به گزارش ایکنا از همدان، امیرعباس علیزمانی، دانشیار گروه فلسفه دین دانشگاه تهران، هفتم خردادماه در همایش «از شفا تا قانون» در سالن همایشهای دانشگاه علوم پزشکی همدان، با موضوع «لذت و معنای زندگی از دیدگاه ابنسینا» اظهار کرد: معنای زندگی یکی از جدیترین مسائل امروز جهان است.
وی افزود: انسان گذشته در یک زیست جهان دیگر بوده است، امروز تمام کانونهای معنا فرو ریخته است، امروز انسان با بحران معنا روبرو شده و به تعبیر مولانا دچار استسقا شده است؛ البته استسقایی که مولانا بیان میکند در عشق است، اما انسان امروز استسقای معنا دارد، برای آن میجنگد و به آن نمیرسد و این مشکل امروز ماست اینکه انسان چرا هست، چرا رنج میبرد و چرا باید ادامه دهد.
علیزمانی یادآور شد: یکی از اصلیترین مسئله ما معناست، مسئله خودکشی نیز از این نشئت میگیرد. سؤال این است که طرح ما برای زندگی چیست و هدف از طرح این سؤال پرداختن به غایت است، همه انسانها در حال حرکت هستند.
وی بیان کرد: ارسطو قائل است زندگی سه ضلع دارد؛ یک ضلع شادی، یک ضلع آرامش و ضلع سوم فضیلت. رسیدن به لذت با هر وسیلهای ممکن است، اما مهم این است که با فضیلت به لذت رسید. زندگی فضیلتمندانه زیستن و لذت بردن از فضیلت است.
دانشیار گروه فلسفه دین دانشگاه تهران گفت: هم ارسطو و هم ابنسینا غایتگرا هستند. از نظر ارسطو آنچه وجه تمایز ما با حیوانیت است فضیلت است. فلسفه به آن مفهوم عمیقی که ابن سینا بیان میکند به سلامت عقلی میاندیشد و معاد را از اینرو قبول دارد. امکان ندارد زنگی معنادار باشد اما پژمرده باشد، معنا چیزی نیست که بعد از زندگی به آن برسیم؛ همانطور که قرآن کریم میفرماید: «وَمَنْ كَانَ فِي هَٰذِهِ أَعْمَىٰ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلًا؛ و کسی که در این دنیا کوردل باشد، در آخرت هم کوردل و گمراهتر است.» (اسراء/ آیه 72)
علیزمانی اظهار کرد: آنچه موتور حرکت زندگی ابنسیناست زندگی فضیلتمندانه و لذت بردن از این زندگی است. زندگی او چنین بود؛ چون میاندیشید و اندیشه پایان ندارد. قهرمان کسی است که به کانون معنا که دل است بپردازد.
وی با تأکید بر اینکه عقلانیت ابنسینا باید در جامعه ما جاری شود، تصریح کرد: کتاب نوشتن در مورد ابنسینا خوب است، اما شیوه تفکر او در مدیریت، شیوه کشورداری و تفکر او در مدارس ما باید رواج پیدا کند. خردورزی در جامعه بسیار اهمیت دارد، ابن سینا و اندیشههای او باید به جامعه ما وارد شود.
انتهای پیام