نخستین دوسالانه جایزه کتاب «پرویز اذکایی» برگزار می‌شود
کد خبر: 4189878
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰

نخستین دوسالانه جایزه کتاب «پرویز اذکایی» برگزار می‌شود

نخستین دوسالانه جایزه کتاب «پرویز اذکایی» با موضوع همدان در دو بخش کتاب (پژوهش‌های مکتوب) و رساله دکتری با هدف معرفی نویسندگان مستعد و جوان برگزار می‌شود.

پرویز اذکایی مؤلف و فرهیخته همدانبه گزارش ایکنا از همدان، علی علی‌محمدی، دبیر علمی جایزه رساله دکتری استاد پرویز اذکایی و عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان، امروز، چهارم دی‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به برگزاری نخستین دوسالانه جایزه کتاب «پرویز اذکایی»، اظهار کرد: مرسوم است افرادی که به‌عنوان قطب علمی یا فرهنگی معرفی می‌شوند جایزه‌ کتاب آنها برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه استاد پرویز اذکایی علاقه زیادی به همدان داشت، افزود: این دوسالانه کتاب برگزار می‌شود تا گوشه‌‎ای از اهداف مرحوم پرویز اذکایی که آموزش بود را گسترش دهیم. این جایزه می‌تواند به دانشجویان و کسانی که رساله دکتری آنها در مورد همدان است تعلق بگیرد. محققان، نویسندگان و دانشجویان برای شرکت در این دوسالانه تا 25 اسفندماه فرصت دارند که طبق فراخوان، رساله‌ و کتب خود را به دبیرخانه جایزه کتاب واقع در کتابخانه مرکزی ارسال کنند.

علی‌محمدی با اشاره به اینکه آثار ارسالی باید شامل کتب منتشر شده (پژوهش‌های مکتوب) و یا رساله دکتری باشد، اظهار کرد: این آثار با موضوع همدان(فرهنگ، هنر، تاریخ، ادبیات، فلسفه، تصوف، تاریخ و علم و...) باید به چاپ رسیده باشد، کتب منتشر شده طی 10 سال گذشته و رساله دکتری طی پنج سال گذشته باید منتشر شده باشد.

وقف آثار پرویز اذکایی

عاطفه زارعی، متولی موقوفه فرهنگی پرویز اذکایی نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های دکتر اذکایی این بود که اموال و آثارش را وقف کرد، علاوه بر کتابخانه شخص و آثارش، منزل شخصی او که حاصل دسترنج نویسندگی بود در زمان حیاتش وقف شد و اصرار داشت در مسیر اعتلای فرهنگ همدان صرف و هزینه شود.

وی با اشاره به شکل‌گیری این دوسالانه توضیح داد: با دعوت از اکبر ایرانی، رئیس مؤسسه میراث مکتوب، آیین‌نامه جایزه پرویز اذکایی شکل گرفت و بیش از یک سال تدوین این آیین‌نامه به طول انجامید، داورانی در زمینه همدان‌شناسی انتخاب شدند، از فرهیختگان همدان و یا افراد دیگر استان‌ها که همدان‌شناس هستند دعوت به همکاری شده است، در انتخاب داوران اولویت با نخبگان علمی کشور است و جمع تیم داوران به 10 نفر می‌رسد. وقتی آثار به حد نصاب برسد اسامی داوران اعلام می‌شود.

زارعی یادآور شد: 25 اسفند 1401 رونمایی از پوستر جایزه کتاب استاد اذکایی با حضور او انجام شد، متأسفانه این شخصیت برجسته همدانی 25 فرودین سال جاری به رحمت خدا رفت. مهرماه سال آینده نتایج دوسالانه پس از بررسی شش ماهه توسط هیئت داوران اعلام می‌شود، بررسی آثار در سایت کتابخانه ملی انجام می‌شود، این جایزه در سال‌های آتی در تاریخ رحلت یا تولد مرحوم اذکایی برگزار خواهد شد.

اکبر ایرانی، رئیس مؤسسه میراث مکتوب نیز در این نشست با اشاره به شخصیت این فرهیخته همدانی گفت: پرویز اذکایی یکی از بزرگترین ایران‌شناسان و همدان‌شناسان معاصر ما بود، در زمینه‌های مختلف آثاری از خود به جا گذاشته است، با تألیف کتاب «الفهرست ما قبل فهرست» نسخه‌های خطی پیش از اسلام که مربوط به تمدن‌های اسلامی بودند را در سال 1374 رونمایی کرد، در حوزه ابوریحان‌شناسی با کتاب «الآثار الباقیه» به زبان عربی و فارسی، تک‌نگاشتی هم در مورد ابوریحان داشت. در رازی‌شناسی هم کتابی با عنوان «حکیم رازی» دارد که مورد توجه رازی‌شناسان قرار گرفت، در همدان‌شناسی نیز آثار مختلفی از تاریخ و فرهنگ همدان در دوره‌های مختلف حتی پیش از اسلام دارد و در زمینه گویش همدانی نیز تألیفاتی دارد.

وی افزود: این شخصیت فرهنگی و پرکار یک موقوفه از خود به جا گذاشت که یکی از اقدامات این موقوفه برگزاری جایزه دوسالانه کتاب، برگزاری نشست‌های فرهنگی و انتشارات پرویز اذکایی است.

ایرانی بیان کرد: به لحاظ تعلق خاطر و تخصص پرویز اذکایی به شخصیت‌هایی همچون ابوریحان بیرونی و ذکریای رازی این موضوع دو جایزه شایسته تقدیر که در مورد این دو شخصیت اثر پژوهشی داشته باشند مورد داوری قرار خواهد گرفت، در زمینه همدان‌شناسی و ایران‌شناسی نیز در سطح کشور از دو اثر برتر تجلیل صورت می‌گیرد، در زمینه معرفی نویسندگان مستعد و جوان که خلاقیت دشته باشند از سه نفر تجلیل خواهد شد. جایزه اول این دوسالانه 50 میلیون تومان، جایزه نفر دوم و سوم هر کدام نیز 30 میلیون تومان است.

رئیس مؤسسه میراث مکتوب ادامه داد: از دکتر حبیبی، همدان‌شناس درخواست شده لوگوی جایزه را طراحی کند، این رویداد فرهنگی می‌تواند در همدان منشأ برکات علمی و فرهنگی باشد، موضوعات رساله‌های دکتری در شورای علمی پیشنهاد می‌شود که اگر مشورت و یا امکاناتی لازم دارند در حوزه همدان‌شناسی در دانشگاه نیز به جریان بیفتد. 

ایرانی با اشاره به پیش‌بینی آثار دریافتی بیان کرد: از آنجا که این رویداد علمی ـ فرهنگی برای اولین بار برگزار می‌شود تعداد آثار دریافتی قابل پیش‌بینی نیست و بستگی به تبلیغات انجام شده در سطح کشور دارد، این رویداد از طریق سامانه ایرانداک در وزارت علوم ارائه شده تا در این زمینه آثار جمع آوری شود، پیش‌بینی می‌شود بالغ بر 100 عنوان اثر دریافت شود، فرایند داوری و غربالگری اولیه که در نهایت طی سه دوره داروی انجام خواهد شد، شش ماه به طول انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه هدف اصلی این رویداد فرهنگی طبق نظر خود مرحوم اذکایی شناسایی، حمایت و تشویق جوانان است، گفت: 47 اثر به‌عنوان کتاب از این شخصیت برجسته به جا مانده است و دو کتاب آماده چاپ دارد، مکاتباتی نیز با بزرگان داخلی و خارجی داشته که این مکاتبات در قالب یک یا دو جلد کتاب به چاپ خواهد رسید.

ایرانی اظهار کرد: استاد اذکایی زاهد و واسته بود؛ هزینه‌ای برای ظاهر خود نمی‌کرد و هر چه داشت برای کتاب هزینه می‌کرد، او شیفته واقعی کتاب بود، جوایز زیادی قبل و بعد از انقلاب دریافت کرده که در موقوفه این شخصیت علمی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. حدود 60 سال پیش یک استاد اتریشی رساله خود را به کمک پرویز اذکایی در مورد همدان نوشت، در کل خاطرات زیادی از این شخصیت برجسته همدانی به جا مانده است.

وی در پایان گفت: این جایزه فرصتی است برای معرفی پرویز اذکایی و خدمات این ایران‌شناس و همدان‌دوست، شخصیتی که از نسل تکرار نشدنی به بار نشست.

انتهای پیام
captcha