رهسپار از سرزمین قرآن به سوی صاحب قرآن + فیلم
کد خبر: 4150481
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
هشت‌سال از فاجعه منا گذشت

رهسپار از سرزمین قرآن به سوی صاحب قرآن + فیلم

پنجشنبه 8 تیر 1402؛ مصادف با عید سعید قربان، 8 سال از وقوع فاجعه منا می‌گذرد که طی آن جامعه قرآنی شاهد عروج پنج تن از بهترین قاریان خود بود.

به گزارش ایکنا، دوم مهرماه سال 94 مصادف با عید سعید قربان و در جریان مناسک حج، فاجعه‌ای دردناک رخ داد که طی آن جمعی از حجاج بیت‌الله‌الحرام از کشورهای مختلف در صحرای منا و در جریان انجام مناسک حج جان خود را از دست دادند و هنوز ابعاد دقیق این حادثه ناگوار مشخص نشده است.

آمار چشمگیری از حاجیان جان‌باخته در این حادثه را حجاج ایرانی به خود تشکیل می‌دادند و در این میان پنج حاجی جان‌باخته ایرانی از کاروان قرآنی بودند که آن سال به سفر حج مشرف شده بودند.

اینک هشت‌سال از آن فاجعه بزرگ که موجب تألم و حزن امت اسلامی شده است، می‌گذرد که جا دارد برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره حجاج جان‌باخته به ویژه درگذشتگان از جامعه قرآنی، مروری بر آن داشته باشیم.

به فاصله یک هفته پس از وقوع این فاجعه وقتی المیرا شریفی‌مقدم؛ گوینده شبکه خبر با بغضی آشکار، آمار قطعی جان‌باختگان فاجعه منا را اعلام کرد و گفت که متأسفانه در این حادثه 464 تن از هموطنان خود را از دست دادیم، دیگر برای چشم‌انتظاران جامعه قرآنی کشور و خانواده‌ها، مسجل شده بود که باید سفر بی‌بازگشت برخی از دوستان خود در عرصه تلاوت قرآن، تواشیح و ابتهال را بپذیرند.


بیشتر بخوانید و ببینید؛


تا آن زمان خبر درگذشت شهادت‌گونه برخی از آنها همچون محسن حاجی‌حسنی‌کارگر قطعی شده بود و البته تردیدهایی همچنان در مورد شهادت حتمی اشخاصی همچون حسن دانش؛ دیگر قاری ممتاز ایرانی وجود داشت که به فاصله چند روز بعد، آن نیز تأیید و هفته‌های بعدتر نیز خبر شهادت محمدسعید سعیدی‌زاده، امین باوی و فؤاد مشعلی، هر سه از گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) به گوش رسید.

جامعه قرآنی در حج سال 94، نوزده نماینده داشت؛ افرادی که به واسطه کسب رتبه برتر در مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن یا فعالیت مستمر در حوزه‌های قرآنی و معارفی، توفیق حضور در سرزمین وحی به سبب انجام مناسک حج را پیدا کرده بودند، اما در نهایت 14 فرد از این کاروان قرآنی به میهن اسلامی بازگشتند.

صالح اطهری‌فرد، حسین رستمی، مسعود سیاح‌گرجی، مرتضی یادگاری و هادی ایزدپناهی از تهران، حمید شاکرنژاد، محسن حاجی‌حسنی‌کارگر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی رجبی، مختار دهقان و محمدجواد کاشفی از خراسان رضوی، حسن دانش از یزد، ابراهیم فلاح تبسم‌چهره از گیلان، محمدرضا تقانی از البرز، مهدی علی بابایی از اصفهان، مجید نوری از زنجان و محمدسعید سعیدی‌زاده به همراه چهار عضو این گروه تواشیح وهمخوانی باقرالعلوم(ع) یعنی امین باوی، فؤاد مشعلی، سیدمعین موسوی و محمدعلی ناصری از خوزستان، کاروان قرآنی حج آن سال را تشکیل می‌دادند.

از این میان، محسن حاجی‌حسنی کارگر، حسن دانش، محمدسعید سعیدی‌زاده، امین باوی و فؤاد مشعلی نام پنج فرد از کاروان قرآنی بودند که در جریان انجام مناسک حج و در فاجعه منا آسمانی شدند و چه با مُسمی لقب مهاجراً الی الله را از آن خود کردند.

شهید منا محسن حاجی‌حسنی کارگر

نخستین تلاوتش را زمانی که کودکی خردسال و سه‌ساله بود انجام داد؛ آن موقع که به همراه برادر بزرگترش؛ مصطفی به یک جلسه قرآنی رفت و وقتی «سوره کوثر» را خواند، نوار کاستی را که تلاوت استاد محمد شحات انور بود، هدیه گرفت و وقتی چشمش به پشت جلد نوار کاست که تصویر استاد شحات انور بود روی آن حک شده بود، افتاد، تصمیم گرفت از نظر ظاهری هم خود را به او شبیه کند، علاوه بر اینکه به گفته برادرش، بارها و بارها نوار کاست را عقب و جلو می‌کرد تا بتواند لحن استاد را در تلاوت قرآن، تقلید کند.

یک بار سهواً به جای آنکه دکمه پخش که با آن نوار استاد را بارها گوش می‌داد، فشار دهد، دکمه ضبط را روشن می‌کند و نتیجه اینکه نخستین صدای ضبط شده تلاوت او ماندگار می‌شود؛ امری که به گفته برادر ابتدا او را به جهت این اشتباه شماتت می‌کند، اما اکنون بسیار خرسند است که صدای نخستین تلاوت محسن را در اختیار دارد تا هر زمان که دلش برای او تنگ می‌شود، آن را بشنود.

شهدای قرآنی منا

محسن سال 81 زمانی که تنها 14 سال دارد به تشویق برادر در مرحله کشوری مسابقات قرآن شکوفه‌ها شرکت می‌کند و پس از اخذ رتبه نخست در این مسابقه به عنوان نماینده ایران در مسابقات قرآن عربستان حضور یافت.

این قاری ممتاز ایرانی به قرآن و تلاوت آن طور که مرسوم است به چشم یک رقابت و اینکه خواسته باشد حائز رتبه‌های برتر رویدادهای قرآنی باشد، نگاه نکرد و گواه این مسئله آن است که تا سال 93 و حضور در سی و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف که به میزبانی تبریز برگزار شد؛ آن هم به اصرار و تأکید دوستان و اساتید، در هیچ رویداد دیگری شرکت نکرد.

توفیقات او در عرصه قرائت در سال 93 به تشویق و هدایت برادر رو به فزونی می‌گذارد تا آنجا که همان سال به عنوان نماینده ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی که پنجاه و هفتمین دوره خود را برگزار می‌کرد، اعزام شده و بر طبق یک سنت قدیمی به سبب این توفیق از سوی بعثه مقام معظم رهبری برای دومین بار در زندگی به حج تمتع سال 94 تشرف می‌یابد؛ سفری روحانی که تبدیل به سفر ابدی او نیز می‌شود و در دوم مهر همان سال به جوار الهی عروج می‌کند.

شهید منا حسن دانش

زاده 10 تیر سال 1365 در دیار قنات و قنوت، یزد است؛ قاری ممتازی که همواره مادر را به عنوان نخستین مربی قرآنی خود معرفی و به آن افتخار می‌کرد. آن زمان اغلب خانه‌های یزد حیاط‌دار بودند و حسن که علاقه خود را به روخوانی قرآن نشان می‌داد، قرآن به دست، دور آن می‌چرخید و سعی در دُرست خواندن قرآن داشت و هر جا که ایراد و اشکالی داشت، با رجوع به مادر که اغلب در حال کارِ خانه بود، از خود رفع اشکال می‌کرد و تقریباً اینگونه است که بر جزء سی‌ام قرآن مسلط می‌شود.

حسن دانش علاوه بر مادر، خود را در این مسیر یعنی آموزش قرائت، بسیار مدیون پدر می‌داند، پدری که از کار و مشغله‌های روزانه خود صرفنظر می‌کرد تا پسرش را با دوچرخه به موقع به محافل قرآنی برساند. چه بسیار مواقع که پدر پای همان دوچرخه حتی در شرایط بد جوی، یک لنگه پا می‌ایستاد تا کار حسن در آن محافل تمام شود و وقتی حسن از او می‌پرسید که چرا وارد مجلس نشده است؟ او می‌گفت که نمی‌خواسته حضورش خللی در روند آموزش پسرش وارد کند.

جهد و کوشش حسن بالاخره ثمر داد و او که فعالیت قرآنی خود را به شکلی مستمر از سال 73 آغاز کرده بود، سال 80 در مسابقات سراسری اوقاف، رتبه نخست را کسب کرد و سال 91 در مسابقات بین‌المللی قرآن در تونس حائز رتبه شد و عاقبت مقام نخست قرائت در مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف را از آن خود کرد و به پاس این توفیق، تذکره او برای حضور در سرزمین وحی و انجام مناسک حج امضاء شد. سفری که بی‌بازگشت بود و البته تا 11 روز پس از فاجعه منا، اثری از پیکر مطهر او پیدا نشد تا آن که بالاخره در یکی از سردخانه‌های مکه شناسایی می‌شود.

او در گفته‌هایش از دو بار دیدار و گفت‌و‌گو با مقام معظم رهبری، با شعف فراوان یاد می‌کرد که یک بار به تنهایی و یک بار به اتفاق همسر و دو دخترش به آن نائل می‌شود؛ دو دیداری که با تفقد و تحسین معظم‌له همراه بوده و رهبر انقلاب تعریف و تمجیدی بسیار از صوت و لحن او به عمل می‌آورند.

گروه تواشیح «باقرالعلوم»

محمدسعید سعیدی‌زاده؛ مؤسس این گروه بود و شاید آن زمان که نوجوانی 13 ساله بود و برای انجام تست در زمینه تواشیح به همراه پدرش به یکی از محافلی که آن سال‌ها تازه در آبادان دایر شده بود رفت و فرد ممتحن به پدر گفت که فرزند شما در این زمینه هیچ استعدادی ندارد، کسی باور نمی‌کرد که او با ایجاد گروهی تحت عنوان «باقرالعلوم» رتبه نخست مسابقات کشوری اوقاف در سال 93 را به دست آورد.

محمدسعید دل بزرگی داشت، چنانکه وقتی در دوره دانشگاه، زمینه اعزامش به حج عمره فراهم شد، از رفتن سر باز زد چرا که گویا وعده به همایش عظیم‌تری داشت و این سفر، موسم حج تمتع سال 94 بود که در طالعش نوشته شده بود.

دل بزرگی و شیدایی او از همان ابتدا مشهود بود همچنانکه آن زمان که پدر مأیوس از گفته آن فرد ممتحن شد و دلش گرفت، به او قول داد که تمام سعی خود را خواهد کرد تا در این راه موفق شود و همان هم شد و سال 75 در مسجد باقرالعلوم(ع) آبادان گروهی را ایجاد کرد که با پیوستن چهار نفر به نام‌های امین باوی، فؤاد مشعلی، سیدمعین موسوی و محمدعلی ناصری کامل شد و گروه تواشیح و همخوانی «باقرالعلوم» کار خود را به طور رسمی پی گرفت.

زاده سال 59 دشت آزادگان که همسرش نیز دختر شهید است و دو دختر به نام‌های محیا و ریحانه از او به یادگار مانده، برای اجرای برنامه و برگزاری محافل قرآنی به اتفاق اعضای گروهش راهی خانه خدا شده بود که البته در فاجعه منا به مقام مهاجر الی  الله نائل شد.

امین باوی؛ مبتهل (تک‌خوان) گروه تواشیح «باقرالعلوم» بود که سال 64 در اهواز به دنیا آمد و چون در آبادان بزرگ شد، خیلی زود با محمدسعید سعیدی‌زاده و گروهش آشنا و تک‌خوان گروه شد.

فؤاد مشعلی، متولد 16 مهر 69، جوان‌ترین فرد این گروه و کاروان قرآنی اعزامی آن سال حج تمتع بود که رتبه نخست رشته ابتهال و مدیحه‌سرایی را چند سال پیش از اعزام شدنش به حج به دست آورده بود و در روز حادثه، تنها دو هفته مانده بود تا 25 سالش تمام شود و پیکرش برای همیشه در جوار خانه خدا ماندگار شد.

اجرای لاله‌های سپید در وصف شهدای قرآنی منا با حضور مهدی دغاغله، سیدمحمدجواد حسینی و گروه تواشیح مصباح‌الهدی آبادان

انتهای پیام
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۰ - ۰۶:۲۴
0
0
یاد این شهیدان عزیز همیشه جاودانه باشد حیف از صدای حاجی حسنی
captcha