رسیدن به توافقی جامع و استاندارد برای سنجش دوره‌های آموزش قرآن
کد خبر: 3945805
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
عزیززاده خواستار شد:

رسیدن به توافقی جامع و استاندارد برای سنجش دوره‌های آموزش قرآن

عضو شورای سیاستگذاری نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت با اشاره به اینکه آزمون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سنجش دقیقی از عملکرد مؤسسات را نشان می ‌دهد، از نبود وحدت رویه بین دستگاه‌های قرآنی برای رسیدن به استاندارد واحد در سنجش آموزش‌های قرآنی گفت و افزود: نبود این وحدت رویه به عنوان یک آسیب، آزمون‌های قرآنی را تهدید می‌کند.

سنجش دقیق عملکرد موسسات از طریق آزمون سراسری قرآن / لزوم وحدت رویه در سنجش دوره‌های آموزشی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی عزیززاده، عضو شورای سیاستگذاری نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت، به دلایل شکل‌گیری آزمون سراسری قرآن و عترت اشاره کرد و گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجموعه‌‌ای از آموزش‌ها در مؤسسات قرآنی کشور در حوزه‌ آموزش عمومی دنبال می‌شود. همیشه به دنبال شرایطی بوده‌ایم تا هم سنجش دقیقی از میزان موفقیت این آموزش‌ها صورت بگیرد و هم اینکه عملکرد مؤسسات را در زمینه ارائه خدمات آموزشی بررسی کنیم. شکل‌گیری یک فضای مسابقه و ایجاد شور و نشاطی که قرآن‌آموزان در پایان یک دوره آموزشی موفق، نیاز دارند باعث شد تا آزمون‌های قرآن و عترت شکل گیرد.

رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی کشور افزود: برای اینکه این وضعیت در شرایط منصفانه و یکسانی در کشور برپا شود به شکل سراسری پیش‌‌بینی شد تا همه نقاط از دوره افتاده‌ترین روستا‌ها تا تهران در یک روز، و با یک سبک‌ استاندارد آزمون را برگزار کنند. هر اقدام انگیزه‌‌ساز و تشویق‌کننده برای اینکه قرآن‌آموزها از قرار گرفتن در مسیر آموزشی و تعلیم قرآن احساس نشاط و انگیزه بیشتری کنند، اقدام مفید و مؤثری است.

عزیززاده تصریح کرد: نکته مثبت آزمون این بود که تنها برگزیدگان اول تا سوم تجلیل نمی‌شدند، بلکه از تعداد قابل توجهی از برگزیدگان در سطح استانی و ملی تجلیل می‌شد.

عضو شورای سیاستگذاری نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت به برخی اشکالات موجود در آزمون در گذشته اشاره و تأکید کرد: نیازی نیست که وزارت ارشاد خود را در این حد متمرکز بر اجرای آزمون کند. هر چند در یکی دو سال گذشته سعی شده است، مؤسسات مشارکت بیشتری در آزمون داشته باشند. همواره به این موضوع اعتقاد داشته‌ام که باید تا بسیاری از موارد اجرایی آزمون را به مؤسسات بسپاریم و ما تنها سیاستگذار و ناظر راهبر کلان برنامه باشیم به این معنا که استانداردهای یک آزمون دقیق و قابل اعتماد در نتایج را کنترل کنیم. یکی‌ از نقاط مشترک وزارت ارشاد و اتحادیه مؤسسات کشور، همین آزمون است.

رسیدن به توافق جامع و استانداردی برای سنجش دوره‌های آموزش قرآن

عزیززاده خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اشکالات، گره زدن بسیاری از حمایت‌های آموزشی به نتایج آزمون است. یعنی مؤسسات به تعداد قبولی در آزمون از سرانه حمایتی بهره‌مند می‌شوند. این موضوع باعث شکل‌‌گیری یک رقابت منفی شده و فضایی ایجاد کرده که همه چیز بسته به این آزمون است در حالی که اینگونه نیست. مؤسسات باید شاخص‌های دقیق‌تر و بیشتری برای ارزیابی و سنجش داشته باشند، اگرچه آزمون شاخص دقیقی برای ارزیابی است، اما جامع نیست.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های مختلف در اجزای مختلف آزمون حضور داشته است، گفت: زمان برگزاری آزمون برای نظارت به دور افتاده‌ترین روستاها رفته‌ام و در ادامه در برخی ادوار در شورای سیاستگذاری نیز حضور داشته‌ام و به آسیب‌زا بودن این رقابت منفی رسیده‌ام.‌ آزمون باید به اندازه خود، وزن و سهم در حمایت کردن از مؤسسات داشته باشد.

عزیززاده با اشاره به اینکه به شدت خلأ یک جایگاه در سطح ملی برای سنجش دانش و مهارت قرآنی احساس می‌شود، افزود: به همین دلیل دوره‌‌های آموزشی در دستگاه‌‌های مختلف در سبک‌های متفاوت تعریف شده است. به نظر می‌رسد مدارکی که در این‌ سنجش‌ها اهدا می‌شود وقتی اعتبار کافی پیدا می‌کند که اعتبار فرادستگاهی و ملی داشته باشد. متاسفانه دستگاه‌های قرآنی کشور از اوقاف تا ارشاد و تبلیغات اسلامی و ... هنوز نتوانسته‌اند بر سر یک استاندارد در برگزاری و سنجش دوره‌های آموزشی به توافق جامع برسند.

رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی کشور با اشاره به اینکه وزارت ارشاد می‌تواند محور این فعالیت‌ها باشد، گفت: اگر سایر دستگاه‌ها می‌خواهند آموزش داخلی داشته باشند، اما سنجش را بر اساس آزمون‌های وزارت ارشاد انجام دهند، این باعث می‌شود، دوره‌های آموزشی هم به صورت هماهنگ پیش بروند و وحدت رویه در آموزش‌ها ایجاد شود. این البته از وظایف کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم است که باید فکری به حال سنجش متمرکز و معتبر انجام دهد. اگر یک طیف آزمون در کشور باشد، اعتبار پیدا می‌کند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha