کسب معرفت سیاسی؛ مهم‌ترین وظیفه جوانان در انتخابات
کد خبر: 4202360
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
مشارکت حداکثری، ایران قوی/ 16

کسب معرفت سیاسی؛ مهم‌ترین وظیفه جوانان در انتخابات

یک فعال سیاسی در همدان به بررسی نقش جوانان در انتخابات و جذب مشارکت حداکثری مردم پرداخت و گفت: کسب معرفت سیاسی، مهم‌ترین وظیفه جوانان در انتخابات به شمار می‌آید.

محمدجواد بیات، فعال سیاسی در همدانمحمدجواد بیات، فعال سیاسی در همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه حاضر شدن بر سر صندوق‌های رأی و انتخاب افراد اصلح، از واضح‌ترین حقوقی است که به هر فرد ایرانی و علاقمند به سرنوشت کشور تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: این مبحث نه تنها یک حق بلکه بنا به نظر صریح رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) یک وظیفه شرعی نیز محسوب می‌شود که عدم حضور در آن موجب مسئولیت خواهد بود.

مسئولیت این امر خطیر از دیدگاه امام(ره) تا اندازه‌ای است که ایشان آن را در کنار نماز قرار داده است. می‌فرماید «باید همه شما، همه ما زن ومرد، هر مکلف، همان طور که باید نماز بخواند. همان طور باید سرنوشت خود را تعین کند.» حال آیا جز این است که نماز ستون دین بوده و تمام اعمال دیگر، در سایه آن برپا و سنجیده می‌شود؟ بنابراین شرکت در انتخابات و حفظ نظام اسلامی که از اعظم فرائض عقلیه و شرعیه و اوجب واجبات است به اندازه نماز اهمیت دارد، چراکه تمامی اعمال و حتی روح عبادی نماز و اثرات اجتماعی آن نیز در سایه حکومت اسلامی با وضع  قوانین و حذف قوانین زائد گذشته در مجلس شورای اسلامی تحقق می‌یابد‌‌‌.

جوانان بویژه دانشجویان جوان می‌توانند با نصب‌العین قرار دادن فرامین رهبری با رعایت تقوای سیاسی، عدم تخریب، دوری از افتراء، بروز و ظهور شعور انقلابی و شور جوانی فضای تبلیغاتی انتخابات را پرشور سازند. برپایی مناظره‌های سازنده بین داوطلبان، زمینه تشویق، ترغیب و تهیج مردم در مشارکت و حضور حداکثری در انتخابات را فراهم کنند.

کسب معرفت سیاسی

معرفت شناسی، ارتقاء آگاهی‌های سیاسی، ارائه رفرنس به تاریخ و عبرت از گذشته، روشنگری و دانش افزایی در بین آحاد مردم و جامعه دانشجویی در تشخیص افراد اصلح و انتخاب آن برای تصدی کرسی مجلس شورای اسلامی از مهم‌ترین وظایف جوانان در انتخابات را تشکیل می‌دهد.

تشکل‌های دانشجویی در اقدام جهادی با بسیح عمومی و تجهیز عده و عُده تلاش کنند مردم آرای خود را به اشخاصی دهند که به اسلام و قانون اساسی وفادار باشند و از تمایلات چپ و راست مبرا باشند و به حسن سابقه و تعهد به قوانین اسلامی و خیرخواهی امت معروف و موصوف باشند.


بیشتر بخوانید:


دانشجوی جوان به عنوان مؤذن اتقلاب باید پیام امام، شهداء، ولی فقیه زمان بر بلندای گل‌دسته‌های شرف و تعیین سرنوشت خطاب به ملت شریف طنین انداز سازد که انحراف از این امر مهم، خیانت به اسلام وکشور است. مقام معظم رهبری در تحلیل این شرایط معتقدند «افرادی که تعهدی به اسلام ندارند و نسبت به مقررات اسلامی پایبند نیستند، آن کسانی که اسلام را نمی‌پسندند و مقررات اسلامی را قبول نمی‌کنند و برای خاطر دل بیگانگان و خوشامد دیگران به انقلاب و ارزش‌های انقلابی اهانت می‌کنند و یا به خاطر ترس از دیگران، به جای آنکه به ملت گرایش نشان دهند، به دشمن نشان می‌دهند... لایق و شایسته این کار (نمایندگی مجلس شورای اسلامی) نیستند.

