مدیریت معنوی ضرورت و راهگشای مشکلات است
کد خبر: 4178062
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۴

مدیریت معنوی ضرورت و راهگشای مشکلات است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم داشتن مدیریت معنوی را بر چهار پایه آگاهی، هدف، قدرت و مسئولیت برشمرد و گفت: راهگشای این معنویت و اختیار نورانی مسیر مکتب ساز قرآن است، راهی که قرآن به ما نشان می‌دهد هیچ چیزی نمی‌تواند آن را به ما نشان دهد و راه قرآن راه روشن و مکتب‌ساز زندگی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم

به گزارش ایکنا از همدان، آیت‌الله مهدی احدی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم شب گذشته چهارم آبان‌ماه، در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره علمای فقید شهرستان ملایر آیت‌الله گنبدی و آیت‌الله سیدرضا فاضلیان که در مسجد جامع ملایر برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره علمای بزرگ اسلام و دو عالم بزرگ شهرستان ملایر مرحوم آیت الله فاضلیان و مرحوم آیت الله گنبدی، اظهار کرد: در آیات متعدد قرآن کریم به راز و رمز مقام عظیم شهدا و علما اشاره شده است.

وی به تعبیری از عالم بزرگ آیت الله بروجردی در شأن و مقام علما، گفت: این عالم در یک کلام به سوره مبارکه بلد که می‌فرماید «والِدٍ وَ ما وَلَدَ، به پدر، و فرزندى كه پديدآورد، سوگند.» را در مورد علما به کار برده و همین یک آیه برای حوزه‌های علمیه تشیع جهان کافی است که عالمانی در این طراز تربیت کنند، شاید بسیاری طراز فکری این قضیه را درک نکنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه در فضای امروز جامعه بازگو کردن چند خصیصه برای نسل جوان بسیار مهم و ضروری است، افزود: مدیریت معنوی باید امروز در سطح مدارس، دانشگاه‌ها و فضاهای علمی ما حرف اول را بزند چرا که مدیریت علمای ما از نوع مدیریت معنوی است و مدیریت اجرایی نیست.

وی تصریح کرد: اگر امروز می‌بینیم رهبر معظم انقلاب تمام آنچه می‌گوید به صدق به وقوع می‌پیوندد به خاطر همین مدیریت معنوی است، اگر امروز مسلمانان جهان را برای حمایت از مردم غزه به اجماع دعوت می‌کند و از پیروزی نهایی خبر می‌دهد و مردم جهان هم به صدق گفتار ایشان واقفند، به خاطر این است که این حرف‌ها از زبان یک فقیه جامع‌الشرایط گفته می‌شود و این همان مدیریت معنوی است و کسی که مدیریت معنوی داشته باشد مدیریت اجرایی در آن ذوب می‌شود.

احدی داشتن مدیریت معنوی را بر چهار پایه آگاهی، هدف، قدرت و مسئولیت برشمرد و تصریح کرد: این موارد پایه و اساس زندگی اهل بیت، علما، شهدا و مکتب ما بوده است و وقتی انسان به درجه‌ای برسد که در خدا ذوب شود، آن موقع صاحب علم می‌شود و وقتی صاحب علم شوی همه چیز خداست و این را در مکتب سلیمانی‌ها و شهدای جان بر کف می‌‌بینیم.

وی با بیان اینکه امروز دشمن از همین مدیریت معنوی احساس خطر می‌کند، گفت: ضرورت امروز جامعه آگاهی بخشی به جوانان با مدیریت معنوی است، باید با تبیین این مدیریت معنوی قتل و کشتار اسرائیل را برای نسل جوان تببین کرد که مدیریت آنها قتل و کشتن انسان‌های بیگناه است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه وقتی مدیریت معنوی حاکم شود امدادهای غیبی به کمک می‌آید، گفت: این مدیریت معنوی همان سپر حقی است که حاکمان ظالم جهان هر آنچه تلاش و زور و زر خود را هم به کار می‌برند در برابر آن موفق نمی‌شوند چراکه در مدیریت معنوی محور خداست.

وی با این پرسش که امروز چه شده که خانواده‌های ما از این مدیریت معنوی دور افتاده‌اند، گفت: باید اختیار نورانی را در سطح جامعه و خانواده تقویت کرد و راهگشای این معنویت و اختیار نورانی مسیر مکتب ساز قرآن است، راهی که قرآن به ما نشان می‌دهد هیچ چیزی نمی‌تواند آن را به ما نشان دهد و راه قرآن راه روشن و مکتب‌ساز زندگی است.

احدی علمای بزرگ را اختیار نورانی دانست و افزود: امروز باید این اختیار نورانی را به جوانان نشان دهیم اختیارات نورانی ما گلزار شهدا، علما، جانبازان،  و علمای پا برهنه ای هستند که در راه اسلام و دین زحمات زیادی را متحمل شدند و نسل امروز ما نیازمند این فرهنگ اختیار نورانی است.

وی با تأکید بر مال و سرمایه دنیوی راه رسیدن  انسان به سعادت نیست بلکه با عقل و اراده نورانی می‌‌توان به جایی رسید، گفت: با وجود برخی ناهنجاری‌ها از جمله بدحجابی و بی‌حجابی بانوان امروز باید زنان ما با توسل به عقل و اراده نورانی راه درست و سعادت را برای خود انتخاب کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر غیرت دینی مردان نسبت به ناموس خود، تصریح کرد: آنچه که فرامین زندگی را تشکیل می‌دهد دین و ایمان است، بر این دو پایه می‌توان به آینده روشن حرکت کرد، نیاز امروز خانواده‌ها تربیت دینی  است و والدین باید برای تربیت دینی فرزندان خود وقت بگذارند، اگر دین و معنویت در خانواده پیاده شود بی‌شک هیچگاه دشمن نمی‌تواند برنامه‌های خود را عملی کند.

وی با اشاره به تعابیر رهبری مبنی بر اینکه ما به قله رسیده و صدای فتح و پیروزی اسلام در سراسر دنیا به گوش می‌‌رسد، افزود: این انقلاب به انقلاب حضرت مهدی(عج) وصل می‌شود، این انقلاب از بین نمی‌رود فقط ایمان و قدرت معنوی است که در برابر دشمن جواب می‌دهد چرا که دین ما دین واقعی و حقیقت است.

احدی با تأکید بر مسئله حجاب به عنوان یک اصل قرآنی و اسلامی بر رعایت حجاب اسلامی توسط بانوان و الگو شدن برای سایر بانوان، گفت: اگر بانوان ما در این مسیر گام بردارند بی‌شک این امر مقدس فراگیر شده و دیگر بانوان نیز به این سمت و سو کشیده می‌شوند.

وی همچنین به فضایل اخلاقی و معنوی دو عالم بزرگ آیت‌الله فاضلیان و آیت‌الله گنبدی اشاره و ابراز کرد: زندگی این دو عالم بزرگوار بر پایه علم و معنویت بود و در سایه دین‌داری و تقوای الهی توانستند به این مقام والا دست پیدا کنند و راه سیر و سلوک را طی کرده و امروز الگویی بزرگ برای همه ما شوند.

انتهای پیام
captcha