همزمان با دومین روز از برگزاری بیستوچهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی همدان در بخش آوایی، فاطمه سعیدی دانشجوی رشته مامایی از دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتوگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: یکی از شرکتکنندگان رشته قرائت تحقیق، در این دور از جشنواره هستم.
وی با بیان اینکه برای نخستین بار موفق به حضور در مسابقات قرآن وزارت بهداشت شده است، گفت: تاکنون در بسیاری از مسابقات قرآن ارگانهای مختلف حائر رتبههای برتر کشوری و استانی شدهام.
سعیدی با بیان اینکه عمو و پدرش مشوقان اصلی در این مسیر برای او بودهاند، گفت: عموی من یکی از مدرسین قرآن شهرستان سیرجان، و پدرم مداح و برادرم قاری است لذا دورههای آموزشی قرآن را با هدایت و نظارتهای این عزیزان طی کردم.
این دانشجوی قرآنی با اشاره به اینکه از سال سوم دبستان در مسیر قرآن قرار گرفته است، بیان کرد: در آن دوران قرآن را نسبت به سایر دوستان بهتر تلاوت میکردم و همین موضوع جرقههای نخست برای انس هرچه بیشتر به قرآن را در ذهن من فراهم آورد.
وی داد: پس از گذشت زمان و با ورود به مقطع راهنمایی، قرائت قرآن را به صورت حرفهایتر و با تسلط و آموزش تجوید، صوت و لحن دنبال کردم تا به سطوح بالاتر قرائت دست یافتم.
سعیدی با بیان اینکه با ارتقای سطح قرائت در خود برای نخستین بار در مقطع سوم راهنمایی در مسابقات کشوری آموزش و پرورش شرکت داشته است، گفت: در آن مسابقات حائز رتبه دوم و در مقطع دبیرستان نیز دو مرتبه موفق به کسب رتبه نخست کشوری مسابقات قرآن دانشآموزی شده است.
این دانشجوی کرمانی اظهار کرد: سال گذشته در مسابقات دانشجویی شرکت کرده و در مرحله دوم موفق به صعود در رشته قرائت نشده، امسال نیز برای نخستین بار موفق به حضور در مسابقات قرآن وزارت بهداشت شده است.
وی انتقادی به قرعهکشی مسابقات در بخش تلاوت داشت و بیان کرد: متاسفانه برخی آیات انتخاب شده در قرعهکشی ساده و روان و همراه با وقف بوده اما برخی آیات ممتد و بدون هیچ گونه وقفی انتخاب شده بود.
سعیدی با اشاره به اینکه سبک قرائت وی در ابتدا به تقلید از استاد «منشاوی» بوده است، افزود: در مقاطع ابتدایی و راهنمایی قرآن را به سبک استاد مصطفی منشاوی قرائت میکردم اما بعدها این سبک را به تقلید از استاد شحات تغییر دادم.
این قاری جوان اشارهای به کمبودهای حوزه قرآن در کشور داشت و گفت: متأسفانه تبلیغات در حوزه قرآن بسیار ضعیف است، از سویی استانها و به مراتب شهرستان از داشتن امکانات و اساتید مجرب و متخصص قرآنی در حوزههای مختلف همچون صوت و لحن محروم هستند.
وی ادامه داد: گاهی اوقات سختگیریهای نابهجا توسط اساتید و یا حتی والدین، فرد را بر آن میدارد تا دست از آموزش قرآن برداشته و به یادگیری موسیقی و تئاتر و ... بپردازد به نوعی این سختگیریهای بیجا موجب دلزدگی در قرآنیان میشود.
سعیدی اشارهای به وضعیت قرآنی استان خود داشت و گفت: استان کرمان خوشبختانه دارای اساتید و مدرسان قرآنی بسیاری با سطوح عالی است اما متاسفانه در سطح شهرستان تعداد اساتید مجرب قرآنی آن هم در بخش خواهران بسیار کم و انگشت شمار است.
وی پیشنهادی نیز برای بهبود وضعیت قرآن در استانهای کشور داشت و بیان کرد: طرحی در سطح کشور اجرا شود که در آن از اساتید مطرح و بینالمللی دعوت به عمل آمده و حداقل در طول سال دو بار در استانها به برگزاری کارگاههای آموزش قرآن بپردازند.
این فعال قرآنی با اشاره به اینکه معتقد به انرژی مثبت است، افزود: تمام آیات قرآن و به طور ویژه سوره «فتح» برایم سرشار از انرژی مثبت و برکات و نتایج خوب بوده است.