تبین دیدگاه ولی امر مسلمین، تشریح وصایای سیاسی الهی امام در امر انتخابات در لایه‌های اجتماعی مسئولیت عظیم و بزرگ جوان انقلابی و دانشجوی جوان در طراز انقلاب اسلامی است. رسالت دانشجو جوان انتقال سینه به سینه مفاهیم سلامت انتخابات و انتخاب فرد اصلح، سلیم نفس بین قشرهای مردم است.

در بازخوانی معانی شاخصه‌های نامزدهای انتخاباتی جوان انقلابی و دانشجوی اندیشه‌ورز مؤمن و معتقد به آرمان‌های امام و انقلاب اسلامی می‌تواند سهم بسزایی داشته باشد با برپایی کرسی‌های آزاد دانشجوئی مطالبه‌گری کند مانع چیدن خشت کج گردد، زیرا هر خشت کجی که در مجلس شورای اسلامی به دست کسانی که اسلام را نمی‌خواهند پیاده شود و یا از روی جهالت با مسائل برخورد می‌کنند گذاشته شود سنتی می‌شود برای همیشه و کسی که سنت کجی را بنا گذارد تمام گناهانی که به واسطه آن ارتکاب شود به عهده اوست.

امام خمینی(ره) در زندگی سیاسی خود همواره گروه‌های سیاسی را به حضور در انتخابات و ارائه لیست دعوت می‌کردند، مردم را به سمت افراد معتمد و متدین، خصوصا روحانیون و دانشجویان وفادار به اسلام و آرمانهای انقلاب سفارش می‌کردند تا آنجا که در خصوص آنان می‌فرمود «این دو قطب که هر دو مأمور آدم سازی هستند، کارشان شریف‌ترین کارهاست. این بالاترین سرمایه اجتماعی است.» جوان انقلابی می‌تواند با چنین سرمایه گرانسنگ در گرم کردن تنور انتخابات و معاضدت مراجع ذی‌صلاح در امر برگزاری انتخابات دشمن برانداز پیشگام باشد.

رفرنس به گذشته

به وظیفه جوان انقلابی و دانشجو در طراز انقلاب اسلامی اشاره شد، او به تاریخ و عبرت از گذشته رفرنس می‌دهد، برهمین اساس، امام خمینی(ره) در وصیت نامه الهی سیاسی خود برای پیشگیری از تکرار واقعه تلخ مشروطه، مشورت با روحانیون و طبقه تحصیل کرده و دانشگاهی مشهور به تقوا و متعهد به جمهوری اسلامی را به مردم توصیه کرده‌اند. علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد در غیر این صورت کار از دست از همه خارج خواهد شد، این حقیقتی است که بعد از مشروطه لمس کردیم.

ارتباط دانشجوی جوان با مردم  الزما رابطه لازم و ملزوم است. تجربه تاریخی حکایت از آن دارد که قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مراوده بین دانشجویان و قشرهای مردم نمادی از همبستگی و وحدت آحاد مردم را به رخ جهانیان کشاند و می‌تواند در انجام انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تماشایی‌تر از پیش در عرصه بین‌الملل در منظر دنیا قرار گیرد.

اهمیت حضور جوانان در معیت قشرهای مردم در عرصه انتخابات خواب راحت را از چشم جهانخواران خواهد ربود. معادلات سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی آنان را در هم خواهد ریخت. تئوریزه  و توهم توطئه را در هم خواهد شکست. نشاط اجتماعی و سیاسی را در توسعه و پیشرفت کشور احیاء و تقویت خواهد کرد. جوان ایرانی با حضور معنادار در انتخابات رسما امضاء می‌کند در حفظ تمامیت ارضی، حدود و ثغور سرحدات، امنیت پایدار، انسجام ملی، وفاق ایران قوی درمسیر توانایی و مقاومت کشور در مقابل زیاده خواهی و گنده گویی مثلت شوم زر، زور و تزویر جهانی و اضمحلال هندسه شیطانی آنان ایستاده است‌.

اهمیت حضور جوان انقلابی و دانشجو مؤمن و وفادار به انقلاب اسلامی در صحنه انتخابات نمایش قدرت ملی، نخبگی و فرهیختگی ملتی سخت‌کوش و مقتدر است که با عبور از گردنه و صخره‌های صعب‌العبور مصمم است پرچم ماندگاری را  بر قله شرف و مردانگی به اهتزاز در آورد. حقیقت ناب ۱۱ اسفند سال‌جاری جوان ایرانی ماهیت اتقلابی بودن و انقلابی ماندن خویش را بر بلندای تاریخ در عمل به قرآن و عترت در حفط مقدسات دینی و انقلابی ثبت خواهد کرد.

 لیدر شدن ۹۲ هزار ورزشکار برای شرکت در انتخابات

علی حقیقی، مدیر کل ورزش و جوانان استان همدان نیز در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، از لیدر شدن ۹۲ هزار ورزشکار سازمان یافته و حرفه‌ای این ارگان برای جذب مردم به منظور شرکت در انتخابات خبر داد و گفت: همین افراد خانواده‌هایی را دارند که جمعیت بزرگی را تشکیل می‌دهند، با جذب همین خانواده‌ها سهم بزرگی در برگزاری یک انتخابات پرشور خواهند داشت.

علی حقیقی، مدیر کل ورزش و جوانان استان همدان

حقیقی اظهار کرد: کمیته‌ای با عنوان کمیته انتخابات از ماه‌های گذشته در اداره کل تشکیل شد که این کمیته به صورت هدفمند رؤسای هیئت‌های ورزشی استان را در مبحث انتخابات توجیه کرده‌اند و طی جلسات متعدد تمام رؤسای هیئت‌ها، داوران، مربیان و قهرمانان ورزشی شرکت و بر جذب حداکثری مردم در انتخابات تأکید شده است.

جامعه ورزشی استان کاملا آمادگی لازم را برای برگزاری یک انتخابات پرشور دارد، همانگونه که در راهپیمایی ۲۲ بهمن پای کار بوده در انتخابات نیز پای کار خواهد بود و این لازمه برقراری مؤلفه‌های امنیت، اقتدار و رشد همه جانبه استان و کشور است. از آنجا که داوران و ورزشکاران استان الگویی برای قشر جوان هستند، جلسات توجیهی بسیاری برای این افراد برگزار شده و قطعا در انتخابات حضور پرشوری خواهند داشت.

قطعا اگر در جامعه‌ای توجه بیشتری به جوانان شود ثمرات آن بیشتر دیده خواهد شد. از جوانان اغلب انتظار متفاوتی نسبت به سایر مردم عادی می‌رود همچون شجاعت، ایثار، نوع آوری، خلاقیت، شهامت و ... بنابراین توجه به قشر جوان اهمیت به سزایی دارد. مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نظام سیاسی رابرای اجرای برنامه‌های خود در سطوح بین‌المللی آماده می‌کند.

در نظام جمهوری اسلامی ایران فارغ از اهمیت و تأثیر داخلی، در روابط بین‌المللی و دیپلماسی کشور تأثیرات غیرقابل انکاری دارد کیفیت و کمیت حضور مردم در انتخابات بسیاری از اقدامات و مناسبات دیپلماتیک را تحت شعاع قرار می‌دهد و معادلات را به نفع ایران رقم خواهد زد.

انتهای پیام
captcha