نقش آفندی رسانه‌های دینی در برابر تهاجمات فرهنگی دشمن
کد خبر: 3912291
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵

نقش آفندی رسانه‌های دینی در برابر تهاجمات فرهنگی دشمن

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: اگر رسانه‌های دینی ما آگاهی درستی ازانقلاب و اندیشه‌های اسلام داشته باشند باید در برابر تهاجمات فرهنگی و رسانه‌ای دشمن یک نقش آفندی و تهاجمی ایفا کنند نه یک نقش پدافندی و تأخیری.

نقش آفندی رسانه‌های دینی در برابر تهاجمات فرهنگی دشمنمحمد هادی نظیری، مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان همدان در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: نقش رسانه‌ها در جامعه به ویژه رسانه‌هایی که با محور خط امام و انقلاب در جامعه فعالیت می‌کنند و به گونه‌ای رسانه‌ای دینی و ارزشی به شمار می‌آیند نقشی ممتاز و ویژه است.
مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان همدان افزود: در این راستا باید چنین رسانه‌هایی فهمی درست از مبانی اندیشه‌ای اسلام ناب داشته باشند چرا که رسانه‌ها همواره نقش مهمی در ایجاد یک خط فکری در جامعه دارند.
وی ادامه داد: اگر اهالی رسانه فهم درستی از اسلام ناب داشته باشند و نسبت به نقشه حرکت انقلاب واقف بوده و به آن ایمان داشته باشند در آن صورت آن رسانه خواهد توانست اذهان عموم را به درستی هدایت کند.
نظیری ابراز کرد: دو نقش مهم برای رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های دینی قابل ذکر است نخست آنکه رسانه‌ها حکم «دیده‌بان جامعه» هستند، در این راستا رسانه‌ها باید به صورت پیش قراول نقش دیده بان خود را با شناسایی مسائل و مشکلات جامعه در حوزه‌های مختلف دینی، فرهنگی، اقتصادی و ... به انجام رسانند.
وی گفت: اصحاب رسانه در این جایگاه، تصمیم ساز بوده و برای مجموعه‌های مختلف، مسئولین و حتی آحاد مردم نقش مهمی ایفا خواهند کرد اما متأسفانه باید گفت که مجموعه‌های رسانه‌ای ما در این حوزه مورد غفلت قرار گرفته و می‌گیرند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان ادامه داد: این مسئولیت برای رسانه‌هایی که حول مباحث دینی و انقلابی فعال هستند خطیر و مهم‌تر است چرا که رسانه‌های دینی و قرآنی باید آرمان‌های جامعه اسلامی را مدام به مردم و مسئولین یادآوری کنند.
ضرورت یادآوری قله‌ها و آرمان‌های انقلاب توسط رسانه‌های دینی به مردم
وی با بیان اینکه آرمان‌های انقلاب همان آرمان‌های اسلام است خاطر نشان کرد: رسانه‌های دینی و ارزشی جامعه ما باید قله‌ها و آرمان‌های انقلاب و اسلام را به مردم و مسئولین یادآوری کنند.
نظیری ادامه داد: نقش دوم فعالان حوزه رسانه، «نقد، تجزیه و تحلیل آثار و پیامدهای اقدامات صورت گرفته از سوی مسئولین و دستگاه‌های مختلف و حتی مردم است».
وی عنوان کرد: در این میان، «رسانه» نقش واسطه میان مسئولین و مردم را به عهده دارد، رسانه‌ها باید همواره ناظر بر اعمال مسئولین بوده و عملکرد آنها را مورد ارزیابی دقیق قرار دهند که این مهم نیز به فهم درست اصحاب رسانه از مبانی انقلاب و اسلام باز می‌گردد.
این مقام مسئول یادآور شد: در صورت رسیدن به آن فهم درست است که یک فرد رسانه‌ای خواهد توانست اقدامات مختلف مسئولین در سطح خرد و کلان را مورد ارزیابی قرار داده و بداند تا چه اندازه این برنامه و اقدام در مسیر آرمان‌های انقلاب و اسلام است.
نظیری گفت: بنابراین می‌توان گفت، رسانه‌ها، چشم بیدار مردم هستند چرا که مردم امکان اطلاع و دسترسی به تمام اتفاقات و رویدادهای فضای جامعه از نزدیک را ندارند و این مجموعه‌های رسانه‌ای هستند که به عنوان چشم بیدار جامعه عهده دار این مسئولیت هستند.
رسانه‌های دینی آگاهی درستی ازانقلاب و اندیشه‌های اسلام داشته باشند
وی گفت: اگر رسانه‌های دینی ما آگاهی درستی ازانقلاب و اندیشه‌های اسلام داشته باشند باید در برابر تهاجمات فرهنگی و رسانه‌ای دشمن یک نقش آفندی و تهاجمی ایفا کنند نه یک نقش پدافندی و تأخیری.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان ابراز کرد: یکی از ابزارهایی که دشمن برای مقابله با اندیشه اسلام ناب اتخاذ کرده است، تهاجم به صحنه انقلاب از طریق تهاجم فرهنگی و رسانه‌ای و هجوم فکری یا نفوذ اندیشه‌ای است حال راه پاسخ به این تهاجم دشمن، استفاده از جنگ رسانه‌ای است.
وی گفت: ما باید فرهنگ ناب اسلام را دنبال کرده و در جامعه نهادینه کنیم لذا باید ارزش‌های نظام را در جامعه تقویت کنیم، اگر ما توانستیم در 8 سال جنگ تحمیلی پیروز شویم به علت نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت در فضای جامعه بود.
نظیری ادامه داد: در آن زمان کمک به جبهه و پیشبرد اهداف نظام و انقلاب به عنوان یک عبادت به شمار می‌آمد که این همان فرهنگ از خودگذشتگی و ایثار است، امروز هم باید رسانه‌ها به عنوان بازوان کمکی به نهادینه شدن فرهنگ و ارزش‌های برآمده از اندیشه اسلام ناب کمک کنند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی در دوران کرونا با بخشش اجاره بها از سوی مالکان مغازه و منازل به خوبی خود را نشان داد بیان کرد: رسانه باید بتواند بیش از پیش چنین ارزش‌ها و جلوه‌های زیبایی از انسانیت را روایت کنند.
وی خاطر نشان کرد: به عبارتی یکی از وظایف رسانه‌های دینی، تقویت و نهادینه سازی فرهنگ، آداب و ارزش‌های برآمده از اسلام ناب است، وظیفه دیگر چنین رسانه‌هایی شناسایی درست و تشریح نقشه‌های دشمن برای مردم است، شناخت درست مسیر حرکت دشمن و تبیین و تشریح این مسیر برای مردم می‌تواند از افتادن آنها در دام بیگانگان و دشمنان انقلاب و نظام جلوگیری کند.

گزارش از لیلا خدائی خبرنگار ایکنا
انتهای پیام
captcha