ابراز ارادت به شهدا از جایگاه معلمی
کد خبر: 4181064
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵

ابراز ارادت به شهدا از جایگاه معلمی

یک معلم و نویسنده همدانی گفت: جمع‌آوری خاطرات برادران شهیدم را یکی از دانش‌آموزانم بر عهده گرفت و تقریبا دو سال مصاحبه‌ها به طول انجامید؛ از آنجایی که اهل قلم بودم و رشته تخصصی‌ام ادبیات بود به نگارش کتاب حمید و سعید حجه‌فروش با عنوان «شکسته بال» پرداختم.

فاطمه حجه‌فروش معلم و نویسنده همدانیپای صحبت‌هایش که بنشینی بدون اینکه خودش را معرفی کند و بگوید چه کاره است قطعا متوجه خواهی شد که او یک مربی است، یک معلم، لحن تأثیرگذارش این ذهنیت را برایت تداعی می‌کند که پای کلاس درس نشسته‌ای. پیش‌تر که می‌روی از دغدغه‌های شیرینش سرمست خواهی شد و با خود می‌گویی کاش من هم شاگردت بودم.

فاطمه حجه‌فروش، معلم و نویسنده همدانی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه سابقه ۲۷ سال تدریس در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان را دارد، اظهار کرد: انگیزه نوشتن کتاب، در سال ۹۴ در من شکل گرفت، آن‌گاه که کتاب خاطرات و زندگی‌نامه برادران شهیدم، حمید و سعید حجه‌فروش را یکی از دانش‌آموزانم خاطره‌نگاری کرد.

وی ادامه داد: جمع‌آوری خاطرات برادران شهیدم را این دانش‌آموز بر عهده گرفت، تقریبا دو سال این مصاحبه‌ها به طول انجامید؛ از آنجایی که اهل قلم بودم و رشته تخصصی‌ام ادبیات بود به نگارش کتاب پرداختم، در نهایت کتاب حمید و سعید حجه‌فروش با عنوان «شکسته بال» به چاپ رسید.

این نویسنده همدانی گفت: از همان ابتدای فعالیتم در حوزه نگارش کتاب با شهدا عهد بستم به‌عنوان انجام وظیفه در مسیر شناساندن آنها به نسل جوان به‌ویژه به دانش‌آموزان خدمت کنم. در همین راستا از خاطره‌نگاری شهدای دانش‌آموز آغاز کردم.

وی ادامه داد: پس از نگارش کتاب شکسته بال، کتاب خاطرات شهید امیر امیرگان با عنوان «قاصدک عشق» و کتاب خاطرات امیر و جلال تقواطلب با عنوان «شکوفه‌های گلستان تقوا» را خاطره‌نگاری کردم. کتاب قاصدک عشق در سال ۹۹ جزء کتاب‌های برتر در جشنواره «سرخ‌نگاران» شد. همچنین کتاب شکسته بال نیز در هفدهمین جشنواره کتاب دفاع مقدس جزء کتاب‌های برتر شد.

این معلم و نویسنده همدانی نیز گفت: علاوه بر نگارش این سه کتاب، یک کتاب مشترک نیز با همکاران فرهنگی در حوزه ادبیات به رشته تحریر درآوردیم، به این صورت که آثار ادبی و هنری دبیران استان همدان طی فراخوانی جمع‌آوری شد و آثار همکاران فرهنگی که شاعر و نویسنده بودند در حیطه دفاع مقدس تصویرگری، خوشنویسی و به رشته تحریر درآمد که تحت عنوان کتاب «ردت را از کدام ستاره بگیرم» به چاپ رسید. آثار ۶۰ نفر از همکاران فرهنگی در سال ۹۸ در این کتاب منتشر شده است. کتاب شعر کوتاهی نیز با عنوان «کوله‌بار درد» با موضوع دفاع مقدس به رشته تحریر درآورده‌ام.

وی با اشاره به اهداف خود در راستای نگارش کتاب بیان کرد: به‌عنوان یک خواهر شهید و عضو جامعه ایثارگر و به‌عنوان فردی که با نسل نوجوان و جوان سروکار دارم که زمان جنگ را ندیده‌اند و آشنایی کمتری با شهدا دارند، درصدد بودم ادای دین و تکلیفی به رشادت‌ها و ایثارگری‌های شهدا داشته باشم و در کنار تعلیم و تربیت در حوزه درس، به بیان خاطرات شهدا بپردازم شهدایی که دانش‌آموز بودند مانند دانش‌آموزان فعلی اما روح بلند و ملکوتی داشتند.

حجه‌فروش گفت: بیان این خاطرات در مدارس و سر کلاس‌های درس تأثیر بسزایی در انتخاب مسیر زندگی دانش‌آموزان دارد، چراکه این افراد در سنینی هستند که در معرض تأثیر توطئه‌های فرهنگی دشمنان قرار دارند. بنابراین، لازم است برای آنها روشنگری صورت بگیرد و از ارزش‌ها برای آنها صحبت شود. علاوه بر این دانش‌آموزان بیشترین تأثیر را از معلمان خود می‌گیرند و این فرصتی برای معلمان دغدغه‌مند است.

وی تصریح کرد: برخی از دانش‌آموزان کلاسم وقتی می‌بینند در زمینه شهدا قلم می‌زنم و آنها را ترغیب می‌کنم به قلم زدن در این زمینه، تصمیم گرفته‌اند خاطرات شهدای روستا و محله خود را خاطره‌نگاری کنند و این عنایت شهدا را به من و دانش‌آموزانم نشان می‌دهد. ما معلمان به‌عنوان یک وسیله هر چند کوچک برای یاری رساندن به نسل جوان هستیم، بنابراین لازم است از این جایگاه نهایت استفاده را داشته باشیم.

حجه‌فروش گفت: دانش‌آموزانی داشتم که تحت تأثیر حملات فرهنگی رسانه‌های غربی قرار گرفته بودند که با روشنگری و بیان واقعیات و با آشنایی آنها با سیره شهدا مسیر زندگی‌شان تغییر کرد و اکنون می‌بینیم که حتی شهیدی را به‌عنوان دوست و رفیق خود برگزیده‌اند و شیوه زندگی آن شهید را الگوی خود قرار داده‌اند.

انتهای پیام
captcha