جایگاه ویژه خدمات الکترونیک در حج 2023
کد خبر: 4147270
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲

جایگاه ویژه خدمات الکترونیک در حج 2023

مراسم حج امسال در شرایطی برگزار می‌شود که عربستان سعودی به میزان بی‌سابقه‌ای، خدمات ویژه حجاج را الکترونیک کرده و از فناوری‌های روز بهره گرفته است.

به گزارش ایکنا به نقل از پی آر ان نیوز، تحولات دیجیتال، به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی عربستانی‌ها تبدیل شده است. این کشور رتبه اول را در فهرست کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در غرب آسیا ESCWA  در زمینه خدمات دولت الکترونیک و همچنین رتبه یازدهم را در میان G20 دارد.  

وزارت حج و عمره عربستان بیش از 121 خدمت الکترونیکی را برای بیش از 30 میلیون نفر در داخل عربستان سعودی و میلیون‌ها نفر از کشورهای مختلف که حج و عمره را انجام می‌دهند ارائه می‌دهد؛ به علاوه، این وزارتخانه امنیت سایبری را برای محافظت از داده‌ها و اطلاعات زائران در برابر حملات مختلف تضمین می‌کند.

وزارت حج و عمره علاوه بر خدمات‌رسانی به 30 میلیون نفر در سال 2023 موفق به صدور بیش از 50 میلیون مجوز عمره شده است که نیازهای در حال گسترش روز را برآورده می‌کند.

بر اساس شاخص شرکت ژاپنی WASEDA، این داده‌ها نشان دهنده جهش بزرگ عربستان سعودی به‌ویژه وزارت حج و عمره این کشور است که در دهمین شاخص اندازه‌گیری تحول دیجیتال عربستان در سال 2022 رتبه هشتم را در بین 217 نهاد دولتی جهان داشته است.

توفیق الربیعه، وزیر حج و عمره عربستان در جریان «مجمع خلاقان» که در ماه گذشته برگزار شد، تأکید کرد که این وزارتخانه در حال بررسی ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی حجاج و پیوند سامانه‌های الکترونیکی کشورهای مبدأ با شرکت‌های عربستان سعودی است.

سخت‌ترین کار در عین ارائه خدمات الکترونیکی، یافتن یک محیط سایبری ایمن برای داده‌های حجاج است که عربستان سعودی از طریق تلاش‌های سازمان امنیت سایبری ملی برای فصل حج 2023 فراهم کرده است. در همین راستا در 28 می (7 خرداد) این کشور مانور شبیه‌سازی برای مقابله با انواع مختلف حملات سایبری و اعمال مکانیسم واکنش به حوادث فوری سایبری، کشف و تجزیه و تحلیل، مهار و بازیابی پس از حادثه  را اجرا کرد.

انتهای پیام
captcha