کد خبر: 3918459
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶
بررسی نقش رسانه در جریان کربلا؛

واقعه عاشورا یک رسانه فراملی است

مدرس حوزه علمیه قم اشاره‌ای به نقش مثبت رسانه در واقعه عاشورا داشت و گفت: شهادت سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا خود یک رسانه بسیار قدرتمند است، غربت، مظلومیت و شهادت اباعبدالله با زبانی تشنه، موجب بیداری و آگاهی بسیاری از مردم در آن زمان شد که شاهد این ادعا نیز قیام مختار و توابین است بنابراین واقعه عاشورا یک رسانه فراملی است.

واقعه عاشورا یک رسانه فراملی استحجت‌الاسلام حسن اسدبیگی، مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه رسانه به معنای انتقال و رساندن پیام (مثبت و منفی) به مخاطب است، اظهار کرد: هنگامی که به بازخوانی واقعه عاشورا می‌پردازیم، به این مهم پی می‌بریم که رسانه تا چه اندازه ابزار قدرتمند و مهمی بوده است، شاید در آن زمان عده‌ای با رسانه آن هم به معنای امروزی آن آشنا نبودند اما از زمان خلقت بشر تا به امروز رسانه، ابزار مهمی برای انتقال پیام بوده است.
اسدبیگی با اشاره به اینکه رسانه در قبل و بعد از واقعه عاشورا و حتی در زمان وقوع این حادثه نقش مهمی داشته است، ادامه داد: قبل از واقعه عاشورا، دستگاه بنی‌امیه با تمام تلاش، حقه، زور و زر، توانست رأی عامه مردم را به نفع خود تغییر دهد و حکومت باطل خود را حق و نهضت امام حسین(ع) را باطل جلوه دهد.
این مدرس حوزه اظهار کرد: اگر یزید به واسطه ابزار رسانه‌ای آن دوران، حکومت باطل خود را حق جلوه نمی‌داد، واقعه عاشورا هیچ‌گاه اتفاق نمی‌افتاد، این خاندان غاصب با باطل جلوه دادن نهضت امام حسین(ع) و اهداف والای ایشان، منجر به شکل‌گیری واقعه کربلا شد.
وی با اشاره به اینکه رسانه دیگر نیز در خود کربلا است، گفت: زمانی که عمر سعد، سفیرانی را به منزله بیعت با یزید به نزد امام حسین(ع) می‌فرستد، این سفیر پس از حضور در نزد امام تحت سخنان حق ایشان، دیگر به سوی لشگر عمر باز نمی‌گردند اما هنگامی که امام حسین(ع) در میدان جنگ عاشورا سخن از حقانیت خود و خاندانش می‌زند، دشمنان با سر وصدا مانع از انتقال پیام او می‌شوند که این نیز تبلیغ رسانه منفی دشمن در باطل جلوه دادن امام(حق) است.
اسدبیگی بیان کرد: پس از عاشورا نیز دشمن از ابزار رسانه‌ای خود غافل نماند و هنگام ورود اسرای کربلا به شام با استفاده از منبریان و سخنرانان خود، جو را به گونه‌ای بازسازی کرد که شهادت امام حسین(ع) و اهل بیت و اصحاب او، کار خدا بوده است، این قوم ظالم به دنبال آن بودند تا نهضت امام حسین(ع) را در نطفه خفه کند.

وی اشاره‌ای به نقش مثبت رسانه در واقعه عاشورا داشت و گفت: امام حسین(ع) خود یک رسانه قوی و قدرتمند است، شهادت سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا خود یک رسانه بسیار قدرتمند است، غربت، مظلومیت و شهادت اباعبدالله با زبانی تشنه، موجب بیداری و آگاهی بسیاری از مردم در آن زمان شد که شاهد این ادعا نیز قیام مختار و توابین است بنابراین واقعه عاشورا یک رسانه فراملی است.
اسدبیگی به نقش رسانه‌ای امام سجاد و حضرت زینب(س) پس از عاشورا اشاره کرد و گفت: سخنان و بیانات گوهربار امام سجاد(ع) در شام مرکز فتنه آن دوران، بسیاری را متنبه و بیدار کرد به گونه‌ای که یزید، حاکم شام از واقعه عاشورا احساس ندامت کرده و شروع به گریه کرد.
این کارشناس دینی اضافه کرد: در کنار امام سجاد(ع)، حضرت زینب(س) نیز رسانه‌ای فوق‌العاده قدرتمند در نشان دادن حقانیت و مظلومیت امام حسین(ع) و اهداف والای ایشان بود، اگر آن زمان کار رسانه‌ای حضرت زینب(س) نبود، کربلا در کربلا باقی می‌ماند و هیچ کس از آن واقعه مطلع نمی‌شد.
وی ادامه داد: امروز آنچه نیازمند آنیم شناخت رسانه‌های همسو با حق و درست از رسانه‌های معاند، منحرف و شایعه افکن است، امروز بسیاری از رسانه‌‌ها در اختیار ابر قدرت‌های جهان قرار دارند که در راستای سیاست‌های آن‌ها با رویکردی باطل در حال فعالیت هستند.
اسدبیگی بیان کرد: برای نمونه یکی از اقدامات رسانه‌ای منحرف غرب، تروریست معرفی کردن شهید سردار سلیمانی بود در این بین اگر تبلیغات منفی رسانه‌های غرب همچنان ادامه دارد باشد و رسانه‌های ما وارد کار نشوند، آیندگان دروغ بزرگ این رسانه‌ها را باور خواهند کرد.
وی گفت: بنابراین ما باید در حوزه رسانه قدرتمند‌تر ظاهر شویم، امروزه رسانه غربی همان رسانه‌های یزیدی هستند که باطل را حق جلوه می‌دهند لذا باید علما، اندیشمندان، متفکران و رسانه‌ها به بیان و معرفی سرمنشأ بدی و ظلم در جهان بپردازند و رسانه‌های معاند و ضد اسلام را نیز به همگان معرفی کنیم.
اسدبیگی با اشاره به اینکه رسانه‌ها یا علیه اسلام هستند و یا هم سو با اسلام، گفت: باید نوع رسانه‌ها برای مردم شفاف و آشکار شود تا باطل خود را در لباس حق به مردم معرفی نکند.

گزارش از لیلا خدائی خبرنگار ایکنا
انتهای پیام
captcha