پیکر «پرویز اذکایی» امروز تشییع می‌شود
کد خبر: 4134429
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
در همدان

پیکر «پرویز اذکایی» امروز تشییع می‌شود

مراسم تشییع و خاکسپاری زنده‌یاد پرویز اذکایی، نویسنده و پژوهشگر برجسته تاریخ، امروز، ۲۷ فروردین‌ماه ساعت ۱۰ در باغ بهشت همدان برگزار می‌شود.

پرویز اذکایی پژوهشگر برجسته همدانیبه گزارش ایکنا از همدان، مراسم تشییع و خاکسپاری زنده‌یاد پرویز اذکایی، نویسنده و پژوهشگر برجسته تاریخ، امروز، ۲۷ فروردین‌ماه ساعت ۱۰ در باغ بهشت همدان برگزار می‌شود. همچنین مراسم یادبود این پژوهشگر همدانی از ساعت ۲۰:۳۰ امروز در هتل امیران واقع در بلوار بعثت برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود، «پرویز اذکایی» نویسنده و پژوهشگر برجسته تاریخ، روز ۲۵ فروردین‌ماه بر اثر بیماری در بیمارستان بوعلی درگذشت.

پرویزاذکایی مشهور به «سپیتمان» سال ۱۳۱۸ در همدان متولد شد. تحصیلات خود را در مدرسه آلیانس و دبیرستان پهلوی همدان گذراند و در سال ١٣٤٨ در رشته تاریخ از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در یکی از دبیرستان‌های تهران به تدریس تاریخ و ادبیات پرداخت.

اذکایی در سال ١٣٥٤ برای یک فرصت مطالعاتی به دانشگاه منچستر انگلستان رفت و پس از بازگشت در دانشگاه بوعلی‌ سینا همدان مشغول به کار شد. بیش از ۴۰۰ عنوان اثر او چاپ شده، که عبارت از ۴۰ کتاب و ۷۰ رساله علمی و گفتارهایی در دائرةالمعارف‌ها و نشریات معتبر است.

شهرت پرویز اذکایی بیشتر به سبب نوشته‌هایی است که درباره همدان دارد. «همدان‌نامه» یا بیست گفتار درباره مادستان، «ماتیکان عین‌القضات همدانی»، «باباطاهرنامه»، «تاریخ معاصر همدان» و «فرهنگ مردم همدان» تنها گوشه‌ای از کارهای ارزشمندی است که این مورخ همدانی به رشته تحریر درآورده است.

اذکایی در دی‌ماه ١٣٩٥ کتابخانه شخصی خود را به کتابخانه مرکزی همدان اهدا کرد که شامل هفت هزار و 500 جلد کتاب نفیس و بیش از شش هزار جلد مجله علمی و فرهنگی است و هم‌اکنون در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

پس از اهدای این گنجینه علمی، پرویز اذکایی خانه مسکونی‌اش در محله شکریه را نیز وقف کرد تا به‌عنوان یک کتابخانه عمومی مورد استفاده همگان قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha