه مدارس که امام جماعت نداریم قرار است از دیگر طلاب جوانان و فرهنگیان به عنوان امام جماعت بهره مند شویم.

وی افزود: در همه مدارس نماز خانه شامل نماز خانه مجزا، کلاسی و چند منظوره را داریم، با همکاری بسیج فرهنگیان و بسیج دانش آموزی قرار است در همه در هر مدرسه یک يادواره شهدا را داشته باشبم  که مهر ماه در یکی از مدارس یادواره شهدا را برگزار کردیم.

شیری برگزاری محافل قرآنی به صورت هفتگی، ماهانه و فصلی را در مدارس خواهیم داشت که در این محافل حضور دانش آموزان و حتی والدین را داریم.

وی اضافه کرد: این محافل با  همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و با حضور قاریان برجسته شهرستان شامل تلاوت آیات، تفسیر توسط روحانیون و مسابقات قرآنی در پایان محفل در مدارس ملایر برگزار خواهد شد.

شیری همچنین با اشاره به اینکه ارتباط بین مسجد محله و مدارس را نیز با برنامه‌های قرآنی و فرهنگی  با همکاری ائمه جماعات مساجد خواهیم داشت، گفت: همچنین شورای امر به معروف و نهی از منکر و اقامه نماز نیز به صورت ماهانه در آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha