واقعه مباهله؛ امری در اثبات تشیع/ حق‌پذیری درسی که مباهله برای مسلمانان دارد
کد خبر: 3837502
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲

واقعه مباهله؛ امری در اثبات تشیع/ حق‌پذیری درسی که مباهله برای مسلمانان دارد

گروه معارف ـ یک استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مهم‌ترین بُعد واقعه روز مباهله در زندگی امروزه و پذیرفتن حق با دلایل عقلی و منطقی، بیان کرد: مسلمانان باید از این واقعه بیاموزند که تابع حق باشند و زمانی که امری ثابت شده و برحق است آن را انکار نکنند.

واقعه مباهله امری در اثبات تشیع/ حق‌پذیری و تبعیت از آن درسی که مباهله برای مسلمانان داردآیت‌الله محمد محمدی‌قایینی، استاد حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: 24 ذی‌الحجه مصادف با روز مباهله واقعه‌ای عظیم در تاریخ صدر اسلام است.

وی بیان کرد: علما و بزرگان مسیحی یمن در شهر نجران که اکنون از شهرهای جنوب عربستان است، ادعای پیامبر اکرم(ص) مبنی بر آخرین فرستاده خداوند و آورنده دین اسلام را تکذیب کردند.

وی افزود: نجرانیان برای تکذیب پیامبری حضرت محمد(ص) و نهادینه کردن حقانیت دین مسیح با رسول اکرم (ص) به مباهله پرداختند.

قایینی اذعان کرد: حضرت محمد(ص) پس از آوردن استدلال‌های دینی و عقلی مبنی بر آوردن دین اسلام و دعوت آنان به تشیع با مخالفت‌های مسیحیان مواجه شد، سپس انجام مباهله را که در آن هر گروه به نفرین علیه دشمن خویش بپردازد و از خداوند برای دشمن طلب هلاکت و نابودی دارد پیشنهاد کرد.

وی بیان کرد: پیامبر(ص) به بزرگان و علمای مسیحیت پیشنهاد کرد هر گروه از خداوند طلب یاری کند و در مقابل برای دشمن طلب هلاکت و نابودی داشته باشد و هرکسی که حقانیت داشته باشد دعایش مستجاب خواهد شد. بنابراین هر کس که حق باشد خداوند از نفرین دشمن خویش او را محفوظ می‌کند که مسیحیان نجران مباهله با پیامبر اکرم(ص) را پذیرفتند.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: پیامبر(ص) قبل از انجام مباهله با مسیحیان نجران به دیدار حضرت زهرا(س) و حضرت علی (ع) رفت و با حضور امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و جبرئيل به درگاه خداوند دعا کرد که اهل بیت من، بهترین افراد نزد تو هستند و از تو می‌خواهم این‌ها را از گناه و شک پاک و مطهر گردانی.

وی تصریح کرد: در این زمان آیه 33 سوره احزاب «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا؛ خدا چنین می‌خواهد که هر رجس و آلایشی را از شما خانواده (نبوت) ببرد و شما را از هر عیب پاک و منزه گرداند» که معروف به آیه تطهیر است در شأن اهل بیت پیامبر (ص) نازل شد.

قائینی توضیح داد: پس از فرارسیدن روز مباهله، پیامبر(ص) از مسیحیان نجران خواست که علما و بزرگان خویش حضور داشته باشند و پیامبر (ص) با اهل بیتش نیز در این واقعه تاریخی حضور پیدا کرد.

وی با اشاره به هدف پیامبر از انجام مباهله با حضور اهل بیت ایشان، اذعان کرد: پیامبر(ص) به علت اینکه اهل بیت رسول اکرم(ص) پاک و مطهر بودند و دعا و درخواست در انجام مباهله با توجه به طاهر بودن آنان مستحاب می‌شود. همچنین، قاعده انجام مباهله بایستی با حضور بزرگان انجام گیرد تا دعا به درگاه خداوند مستجاب شود.

قائینی گفت: در زمان شروع مباهله علما با دیدن چهره معصوم و سیمای نورانی و ملکوتی اهل بیت پیامبر(ص) از انجام مباهله پشیمان شدند و اظهار کردند به دلیل صداقت و پاکی پیامبر و اهل بیت ایشان دعاهای پیامبر(ص) مستجاب خواهد شد و ما به هلاکت و نابودی می‌رسیم.

وی یادآور شد: مسیحیان در عین حال که از مباهله اجتناب کردند حاضر به پذیرفتن دین اسلام نشدند و از پیامبر(ص) درخواست کردند که اهل زمینیه باشند اما پایبند به دین مسیحیت بمانند و این به معنای این است که در زمین مسلمانان زندگی کنند و جزیه(مالیات) خود را بپردازند اما به دین مسیحیت باقی بمانند و چون از دستورات اسلام این است که دعوت افراد با دلیل و منطق به دین اسلام صورت بگیرد و اجباری نباید باشد پیامبر اکرم(ص) درخواست مسیحیان نجران را پذیرفت.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 55 سوره مائده « إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ولیّ امر و یاور شما تنها خدا و رسول و مؤمنانی خواهند بود که نماز به پا داشته و به فقرا در حال رکوع زکات می‌دهند» در هنگام نماز در شان حضرت علی(ع) نازل شده است، اظهار کرد: پس از واقعه مباهله حضرت علی(ع) در حین خواندن نماز نافله متوجه حضور فقیری که برای درخواست کمک به مسجد آمده بود شد و در حال نماز دستش را به سوی فقیر گرفت و با نشان دادن انگشتر دستش آن را به فرد فقیر داد و این آیه در شان حضرت علی(ع) نازل شد.

وی با اشاره به تفاوت دیدگاه اهل سنت با اهل شیعه درباره روز مباهله گفت: اهل سنت بسیاری از فصایل اهل بیت را انکار می‌کنند و یا در روایت‌هایشان نقل نمی کنند و آیه‌ای که در شأن امیرالمومنین(ع) است را قبول ندارند و تنها بر این باورند که قرآن به خوبی از ایشان یاد می‌کند و کمک به فقیر در حال رکوع یک امر ساده‌ای است.

وی ادامه داد: همچنین اهل سنت آیه تطهیر را تنها ویژه اهل بیت پیامبر(ص) نمی‌دانند و تفسیر این آیه را برای تمام پیامبران و خاندان پیامبر(ص) می‌دانند.

قائینی با اشاره به مهم‌ترین بُعد واقعه روز مباهله در زندگی امروزه و پذیرفتن حق با دلایل عقلی و منطقی، بیان کرد: مسلمانان باید از این واقعه بیاموزند که تابع حق باشند و زمانی که امری ثابت شده و برحق است آن را انکار نکنند و پذیرای حق باشند و در زندگی اجتماعی و فردی خویش اگر متوجه امری حق از نظر ایمانی و دینی شدند انکار نکنند.


انتهای پیام

captcha