ریحانه نوری، شاعر کودک و نوجوان در گفتوگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه شعر آیینی و قرآنی کودک و نوجوان حرکتی جوششی است، اظهار کرد: متأسفانه در زمینه گنجاندن مفاهیم قرآنی در این اشعار کار شاخص و گستردهای تاکنون صورت نگرفته است و لازمه این کار برگزاری جشنوارههایی با موضوع گنجاندن قصهها و مفاهیم قرآنی است تا استعدادهای نهفته برخی شکوفا شود و بتوانیم از این طریق کودکان را با قرآن کریم مأنوس کنیم.
وی ادامه داد: بسیاری از کودکان در جریان مفاهیم و موضوعات قرآنی نیستند و وقتی هم با چنین قصهها و شعرهایی مواجه میشوند شگفتزده میشوند که چطور ممکن است قرآن به چنین نکاتی توجه داشته باشد. بنابراین لازم است اهل هنر و فرهنگ در مبحث مفاهیم قرآنی خوراک فکری صحیح به کودکان و نوجوانان ارائه دهند، چراکه در جامعه امروز شاهد هستیم بنیان اعتقادی برخی از خانوادهها کمرنگ شده و این خلأ را شاعر با اشعارش، نقاش با نقاشیاش، نویسنده با قصههایش میتواند جبران کند.
نوری بیان کرد: اگر هر کس به نوبه خود در گنجاندن مفاهیم قرآنی در هنرهایش اقدام کند مبانی اعتقادی کودکان ما محکمتر خواهد شد. سرمایهگذاری بر روی استعدادها و برگزاری جشنوارههایی با موضوع مفاهیم قرآنی در به ثمر نشستن این اهداف نیز مؤثر خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه استان همدان خاستگاه ادبیات کودک و نوجوان کشور است، افزود: تربیت شاعران بزرگی همچون مصطفی رحماندوست، اسدالله شعبانی و استاد میرزاده گواه بر این مدعاست. در حال حاضر نیز شاعران بسیاری در استان همدان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان قلم میزنند.
این شاعر کودک و نوجوان ادامه داد: با وجود اینکه استان همدان ظرفیت بسیار خوبی در حوزه شعر کودک و نوجوان دارد، اما متأسفانه رشته ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاههای ما وجود ندارد و خلأ تحصیلات آکادمیک در این حوزه کاملاً آشکار است که البته اقبال بسیاری برای ایجاد این رشته در استان همدان وجود دارد.
نوری با اشاره به اینکه سرمایهگذاریهای بزرگی میتوان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان انجام داد، افزود: بهعنوان نمونه ما در استان همدان انجمن ادبی تخصصی شعر کودک و نوجوان نداریم و فقط انجمن شعری را حوزه هنری آن هم بهصورت کارگاهی برگزار میکند. کانون پرورش فکری نیز فقط برای کودکان کارگاه شعرسرایی و داستاننویسی برگزار میکند و این مطلب موجب میشود استعدادهای زیادی از کودکان و نوجوانان ما در حوزه ادبیات کودک و نوجوان شکوفا نشود، چراکه زمینههای لازم برای کشف این استعدادها وجود ندارد.
وی گفت: همواره میبینیم که کودکان و نوجوانان ما به سمت شاهنامهخوانی و یا اشعار کهن و بزرگسال روی میآورند که البته در جای خودش خوب است، اما از شاخه مربوط به خودشان که ادبیات کودک و نوجوان است مغفول میمانند و در پی آن نیز استعددادهایشان شکوفا نمیشود.
عاطفه ابرار پیراسته
انتهای پیام