مزایای مجازی شدن آزمون سراسری قرآن
کد خبر: 3946706
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
مریم قاسم‌احمد بیان کرد:

مزایای مجازی شدن آزمون سراسری قرآن

مریم قاسم‌احمد ضمن تشریح مزایای مجازی شدن آزمون سراسری قرآن و عترت به بررسی اثرات این آزمون بر توسعه حفظ قرآن کریم در کشور پرداخت.

مریم قاسم احمد دبیر ستاد اجرایی نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مریم قاسم‌احمد، دبیر ستاد اجرایی نوزدهمین آزمون قرآن و عترت در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی این آزمون، در مورد مزایای برگزاری مجازی آزمون گفت: همانطور که می‌دانید با توجه به شرایط کرونایی کشور عملاً امکان برگزاری آزمون نوزدهم طبق رویه سال‌های گذشته وجود نداشت. به همین دلیل دست‌اندرکاران آزمون این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و شیوه برگزاری مجازی آزمون را که در یکی دو دوره اخیر هم در برخی رشته‌ها، آزموده شده بود، برگزیدند.

وی افزود: اگرچه برپایی حضوری آزمون محاسن خودش را دارد و نوعی شور و نشاط معنوی را نیز با خود به ارمغان می‌آورد، با این وجود در شرایطی که ارائه شیوه‌های نوین آموزشی و آزمون‌ها - به دلیل اوضاع کرونایی - شتاب بیشتری در سطح جهانی به خود گرفته، برگزاری آزمون مجازی در حوزه‌های قرآنی هم بسیار حائز اهمیت خواهد بود. ‌

قاسم‌احمد تاکید کرد: بدون شک ظهور فناوری‌های نوین در جامعه جهانی و مزایای استفاده از آن که با اقبال بسیار مواجه بوده، در جامعه قرآنی هم دیر یا زود می‌تواند زمینه‌ساز تحول و توسعه کیفی و کمی شود. توجه به مقتضیات، نیازها و ذائقه مخاطبان که بخشی از همین جامعه درگیر فناوری‌های نوین هستند، امر مهمی است که باید در ارائه آموزه‌های قرآنی مورد توجه دست اندرکاران امور قرآنی قرار بگیرد.

وی افزود: شخصاً معتقد هستم که علاوه بر حوزه فناوری‌ها در تمامی عرصه‌های قرآنی باید به ارتباط تنگاتنگ فضای علمی و اجرایی توجه کرد و داده‌های علمی را با رویکردی میان‌رشته‌ای در عرصه فعالیت‌های قرآنی کاربردی سازی کرد تا علاوه بر جلوگیری از روزمره‌گی در انجام فعالیت‌ها با بهره‌گیری از نتایج و دستاوردهای علمی به اثربخشی هرچه بیشتر در این فعالیت‌ها دست پیدا کرد.

عضو شورای سیاستگذاری نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت بیان کرد: در سال‌های گذشته تلاش بسیاری داشتیم تا شهرهای بیشتری را به عنوان مکان‌های برگزاری آزمون در استان‌های مختلف در نظر بگیریم، اما عملاً برای شهرها و روستاهای با کمتر از ۳۰ شرکت‌کننده امکان برگزاری آزمون نداشتیم به همین دلیل حتی گاهی شرکت‌کنندگان در آزمون، با وجود ثبت نام، امکان حرکت از شهر یا روستای محل زندگی خودشان را به هر دلیل پیدا نمی‌کردند. در حالی که شرکت در آزمون مجازی با تمهیداتی که اندیشیده شده، انشاالله با سهولت بیشتری توام خواهد بود.

وی عنوان کرد: علاوه بر سهولت و در دسترس بودن، با برگزاری آزمون مجازی می‌توان هزینه‌های اجرایی بسیار شیوه حضوری را به فراهم ساختن زیرساخت‌های فنی آزمون سوق داد که هم در ارتقای محتوایی آموزش‌های الکترونیکی قرآنی و هم راهبری و سنجش موسسات قرآنی می‌تواند موثر باشد.

قاسم‌احمد بیان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های آزمون‌های الکترونیکی و آنلاین این است که قبل از آنکه یک ابزار سنجش باشند، ابزاری آموزشی به شمار می‌آیند و بیشتر از آن که کامل و بی‌نقص بودن آموزش را بسنجند، پیشرفت را اندازه‌گیری کرده و نمایش می‌دهند. این امر باعث می‌شود تا ویژگی استرس‌زا بودن موجود در فرآیند سنجش و به طور خاص در آموزه‌های قرآنی حذف و یا کم‌رنگ شود و کارکرد فرهنگ‌سازی و کاربردی کردن این آموزه‌ها در جامعه پررنگ‌تر شود.

دبیر ستاد اجرایی نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت در ادامه در مورد نقش آزمون در توسعه امر حفظ قرآن و توسعه رشته‌های مفاهیم و معارف اهل بیت(ع)، گفت: در بررسی امر حفظ قرآن و توسعه آن در کشور، نقش فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی برای انس با قرآن مقدم باشد. وقتی انس با قرآن در کشور جای خودش را پیدا کرد قاعدتاً حفظ قرآن هم محقق می‌شود و توسعه لازم را پیدا خواهد کرد. به همین دلیل ما هم در چند سال اخیر تلاش کردیم تا در کنار توجه به توسعه حفظ به توسعه مفاهیم ناب قرآن کریم و معارف اهل بیت(ع) نیز به خصوص با توجه به کارکرد و نقش آن درسبک زندگی اهتمام داشته باشیم. چنانکه مفاهیم کاربردی و تاثیرگذار در زندگی را به عنوان سرفصل‌های این رشته‌ها تعیین کردیم. دعای مکارم اخلاق، خطبه متقین، مناجات‌های خمسه عشر و ... از جمله عناوینی است که می‌توان در این‌ زمینه مثال زد.

وی اظهار کرد: اگر فضای انس با قرآن در میان خانواده توسعه پیدا کند و چشمه‌های جوشان معارف کاربردی قرآن و تعالیم اهل بیت(ع) در زندگی افراد جاری شد، جایگاه حفظ قرآن هم در جامعه تقویت و توسعه لازم را پیدا خواهد کرد. با وجود این، معاونت قرآن در توسعه حفظ قرآن تلاش‌های بسیاری داشته چنانکه رشته‌های متنوع حفظ در آزمون سراسری گنجانده شده و حمایت ویژه از حافظان رشته‌های مختلف و حافظان کل در سال‌های گذشته در دستور کار بوده است تا عامل انگیزه بخش مهمی برای شرکت علاقه‌مندان در آزمون و حتی توسعه حفظ قرآن باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha