عزاداری بر اباعبدالله(ع) تضمین‌کننده جامعه است/ شهادت از شیرینی عسل تا گردنبند دختر جوان
کد خبر: 3840167
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۵
منطق حسینی/۱

عزاداری بر اباعبدالله(ع) تضمین‌کننده جامعه است/ شهادت از شیرینی عسل تا گردنبند دختر جوان

گروه معارف ـ یک مدرس دانشگاه گفت: طبق تأکید بزرگان دین، عزاداری باید سنتی برگزار شود و همانگونه که امام خمینی(ره) نیز فرموده‌اند «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» عزاداری بر اباعبدالله(ع) تضمین کننده جامعه است و آسیب در این عزاداری آسیب به اسلام است.

عزاداری بر اباعبدالله(ع) تضمین‌کننده جامعه است/ شهادت از شیرینی عسل تا گردنبند دختر جوانحجت‌الاسلام علی مراد کیانی، فعال فرهنگی و مدرس دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: حق‌الناس از مهمترین مباحث اخلاقی دین مبین اسلام است که بر آن تأکید فراوان دارد.

وی افزود: در سیره اباعبدالله(ع) می‌توان به این مهم اتکا کرد که سیدالشهدا(ع) در روز عاشوا به همه یاران خود اعلام می‌کند که اگر کسی حق‌الناسی بر گردن دارد ابتدا آن را ادا کند و سپس در رکاب ایشان شمشیر زند.

این فعال فرهنگی اضافه کرد: امام حسین(ع) بر این باور بودند که اگر کسی حق الناسی بر گردن داشته باشد و دار فانی را وداع گوید ولو در راه خدا هم باشد اهل نجات نیست.

کیانی ادامه داد: در روز عاشورا فردی به نزد امام حسین(ع) آمده و به ایشان عرض می‌کند که من 7 درهم بدهکارم و همسرم مرا موظف به پرداخت آن کرده است در این بین حضرت به ایشان اجازه جهاد ندادند و او را ابتدا به ادای حق الناس سفارش نمودند.

وی ابراز کرد: با مطالب ذکر شده اهمیت بالای حق الناس به خوبی آشکار می‌شود چرا که امام حسین(ع) در آن شرایط با آن تنگنا، یکی از یاران خود را به دلیل 7 درهم بدهی نمی‌پذیرد.

این فعال فرهنگی ادامه داد: در عزاداری امام حسین(ع) از جمله مسائلی که موجب پایمالی حقوق مردم می‌شود، «سیستم‌های صوتی» است که ممکن است صدای بلند آن برای بیماران و برخی افراد مزاحمت زا باشد.

صوت و زمان عزاداری

کیانی با بیان اینکه سیستم‌های صوتی باید در فضای بسته همچون مسجد و حسینیه روشن باشد، گفت: برخی خیمه‌های عزاداری فعال در سطح شهر آن هم با سیستم‌های صوتی بالا که تا پاسی از نیمه شب نیز فعال است موجب آزار و اذیت مردم است.

وی ضمن تأکید بر زمان عزاداری گفت: هر چه تعادل آن خوب است، زمان فعالیت خیمه‌های عزاداری درسطح شهر طولانی نبوده و تا ساعت 11 فراتر نرود، همچنین سد معبر اتومبیل‌های شخصی برای دریافت نذورات بر سر خیمه و ایستگاه‌های صلواتی از دیگر مواردی است که مردم باید به آن توجه ویژه داشته باشند چرا که شاید فردی، موظف به رساندن بیماری به بیمارستان و یا مواردی از این قبیل است.

کیانی با بیان اینکه تا زمانی که مردم چهارچوب دین و حق‌الناس را رعایت نکنند اعمال آنها قابل قبول نیست، گفت: زمانی خاص برای عزاداری معین شود؛ سیستم‌های صوتی در فضای بسته روشن باشد و مداحان و سخنرانان نیز بر این مهم تأکید داشته باشند که ضرورتی در عزاداری برای صدای بالا در فضای باز وجود ندارد.

توجه به پاکبانان

این مدرس حوزه ادامه داد: آلوده و کثیف نمودن شهر با پخش ظروف یکبار مصرف نذورات در سطح شهر و فعالیت چندین برابری پاکبانان در جهت جمع آوری ظروف از دیگر مباحث حق الناس در عزاداری است که باید به آن توجه داشت.

وی با بیان اینکه باید در عزاداری از سیره اهل بیت(ع) الگو برداری کنیم، گفت: امام صادق(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و همه ائمه اطهار برای اباعبدالله(ع) روضه و عزاداری داشته‌اند اما آیا عزاداری آنان همراه با حمل علامت، قمه زنی و بری انحرافات و بدعت‌های خرافی بوده است!!

کیانی بیان کرد: در عزاداری امام حسین(ع)، در ابتدا مداحان باید مطالبی موثق و مستند را برای مردم بازگو کنند چرا که خلاف آن، دروغ بر اهل بیت(ع) است همچنین بیان اشعار آئینی دارای محتوا و مضمون از دیگر مواردی است که باید مدنظر یک مداح باشد.

وی با بیان اینکه از دیگر مواری که باید در مراسم عزاداری باید به آن توجه داشت، توجه و بازگویی اهداف اباعبدالله(ع) و قیام عاشورا است، گفت: حزن و اندوه بر حسین(ع) و خاندان پاک او در عاشورا فضیلت است اما در کنار شور حسینی شعور حسینی نیز لازم است.

این فعال سیاسی ادامه داد: لذا خطبا وسخنرانان باید نسبت به فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مهمترین هدف قیام امام حسین(ع) در جامعه در منبر‌های خود اهتمام ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه عزادای واقعی موجب ترک واجبات با انجام یک مستحبات نمی‌شود، گفت: رعایت حد و حدود در عزاداری، توجه به واجبات، بیان مطالب مستند و باور پذیر برای مردم، دوری از هرگونه انحراف و بدعت در عزداری از ویژگی‌های یک عزاداری واقعی است.

عزاداری تضمین کننده جامعه

کیانی ادامه داد: طبق تأکید بزرگان دین، عزاداری باید سنتی برگزار شود و همانگونه که امام خمینی(ره) نیز فرموده‌اند «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» عزاداری بر اباعبدالله(ع) تضمین کننده جامعه است و آسیب در این عزاداری آسیب به اسلام است.

وی با بیان اینکه پشت نویسی اتومبیل‌های شخصی با شعار و ذکر‌های زیبا حسینی خود عاملی در ترویج فرهنگ عاشورا است، گفت: ماشین نویسی‌ها با متن‌هایی بامحتوا و زیبای حسینی گامی مهم در ترویج پیام عاشورا است.

این فعال فرهنگی اشاره‌ای به نقش عزاداری در عبودیت و خودسازی داشت و گفت: در حوزه عبودیت باید سیره سیدالشهدا(ع) را الگوی خود قرار دهیم، این مهم به قدری در زندگی اباعبدالله(ع) نقش مهمی داشته که در عصر تاسوعا به برادر خود حضرت عباس(ع) می‌فرماید «از دشمن زمان بگیر جنگ برای فردا بماند».

کیانی با بیان اینکه یکی از فلسفه‌های کربلا و عاشورا، ترویج بندگی و عبودیت است، گفت: امام حسین(ع) از شهادت خود در این سفر کاملا آگاه بودند اما می‌خواستند شب آخر و لحظات پایان عمر خود را نیز به راز و نیاز، دعا و استغفار با خدای خویش بپردازند که این همان عبودیت است.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) اعلام می‌دارد که دشمن می‌داند من تا چه اندازه نماز، تلاوت قرآن، دعا و استغفار را دوست دارم، گفت: امام حسین(ع) از دشمن طلب تأخیر در جنگ را می کند تا به عبادت و بندگی خدای خویش بپردازد و در ظهر عاشورا را نیز جنگ را رها کرده و به نماز جماعت می‌پردازد که این همان عبودیت است.

کیانی با اشاره به اینکه مردن در نزد امام حسین(ع) بسیار لذت بخش است بیان کرد: امام حسین(ع) در این باب می‌فرمایند: «مردن برای من حسین(ع) همچون گردنبندی است که دختر جوان به گردن خود می‌آویزد و از آن لذت می‌برد»و یا حضرت قاسم (ع) که می‌فرمایند: «مردن برای من شیرین تر از عسل است» این همان سیره سیدالشهدا است.
انتهای پیام

captcha