«رحمت و سخت‌گیری» دو صفت متضاد در پیامبر(ص)/ شیوه قرآن برای مقابله با مستکبران زمان
کد خبر: 3856627
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۷

«رحمت و سخت‌گیری» دو صفت متضاد در پیامبر(ص)/ شیوه قرآن برای مقابله با مستکبران زمان

گروه معارف ـ یک استاد دانشگاه و حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 29 سوره فتح گفت: رحمانیت حضرت محمد(ص) با گروه مؤمنان بود و همین پیامبری که خداوند به عنوان اسوه و الگو برای جهان معرفی می‌کند و در عین رحمت للعالمین بودند، در جنگ‌هایی که با کفار داشتند با این گروه هیچ‌گونه تعارفی نداشتند.

«رحمت و سخت‌گیری» جمع دو صفت متضاد در پیامبر(ص) / قرآن تکلیف را برای مقابله با مستکبران در هر دوره‌ای مشخص کرده استحجت‌الاسلام محمدرضا زارعی، استاد دانشگاه و حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: با توجه به اینکه پیامبر(ص)خاتم‌الانبیاء بودند، تمام ادیان و شرایع با ایشان تکمیل شد. از آنجا که رشد بشر به صورت تدریجی اتفاق افتاده است پیامبر(ص) دین کامل را برای سعادت بشر آورده است دینی که نه اهل افراط است و نه تفریط.
وی با اشاره به آیه «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ محمد (ص) فرستاده خداست و یاران و همراهانش بر کافران بسیار قویدل و سخت و با یکدیگر بسیار مشفق و مهربان‌اند»(فتح/ آیه 29)، بیان کرد: رحمانیت حضرت محمد(ص) با مؤمنان بوده است و همین پیامبری که خداوند بعنوان اسوه و الگو برای جهان معرفی می‌کند و در عین رحمت للعالمین بودن در جنگ‌هایی که با کفار داشتند با این گروه هیچ‌گونه تعارفی نداشتند.
حجت‌الاسلام زارعی یادآور شد: در ماجرای فتح مکه پیامبر(ص) که همه را بخشیدند، شخصی شعار می‌داد «امروز روز انتقام است» پیامبر به او گفت امروز روز بخشش است نه انتقام اما در عین حال در همین ماجرا 7 یا 8 نفر از کفار را فرمود که در هر مکانی یافتند حتی آویزان شده از پرده کعبه باشند آنها را بکشند.
وی به سخت‌گیری پیامبر در برابر کافران اشاره کرد و افزود: در جنگ خیبر نیز پیامبر اکرم(ص) با یهودیان هیچ تعارفی نداشتند چراکه آنها پیمان شکنی کرده بودند.

مصداق اشداء علی الکفار در جامعه امروز
این استاد حوزه و دانشگاه توضیح داد: برخی می‌گویند جامعه کنونی را نباید با دوره پیامبر مقایسه کرد، چرا که نه در حال حاضر پیامبر هستند و نه جامعه جامعه زمان پیامبر است اما این تفکر اشتباه محض است چراکه آموزه‌های قرآن تنها مربوط به زمان پیامبر نبوده بلکه تکلیف را برای تمام مسلمانان تا روز قیامت مشخص می‌کند.
حجت‌الاسلام زارعی با بیان اینکه خط حق و باطل از ابتدای خلقت بشر تاکنون وجود داشته است، ابراز کرد: تمام انبیاء از ابتدا با یک خط باطل در زمان خود روبه‌رو بوده‌اند از جمله نمرود و فرعون تا ابوسفیان در زمان حضرت محمد(ص) و معاویه در زمان امام علی(ع) و یزید در زمان امام حسین(ع).
وی تأکید کرد: شهید مطهری می‌گوید شمر 1400 سال پیش کشته شد و رفت اما تو باید امروز شمر زمانه‌ات را بشناسی، لذا روبه‌رو بودن با جبهه باطل همچنان ادامه دارد و تکلیف ما را در این خصوص قرآن مشخص کرده است.
وی با اشاره به مسئله مذاکره با امریکا اظهار کرد: طبق این آیه شریفه مذاکره با امریکا خطی برای پایان مشکلات نیست چراکه مشکل آنها با ما در یک رفتار نیست بلکه کاملا مبنایی است و آنها اصول و مبانی ما را قبول ندارند، اگر زندگی ما معنویت محور و آخرت محور است آنها اومانیسم هستند و با خوی استکباری معاویه و ابوسفیان هستند که در طول تاریخ بوده و در حال حاضر مصداق این خط امریکا و اسرائیل هستند.
زارعی با اشاره به اینکه زندگی مستکبران برپایه استضعاف، استعمار و استکبار برنامه‌ریزی شده است، تصریح کرد: هرچقدر که با آنها بخواهیم کنار بیایم آرمان‌های خود و گرایش به آخرت در ما ضعیفتر می‌شود و چیزی از آن باقی نخواهد ماند.

فرقه‌های انحرافی اسلام در تشیع و تسنن
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما پیرو رحمت للعالمین هستیم، گفت: ملت مسلمان پیرو مستضعفان است و در این راه شیعه و سنی متحد هستند و این مسئله در جنگ سوریه ثابت شد چرا که اهل سنت نیز داعش را به عنوان یک جریان تکفیری قبول داشت، مسئله وحدت شیعه و سنی نیز یکی از شعارهای حضرت امام(ره) است که به آن تأکید داشتند.
وی با پرداختن به جریان وهابیت و مسئله اتحاد شیعه و سنی توضیح داد: وهابیت فرقه‌ای است در بین سایر فِرَق مسلمانان، که به صورت بدعتی ایجاد شده است، اهل تسنن دارای 4 فرقه هستند که به طور رسمی در کشور ما و در دنیا وجود دارند و مورد تأیید علمای اسلام هستند اما فرقه وهابیت مورد تأیید فرقه‌های اسلامی نیست و این فرقه بدعتی به دست استعمار است.
حجت‌الاسلام زارعی با اشاره به اینکه آموزه‌های فرقه وهابیت به گونه‌ای است که مورد استقبال سایر فرقه‌های اسلامی قرار نمی‌گیرد، تأکید کرد: این فرقه در انزوا است و خیلی نمی‌تواند ادامه دار باشد، همانطور که رهبر معظم انقلاب در مورد آل سعود گفتند که هرچقدر هم رژیم سعودی خود را از نظر سلاح مجهز کند در نهایت این تجهیزات به دست مجاهدان اسلامی خواهد افتاد. آل سعود و فرقه وهابیت تفکری همچون داعش دارند چراکه تنها خود را به حق می‌داند و سایرین را تکفیر می‌کند.
وی با اشاره به فرقه انحرافی اهل تشیع نیز به شیعه انگلیسی اشاره کرد و یادآور شد: شیعه انگلیسی نیز تنها خود را به حق می‌داند و تفکر تکفیری دارد و اهل وحدت نیست و باید دانست تفکری که فقط  خود را به حق بداند و سایر را تکفیر کند ادامه‌دار نخواهد بود.
این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: اسلام دینی است که خود را کامل و برحق می‌داند اما هیچ‌گاه سایر ادیان را تکفیر نمی‌کند بلکه زندگی مسالمت‌آمیزی با آنان دارد، جمهوری اسلامی منادی وحدت است و ادیان مختلف در آن در کنار هم زندگی می‌کنند، به طور مثال در تهران محلی به نام چهارراه ادیان وجود دارد که ادیان مختلف در آن منطقه محل عبادت دارند.

انتهای پیام
captcha