ربات‌ سخنگو به مجمع دوخت پرده کعبه رسید + فیلم
کد خبر: 4147508
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱

ربات‌ سخنگو به مجمع دوخت پرده کعبه رسید + فیلم

عربستان سعودی پس از استفاده از ربات‌های هوشمند در راهنمایی حجاج و توزیع قرآن و آب زمزم و ضدعفونی اماکن مقدسه این بار در مجمع دوخت و نگهداری پرده کعبه معظمه نیز از فناوری ربات سخنگو بهره برده است.

ربات‌ معین حجاج

به گزارش ایکنا، حساب کاربری ریاست کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی در توئیتر ویدئویی از رباتی منتشر کرده که پذیرای بازدیدکنندگان از مجمع ملک عبدالعزیز برای حفظ و نگهداری پرده کعبه است و در این دیدار جزئیات کامل مجمع از طریق ربات در اختیار مهمانان قرار داده می‌شود.

این ربات توضیحاتی به زائران درباره بخش‌های مجمع ملک عبدالعزیز شامل برخی از متعلقات کعبه معظمه از جمله قطعات قدیمی  از پرده کعبه و اجزای آن ارائه می‌دهد.

عبدالرحمن السدیس، رئیس کل امور مسجد الحرام و مسجد النبی به تازگی اعلام کرد که از جمله خدمات ارتقا یافته به زائران در ایام حج استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و مکانیزم‌های هوش مصنوعی است؛ به نحوی که از ربات‌های هوشمند و برنامه‌های الکترونیکی برای غنی‌سازی تجربه زائران و امکان انجام راحت و آسان مناسک استفاده می‌شود.

علاوه بر این این ربات سخنگو به زبان‌های مختلف عربی، انگلیسی، فرانسوی، روسی، فارسی، ترکی، مالایی، اردو، چینی، بنگالی و هوسا نیز می‌تواند تکلم کند.

در ادامه ویدئویی از استقبال ربات سخنگو از بازدیدکنندگان مجمع دوخت پرده کعبه در مکه مکرمه را مشاهده می‌کنید.

عربستان سعودی همچنین از ربات‌هایی که با هوش مصنوعی کار می‌کنند، از زمان شیوع کرونا برای پذیرایی از زائران مسجد الحرام با بطری‌های آب زمزم و همچنین در امر ضد عفونی کردن استفاده کرده است.

ربات‌های توزیع کننده آب زمزم 30 بسته آب زمزم را در یک دور و در کمتر از 10 دقیقه توزیع می‌کند. هر کدام از این ربات‌ها به مدت هشت ساعت به طور مداوم کار می‌کند و از جمله مزیت‌هایش این است که برای هر زائر 20 ثانیه توقف می‌کند تا به راحتی بتواند بطری آب را بردارد. این ربات با زائران برخورد نمی‌کند و مانع تردد آنها نیست.

در مورد ربات استریلیزاسیون، این ربات با سیستم کنترل خودکار برنامه‌ریزی شده بر روی نقشه از پیش تعیین شده و در 6 سطح کار می‌کند. این ربات دارای قابلیت شارژ باتری است و بدون دخالت انسان از پنج تا هشت ساعت کار می‌کند.

در ایام حج سال گذشته عربستان سعودی از ربات‌ها همچنین برای توزیع قرآن بین زائران داخل مسجد الحرام هنگام طواف وداع آنها استفاده کرد.

ربات‌های دیگری به نام ربات‌های راهنما هم در صحن‌های مسجد الحرام وجود دارند که نقش راهنمایی  به حجاج به 11 زبان  دنیا را ایفا می‌کنند؛ به نحوی که امکان دریافت پاسخ سریع به سؤالات زائران و راهنمایی نحوه انجام مناسک و فتوا با قابلیت ارتباط با وعاظ دینی از راه دور را به آنها ارائه می‌دهد.

انتهای پیام
captcha