تکریم مادران از عوامل مقابله با غرب‌زدگی جایگاه خانواده در آینده
کد خبر: 3878749
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵

تکریم مادران از عوامل مقابله با غرب‌زدگی جایگاه خانواده در آینده

مدیر حوزه علمیه برادران شهرستان نهاوند با بیان اینکه مادر بودن بزرگ‌ترین شأن یک زن است، گفت: درست است که تحصیل، کار و ... از شئون یک زن است اما آنچه در این میان وظیفه اصلی او به شمار می‌رود، نقش مادر بودن اوست، تکریم مادران از راه‌های مقابله با غرب زدگی مادران آینده این ملت است.

تکریم مادران از عوامل مقابله با غرب‌زدگی مادران آیندهحجت‌الاسلام عباس مولوی، مدرس حوزه و مدیر حوزه علمیه برادران شهرستان نهاوند در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: همواره «مادر» به عنوان یک شخصیت مهم در تمامی جوامع بشریت در طول تاریخ مورد احترام بوده و دارای جایگاه ویژه‌ای بوده است.
این مدرس حوزه افزود: به طور کلی «مادر» در تمامی ادیان و مذاهب بشری در طول تاریخ به عنوان یک عنصر ارزشمند و انسانی فداکار نام برده شده و همواره مورد احترام همگان بوده است.
وی اضافه کرد: حال دین اسلام که همواره توجه ویژه‌ای به زندگی سعادتمندانه بشر داشته است نگاهش به زن و مادر به عنوان یکی از عوامل تحقق این مهم نیز نگاهی خاص و قابل تأمل است.
مولوی ادامه داد: خانواده به عنوان کوچک ترین و مهمترین نهاد اجتماعی، حول محور «مادر» شکل می‌گیرد، مادر وظیفه اداره و تنظیم روابط در خانواده و همچنین تربیت فرزندان را بر عهده دارد.
رئیس حوزه علمیه برادران نهاوند گفت: اگر مادر در جایگاه مادری خود به وظایف عنوان شده به درستی عمل کند حدیث «همانا بهشت در زیر پای مادران است» به حق شایسته و سزاور وی است.
مولوی با اشاره به اینکه در قرآن نیز به مقام والای پدر و مادر و رعایت حقوق آنها توسط فرزندان بسیار تأکید شده است، گفت: خداوند در آیه «وَبَرًّا بِوَالِدَيْهِ وَلَمْ يَكُنْ جَبَّارًا عَصِيًّا؛ و هم در حق پدر و مادر خود بسیار نیکوکار بود و هرگز به احدی ستم نکرد و معصیت خدا را مرتکب نگردید.» (مریم/ آیه 14) می‌فرماید که یحیی(ع) با پدر و مادر خود نيك‌‏رفتار بود و زورگويى نافرمان نبود.

مادری جایگاهی والاتر از پدر
وی با اشاره به اینکه جایگاه مادر نسبت به پدر نیز بالاتر است، گفت: خداوند در آیه «وَبَرًّا بِوَالِدَتِي وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا؛ مرا نیکوکار به مادرم ساخت و مرا ستمکار و شقی نگردانید» (مریم/ آیه 32) می‌فرماید که حضرت عیسی(ع) نسبت به مادر خود نیکوکار بود.
مولوی ادامه داد: با مقایسه این دو آیه می‌توان متوجه شد که جایگاه مادر بالاتر از جایگاه پدر است چرا که در آیه دوم (32) نافرمانی و بی احترامی به مادر را عقوبتی خطرناک و بدتر از بی احترامی به پدر و مادر در آیه بالا(14) می‌داند.
این مدرس حوزه گفت: با توجه به اهمیت نقش مادر در خانواده، لازم است آموزش‌هایی در سطح مدارس، دانشگاه‌ها و حتی در خانواده‌ها برای دختران جامعه پیش بینی شود تا مادران آینده و به تبع جامعه‌ای سالم در کشور رقم بخورد.
وی با بیان اینکه ما متأسفانه از تربیت مادران آینده این مرز و بوم غافل شده‌ایم، بیان کرد: متأسفانه با هجمه‌ها و تبلیغات جوامع غربی در کشور، «شأن مادر بودن» در جامعه ما رو به ضعف و زوال است.
مولوی با بیان اینکه مادر بودن، شأن کمی نیست، ابراز کرد: در راستای مقابله با این آسیب باید آموزش‌های لازم در راستای تربیت مادرانی سالم برای آینده این کشور در سطح دانشگاه‌ها و مدارس افزایش یابد.

شأن مادر بودن در جامعه نیاز به مراقبت دارد
مدیر حوزه علمیه برادران نهاوند ادامه داد: همچنین افزایش تبلیغات و برگزاری مراسم هایی جهت تکریم مادران از دیگر راه‌های مقابله با غرب زدگی مادران آینده این ملت است.
وی با بیان اینکه مادر بودن بزرگ‌ترین شأن یک زن است، گفت: درست است که تحصیل، کار و ... از شئون یک زن است اما آنچه در این میان وظیفه اصلی او به شمار می‌رود، نقش مادر بودن اوست.
مولوی گفت: در این میان، هدف دشمن، تنزل و پایین آوردن شأن مادری دختران ما و ضربه زدن به بنیان خانواده و در نهایت اختلال در تربیت اجتماعی فرزندان ما و ایجاد از هم گسیختگی در بنیان‌های اخلاقی جامعه است.
این کارشناس دینی گفت: ممکن است که ما صاحب یک نسل تحصیل کرده در جامعه باشیم اما اگر این نسل تحصیل کرده، متعهد به نقش مادری خود نباشد نه تنها نمی‌تواند خدمتی به جامعه داشته باشد بلکه زمینه و ورود به عرصه خیانت نیز در او مهیا می‌شود.
وی بیان کرد: انسان در عرصه خانواده با مسائل اخلاقی والایی همچون، ایثار، عطوفت، نوع دوستی، فداکاری و ... آشنا می‌شود حال اگر مادری نسبت به نقش مهم خود درخانواده بی تفاوت باشند نه تنها خود و فرزندانش نسبت به این ارزش‌های اخلاقی در آینده بی تفاوت خواهند بود بلکه موجب ضربه زدن به کیان خانواده نیز خواهند شد.
مولوی گفت: آیه «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا؛ و هم بر دوستی او (یعنی خدا) به فقیر و طفل یتیم و اسیر طعام می‌دهند.»(انسان/ آیه 8) نمونه‌ای از خانواده‌ای سالم و تعهد مادر خانواده نسبت به ارزش‌های اخلاقی و به تبع الگوی گیری فرزندان از مادر در این ارزش‌ها است.
وی گفت: مفسرین این آیات را در شأن حضرت على(ع)، فاطمه(س) و امام حسن و حسین (ع) می دانند، زیرا آنان مسکین و یتیم و اسیر را در سه شب با افطار خود سیر کردند و خود گرسنه ماندند که خداوند این سوره را در شأن آنها و در ستایش آنها نازل فرمود.

انتهای پیام
captcha