مشارکت زائران مسجدالنبی در بافتن پرده کعبه
کد خبر: 4142733
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱

مشارکت زائران مسجدالنبی در بافتن پرده کعبه

جمعی از زائران مسجدالنبی در مراسم بافتن پرده کعبه مشارکت کردند.

به گزارش ایکنا، به نقل از وبگاه العربیه، جمعی از زائران مسجدالنبی در بافتن پرده کعبه مشارکت کردند.

در این رابطه نمایندگی سازمان امور نمایشگاه‌ها در مسجدالحرام با همکاری اداره امور نمایشگاه‌ها و موزه‌های مسجد نبوی اقدام به برگزاری نمایشگاهی در مجاورت مسجد نبوی و با موضوع کعبه و پرده آن کردند.

در این نماشگاه ابزارهایی که از آن برای شست‌شوی کعبه استفاده می‌شود، تکه‌هایی از پرده کعبه به نمایش گذاشته شده بود که قدمت برخی از ‌آن‌ها به بیش از 30 سال می‌رسید. ضمن اینکه فیلم‌هایی هم با موضوع چگونگی تهیه و بافتن پرده کعبه به نمایش درآمد.

در این نمایشگاه همچنین بخش‌هایی از جمال و زیبایی مربوط به کعبه به نمایش درآمده بود که از آن جمله می‌توان به دروازه کعبه، کلید کعبه، حجر الاسود و رکن یمانی (رکن یمانی یا رکن جنوبی یکی زوایای کعبه است که در سمت جنوب و کشور یمن قرار دارد) و برخی از فیلم‌های مستند اشاره کرد که مربوط به کعبه و پرده آن بود.

در این نمایشگاه همچنین به بازدیدکنندگان اجازه داده شد تا جزئیات مربوط به پرده کعبه را مشاهده کرده و از طریق امکانات فنی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت در روند بافتن آن مشارکت داشته باشند.  

کارخانه‌ای که پوشش خانه خدا را تهیه می‌کند، از بافت‌های دستی و ماشینی همچنین افراد متخصص در این مورد خاص بهره می‌برد، بر روی این پوشش آیات قرآن مجید با خط زیبا و به شکل جالبی با نخ‌های طلا و نقره بافته می‌شود.

جنس آن از حریر طبیعی و خالص و به رنگ مشکی است. ارتفاع آن به ۱۴ متر می‌رسد و نوار دور این پوشش که به عرض ۹۵ سانتی‌متر و طول ۴۵۰۰ سانتی متر است، از ۱۶ قطعه به شکل مربع از تزئینات اسلامی پوشیده شده است.

بر روی این نوار، آیات قرآنی نوشته شده است که در فواصل معین عباراتی چون «یا حی یا قیوم»، «یا رحمن یا رحیم» و «الحمدلله رب العالمین» با رنگ طلایی نوشته شده است.

انتهای پیام
captcha