وصیت‌نامه شهدا دستورالعمل‌های معنوی است
کد خبر: 3877761
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸

وصیت‌نامه شهدا دستورالعمل‌های معنوی است

امام جمعه اسدآباد با اشاره به اینکه وصیت‌نامه شهدا، دستورالعمل‌های معنوی است، گفت: وصیت‌نامه شهدا باید برای همگان به ویژه جوانان مرور شود تا بتوانند درس‌های بسیاری را از شهدا بیاموزند.

وصیت‌نامه شهدا دستورالعمل‌های معنوی استبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام سید موسی حسینی مجد، امام جمعه شهرستان اسدآباد، شامگاه یکشنبه، 20 بهمن ماه در مراسم گرامیداشت چهلم سردار سلیمانی و یادواره 802 شهید تیپ شهید قهرمان نزاجا که در مسجد المهدی شهرک الوند برگزار شد، اظهار کرد: در سه جای قرآن به طور واضح به جایگاه والای شهید اشاره شده است.
امام جمعه شهرستان اسدآباد افزود: در آیه‌ای از قرآن کریم خداوند شهیدان را زنده عنوان می‌کند و می‌فرماید «شهدا زنده‌اند و اگر کسی زنده بودن شهدا را انکار کند، اهل شعور و فهم و درک نیست».
وی اضافه کرد: آیه 169 سوره آل عمران نیز یکی دیگر از آیاتی است که خداوند صراحتا در آنجا سخن از زنده بودن شهدا می‌کند و می‌فرماید «هرگز گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شدند، مرده‌اند بلکه آنان زنده‌اند و نزد پرودگارشان روزی می‌خورند».
حسینی مجد بیان کرد: یکی دیگر از آیاتی که بسیار مورد توجه مفسرین قرار گرفته است آیات 4 تا 6 سوره محمد(ص) است که خداوند می‌فرماید «آنان که در راه خدا به شهادت رسیده‌اند، خداوند هرگز اعمالشان را باطل و تباه نمی‌کند»، «خداوند آنان را به زودی هدایت نموده و حالشان را اصلاح می‌نمایند»، «و آنان را در بهشت‌هایی که در دنیا به آنان شناسانده در می‌آورد».
امام جمعه اسدآباد با اشاره به اینکه به مقام والای شهید کمتر پرداخته شده است، ابراز کرد: این موهبت‌های مختلف الهی در جهان دیگر از آن شهدایی است که خداوند هیچ گاه اجر و عظمت آنان را از بین نمی‌برد.
وی ادامه داد: منظور از اصلاح حال شهدا در تفسیر المیزان، همان «حیات جاودانه» است که شهیدان در سایه آن با کنار رفتن حجاب‌ها نزد خداوند حاضر می‌شوند.
حسینی مجد با بیان اینکه شهادت جایگاه رفیعی دارد گفت: رهبر فرازنه ما آنگاه که می‌خواهد سردار دل‌ها را مورد توجه قرار دهد برای او دعای شهادت می‌کند، حضرت علی(ع) در خطبه 23 نهج‌البلاغه، 3 خواسته از خداوند را عنوان می‌کند، «جایگاه شهدا، حیات سعادتمندانه و همراهی با پیامبران» است.
امام جمعه اسدآباد با بیان اینکه حضرت علی(ع) از خداوند رسیدن به مقام شهادت را طلب می‌کند، ادامه داد: زمانی که این حضرت به شهادت می‌رسد می‌فرمایند «فزت و رب الکعبه».
وی عنوان کرد: از معصومین ذکر شده است، 2 قطره نزد خداوند از همه قطرات محوب‌تر است و آن «قطره خونی که در راه خدا ریخته می‌شود، و اشک چشمی که شبانه در برابر خداوند ریخته می‌شود».
حسینی مجد ادامه داد: امام رضا(ع) نیز در این خصوص می‌فرماید « اولین کسی که وارد بهشت می‌شود شهید است» که این نشان از جایگاه بسیار رفیع شهدا در دنیا و آخرت دارد.
حسینی مجد گفت: تمام شهدای عزیز ما در نهایت مظلومیت و غربت به شهادت رسیدند همچون سپهبد صیاد شیرازی که به دست منافقان به صورت بسیار مظلومانه به شهادت رسید و همچنین سردار سلیمانی که به صورت مستقیم با تیر شیطان بزرگ( آمریکا) در خون و خاک و آتش به شهادت رسید.
وی اشاره‌ای به وظیفه مردم نسبت به شهدا و فلسفه برگزاری یادواره شهدا داشت و گفت: ما نیازمند محافل شهدا هستیم، تا به سبب حضور در این مراسم‌ها، قلب و روح خود را تطهیر و تزکیه کنیم.
حسینی مجد ابراز کرد: حضور در مراسم یادواره شهدا، به خاندان و بازماندگان شهدا این احساس را القا می‌کند که آنها تنها نیستند و مردم نیز در غم و اندوه آنان شریک است.
این کارشناس دینی ادامه داد: سیره و راه شهدا، درس‌هایی برای انسان دارد که پیروی از آن راه سعادت را برای انسان در پی خواهد داشت، چنین مراسم‌هایی صداقت، جانبازی، گذشت، عبادت، استکبار ستیزی، ولایت مداری، شجاعت و ... شهدا را برای انسان به ارمغان می‌آورد.
وی با اشاره به اینکه وصیت‌نامه شهدا، دستورالعمل‌های معنوی است، گفت: وصیت‌نامه شهدا باید برای همگان به ویژه جوانان مرور شود تا بتوانند درس‌های بسیاری را از شهدا بیاموزند.
حسینی مجد با اشاره به اینکه درسی که می‌شود از شهدا آموخت، «ولایت پذیری» آنها است، گفت: ما باید همگی فرمان بردار ولی فقیه و رهبر فرزانه انقلاب باشیم که این مهم باید در مسئولین نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و به حفظ آن اهتمام بورزند.
امام جمعه اسدآباد گفت: 3 عامل مهم مارا به پیروزی می‌رساند، «خدامحوری، ولایت پذیری و انسجام»، لذا مسئولین نباید خون پاک شهید سلیمانی را با تکرار اشتباهات گذشته خود و مذاکره با کشور‌های غربی پایمال کنند.
وی با بیان اینکه امروز نظام اسلامی ما به بالاترین مقام رسیده است، گفت: نیرو‌های مسلح ما امروز از پاک‌ترین نیرو‌های نظامی هستند چرا که با آن همه امکانات، تسلیحات نظامی، موشک‌ها و ... هیچ گاه خطا نمی‌کنند و حتی موجب ایجاد ترس و رعب در دشمن شده‌اند.

انتهای پیام
captcha