به گزارش ایکنا از همدان، حجتالاسلام والمسلمین مرتضی آقامحمدی، عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه و نماینده سابق جامعةالمصطفی در آفریقای جنوبی، امروز 9 مهرماه در ویژه برنامه «یادمان مقاومت؛ از ایران تا لبنان» که به همت جهاد دانشگاهی همدان و دانشگاه علوم پزشکی برگزار شده بود، به تبیین ابعاد مختلف شخصیت شهید سید حسن نصرالله پرداخت و او را شخصیتی جامعالاطراف و کمنظیر در جهان معاصر معرفی کرد و گفت: سخن گفتن از شخصیتهای بزرگ دشوار است، چراکه این بزرگان ابعاد بسیار متنوعی دارند و نمیتوان تنها از یک زاویه به آنها نگریست. نمونه بارز این جامعیت، عنوان «علامه» است که حضرت آیتالله سیستانی در پیام تسلیت خود برای شهید نصرالله به کار بردند.
وی افزود: در سنت حوزوی این عنوان به کسی داده میشود که ذوالفنون باشد و در رشتههای مختلف علمی و معرفتی صاحبنظر. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که علمای حوزه در اعطای چنین عناوینی بسیار سختگیرند و حتی شخصیتهایی چون امام خمینی(ره) یا رهبر معظم انقلاب در مکاتبات رسمی، بسیاری از بزرگان را تنها با عنوان «حجتالاسلام» خطاب میکردند. با این حال، آیتالله سیستانی با وجود تواضع علمی خود که حتی در معرفی شخصیشان تنها عنوان «سید علی حسینی» را به کار میبرند، برای سید حسن نصرالله سخاوتمندانه تعبیر علامه را استفاده کرد.
این استاد حوزه بیان کرد: سید حسن نصرالله نهتنها دروس حوزوی را بهخوبی آموخته و قرآن کریم و معارف دینی را میشناخت، بلکه عالم به زمان خود بود. علم او محدود به کتاب و کلاس نبود؛ بلکه دانشی بود که در میدان واقعیت ترجمه شد و در تحقق آرمانهای بزرگ به کار آمد. همین ویژگی موجب شد او هم به عنوان یک قهرمان شناخته شود و هم به عنوان یک قدیس.
وی در ادامه با یادآوری جنگ ۳۳ روزه اظهار کرد: پیروزی مقاومت لبنان بر رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶، سید حسن نصرالله را به قهرمان نه تنها جهان اسلام، بلکه به قهرمان جهان جنوب بدل کرد. او ترجمه مقاومت در دنیای امپریالیسم بود؛ الگویی برای ملتهای تحت سلطه استعمار نوین که روزی قهرمان خود را در چگوارا میدیدند و امروز نصرالله را نماد ایستادگی علیه استکبار میدانند.
آقامحمدی گفت: بسیاری از ملتهای تحت سلطه استعمار نوین، سید حسن را الگویی برای مقاومت یافتند. زمانی جوانان عدالتخواه چگوارا را نماد مبارزه میدانستند، اما از آن پس نصرالله به «چگوارای عصر ما» بدل شد؛ با این تفاوت که او شخصیتی دینی بود و با وجود تعلق به مذهب و جریانی خاص، به دلیل صداقت و پایداری در مقاومت، مرزهای دینی را درنوردید و به نماد جهانی آزادیخواهی تبدیل شد. این واقعیت را من در مشاهدات عینی خود در آفریقا و دیگر نقاط دیدهام؛ حتی در میان اعضای حزب کمونیست آفریقای جنوبی که تصاویر نصرالله را در مراسم خود برافراشته بودند.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع استعمار نوین پرداخت و گفت: امروز استعمار به شکل خشن گذشته وجود ندارد، اما همچنان در اقتصاد و سیاست بسیاری از کشورها سایه افکنده است. برای نمونه، در نیجریه عمده منابع نفتی در اختیار انگلستان است، یا در تانزانیا ۷۰ درصد منابع غنی به خارج منتقل میشود و سهم ناچیزی نصیب ملت میشود. در آفریقای جنوبی نیز با وجود دارا بودن بزرگترین معادن طلا، حتی رئیسجمهور این کشور نمیداند چه میزان طلا استخراج میشود، چراکه همه آن در اختیار قدرتهای استعمارگر است. این ملتها همچنان احساس میکنند که بردهداری پایان نیافته و به دنبال الگوهایی برای مقاومتاند. سید حسن نصرالله برای آنان چنین الگویی بود.
آقامحمدی با اشاره به ویژگی برجسته صداقت در سید حسن نصرالله افزود: حتی مردم سرزمینهای اشغالی به این باور رسیده بودند که اگر خبر از زبان نصرالله بیان شود، صادقتر از اظهارات مقامات اسرائیلی است. این سرمایه اخلاقی بزرگی است که کمتر رهبر سیاسی در جهان معاصر از آن برخوردار است.
نماینده سابق جامعةالمصطفی در آفریقای جنوبی در بخش پایانی سخنان خود به بحث قهرمان و قدیس در فلسفه اخلاق اشاره کرد و گفت: قهرمان کسی است که بر ترسهای خود غلبه میکند و قدیس کسی است که بر محبتها و تعلقات غلبه دارد. اما در مرتبهای فراتر، کسانی هستند که هم بر ترسها و هم بر محبتها فائق میآیند و به قله قداست و قهرمانی میرسند. سید حسن نصرالله از این دسته بود؛ شخصیتی که در زمان حیات خود به مقام قهرمانی و قدیسان اخلاقی رسید. این ویژگی در تاریخ کمنظیر است، چراکه معمولاً صدها سال پس از درگذشت یک شخصیت، او را به عنوان قدیس معرفی میکنند.
یادآور میشود؛ در این مراسم از نفرات برگزیده مسابقه دلنوشته «پیانی به عمه جانم زینب (س)» به داوری محسن صیفیکار به ترتیب نفر اول حمید سلطانی، نفر دوم فرشته غیبی و نفر سوم زهرا رسولی تجلیل شد.
انتهای پیام