همدان به دنبال تبدیل شدن به قطب ادبیات پایداری در کشور است
کد خبر: 4135532
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱
رئیس حوزه هنری استان همدان:

همدان به دنبال تبدیل شدن به قطب ادبیات پایداری در کشور است

رئیس حوزه هنری استان همدان بیان کرد: به خاطر وجود اساتیدی همچون استاد حمید حسام، بهناز ضرابی‌زاده، مونا اسکندری و محمد صیفی‌کار به دنبال این هستیم تا همدان به عنوان قطب ادبیات پایداری شناخته شود.

محمد مهدی سماوات رئیس حوزه هنری استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، محمدمهدی سماوات، رئیس حوزه هنری استان همدان، امروز ۳۰ فروردین‌ماه در آئین گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی که در سالن دکتر صبا دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در استان این است که مسئله هنر نزد مسئولان یک مقوله تفریحی و دست دومی است و این نیز در بین خانواده‌های مذهبی وجود دارد.

وی افزود: طی یک سالی که در حوزه هنری همدان مسئولیت داشتم، به دنبال این مسئله بودیم که هنر را به عنوان یک مسئله مهم پیگیری کنیم؛ البته این‌ مهم در یک سال محقق نمی‌شود.

سماوات با بیان اینکه در استان ما مسئله هنر در بین افراد مذهبی اهمیت ندارد، گفت: در بیانات رهبری به اهمیت هنر اشاره می‌شود اما آنطور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های اجرایی حوزه هنری در سال گذشته برنامه «شب روایت» بود، یکی از اهداف این برنامه تولید جهت‌دار هنری بود، در شب روایت به دنبال مخاطب عام بودیم تا فضای مرده هنری در استان کمی تغییر کند. در این زمینه سه نمایش، یک قطعه سرود و چند قطعه تصویری تولید شد. این شروعی بود تا حوزه هنری از فضای تئوریک به سمت عمل برود.

سماوات ابراز کرد: ترمیم وجهه حوزه هنری از اهداف دیگر ما بود، به دنبال این هستیم این حوزه که بیشتر در زمینه چاپ کتاب و دانشنامه محدود شده بود، از این فضای خشک خارج شود.

وی با اشاره به برنامه دیگری که در حوزه هنری طی سال گذشته برگزار شد به جلسه «دردانه خوانی» اشاره کرد و گفت: در این جلسات کتاب‌های موفق ادبیات پایداری با حضور نویسنده و راوی بررسی می‌شود. طی ۶ ماه سال گذشته کتاب «عشق هرگز نمی‌میرد» مرور و محصولاتی در این زمینه تولید شد که در سال آینده حمایت از توزیع این محصولات را خواهیم داشت.

رئیس حوزه هنری استان همدان گفت: به خاطر وجود اساتیدی همچون استاد حمید حسام، بهناز ضرابی‌زاده، مونا اسکندری و محمد صیفی‌کار به دنبال این هستیم تا همدان به عنوان قطب ادبیات پایداری شناخته شود.

سماوات اشاره کرد: جلسه «داستان گپ» نیز در سال گذشته راه‌اندازی شد؛ فعالیت این جلسه از قبل با عنوان خانه رمان بود که به منظور پرورش نویسندگان جدید فعالیت می‌کرد اما رویکرد این خانه به سمت پرورش افرادی با روحیه هنر انقلابی می‌رود.

وی اشاره‌ای به جلسه دیگری با عنوان «ایده داستان» کرد و بیان کرد: این جلسه با حضور ۴ نویسنده همدانی برگزار شد، حاصل این جلسات که در حیطه ادبیات کودک و نوجوان کار می‌کرد، انتشار یک کتاب با عنوان «من صبر ندارم» نوشته معصومه کریمی با مفهوم انتظار بود، هم‌چنین دو کتاب دیگر نیز در دست چاپ است که در عید غدیر رونمایی می‌شود.

سماوات یادآور شد: تشکیل انجمن سراج نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته بود، در واحد تجسمی که فعالیتی وجود نداشت خانه گرافیک استان نیز در سال گذشته تأسیس شد، هدف‌گذاری حوزه هنری در سال جاری جهش در ادبیات پایداری و واحد تصویری است، در این راستا هدف ما تأسیس مدرسه و سپس خانه در هر رشته و زمینه هنری در این حوزه است تا این خانه‌ها در نهایت به صورت مردمی فعالیت کند.

رئیس حوزه هنری همدان با بیان اینکه توسعه مخاطب نیز یکی از اهداف حوزه هنری در سال جاری است، گفت: در این زمینه مخاطبان ما تقسیم‌بندی شده‌اند، در این زمینه یکی از برنامه‌ها همکاری با شهرداری است تا در اتوبوس‌ها بتوانیم خوراک فرهنگی به مخاطب عام ارائه دهیم.

انتهای پیام
captcha